איטליה מבקשת להגן על יצרני מכוניות היוקרה מפני האיסור על מנועים מזהמים

איטליה מקיימת מגעים עם האיחוד האירופי על מנת למצוא דרכים להגן על יצרני מכוניות הספורט המפורסמות שלה מפני האיסור המתוכנן על שימוש במנועי בעירה פנימית

פרארי / צילום: Shutterstock, bodiaphvideo
פרארי / צילום: Shutterstock, bodiaphvideo

בעוד שהממשלה האיטלקית מגבה לחלוטין את התחייבותה של אירופה להפחית את פליטת הפחמן על ידי הוצאה משימוש של מנועי הבעירה הפנימית המזהמים, ישנו דיון מתמשך בינה ובין ועדת האיחוד האירופי על הניסיון להוציא מהכלל את מכוניות הספורט האקסקלוסיביות - פרארי NV ולמבורגיני SpA, למשל - שאמנם מזהמות מאד אבל נמכרות בכמויות הרבה יותר נמוכות ממכוניות המיינסטרים, כך לפי השר האיטלקי לתחבורה ירוקה.

עבור המעבר למנועים ירוקים יותר - כאלה שעובדים על סוללות נטענות - מכוניות הספורט דורשות טכנולוגיה מיוחדת ושימוש בסוללות ייחודיות שלהן ביצועים גבוהים. "צעד חשוב מאד הוא שאיטליה תקבל עצמאות בייצור הסוללות, וזו הסיבה שאנחנו משיקים תוכנית שתאפשר ייצור בהיקפים גדולים", אומר השר, כך שיתאפשר מעבר למנועים מזהמים פחות, בלי לפגוע בתעשיית מכוניות הספורט האיטלקית.

ביולי האחרון הודיעה הוועדה האירופית על כוונותיה להפסיק בשלבים את המכירות של מכוניות עם מנועי בעירה פנימית עד שנת 2035, כחלק מהמאמץ להפחית את פליטת הפחמן, שכידוע מחמירה את ההתחממות הגלובלית. כשמדובר במכוניות יוקרה, טווח הזמן הזה מאתגר במיוחד: המכירות של מכוניות היוקרה נמוכות באופן משמעותי, מה שאינו מאפשר כלכלה סיטונאית על יתרונותיה. "מספר הרכבים שיושפעו מההחרגה הוא חלק קטן משוק של מיליונים", אומר השר האיטלקי. בשנת 2020, נמכרו 9,100 מכוניות של פרארי ו-7,400 של למבורגיני.

פרארי היא אחת ממכוניות הספורט האייקוניות ביותר שתרוויח מהפטור מן האיסור, אותו מבקשת הממשלה האיטלקית מהועדה האירופית. פרארי עדיין לא מייצרת רכבים חשמליים לגמרי, ולא ממהרת לאמץ את תהליך הפיכת הרכבים שלה לחשמליים. לפי בכיר בחברה, בשנת 2025 תציג פרארי את הרכב החשמלי הראשון שלה, כזה שפועל על סוללות בלבד. לשם השוואה, המכונית החשמלית של פורש - טייקן - כבר על הכביש מאז 2019. בשנה הבאה פרארי תספק פרטים נוספים על המכונית החשמלית, וכן תתחיל במכירות של הרכב המסחרי הראשון שלה, שנה אחרי יציאתם לשוק של המסחריות של בנטלי ושל למבורגיני.