נפתח המשפט של מייסדת תראנוס אליזבת הולמס, הצדדים הציגו את טיעוניהם

התובעים טוענים כי הולמס החליטה לרמות כדי לשמור על סטארט-אפ בדיקות הדם באוויר • "כישלון אינו פשע", טוען עורך הדין של ההגנה

אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט בסן חוזה / צילום: Associated Press, Nic Coury
אליזבת הולמס יוצאת מבית המשפט בסן חוזה / צילום: Associated Press, Nic Coury

לאחר שנים בהן הבטיחה חברת תראנוס (Theranos) הבטחות שלא יכלה לעמוד בהן, פנתה החברה למרמה על מנת שהכסף ימשיך להיכנס, כך אמרו תובעים למושבעים בהצהרות הפותחות של המשפט הפלילי המתוקשר של מייסדת החברה אליזבת הולמס.

"כשנגמר הכסף ונגמר הזמן, החליטה אליזבת הולמס לשקר", אמר רוברט ליץ', עוזר לתובע הכללי של ארה"ב, לחבר מושבעים המורכב מחמש נשים ושבעה גברים.

תחילת המשפט של הולמס פותחת פרק חדש בנפילת הכוכבת מעמק הסיליקון, דרמה שנתנה השראה לספרים וסדרת טלוויזיה מאז שתראנוס התפרקה לפני שלוש שנים. לאחר חודשים של עיכובים שהיו קשורים למגפת הקורונה ולהיריון של הולמס, הציגה הממשלה את טענותיה נגד היזמית בת ה-37 שנשרה מאוניברסיטת סטנפורד והכריזמה ויכולת המכירות שלה עזרו להזניק את הערכת השווי של הסטארט-אפ שלה לבדיקות דם ליותר מ-9 מיליארד דולר לפני שהתמוטטה בגלל כשלים טכנולוגיים חוזרים ונשנים.

עורכי דינה של הולמס קיבלו בתורם הזדמנות להציג את הולמס לחבר המושבעים כיזמית שעבדה קשה והקדישה עצמה למטרה אם כי אולי הייתה נאיבית, אבל האמינה בלב שלם שתגיע לפריצות דרך טכנולוגיות.

"כישלון אינו פשע", אמר לאנס ווייד, עורך דין במשרד וויליאמס וקונולי. "לנסות הכי קשה ולא להצליח אינו פשע".

הולמס טוענת לחפותה בכל 10 האישומים של תרמית בנקאית ושני אישומים של קשירת קשר לבצע תרמית בנקאית. העונש המקסימלי על כל אחד מהאישומים הוא 20 שנה בכלא.

"מדובר במקרה של מרמה, של שקרים ושל רמאות כדי להשיג כסף"

ההצהרות הפותחות היו ההזדמנות הראשונה להולמס ולתובעים במשרד התובע האמריקאי בצפון קליפורניה להשפיע על חבר המושבעים במשפט, הצפוי להימשך יותר משלושה חודשים, ויכלול שבועות רבים של עדויות, כולל אולי של הולמס עצמה. 

הולמס פעם הייתה מוכרת בחולצות הגולף השחורות שלבשה בהשראת סטיב ג'ובס, אבל ביום רביעי הופיעה בבית המשפט בחליפת שני חלקים וחולצה כחולה ועטתה מסכה בצבע תכלת במשך כל הדיון. הצטרפו אליה כמה בני משפחה ותומכים באולם בבית המשפט, שכמות הנוכחים בו מוגבלת בגלל מגפת הקורונה.

במשך כ-45 דקות, ליץ' אמר לתובעים שהולמס הונתה מטופלים ומשקיעים בטענות שלה לגבי טכנולוגיית בדיקות דם מהפכנית שיכולה לעזור לבחון מגוון מצבים רפואיים על ידי דגימה של כמה טיפות דם בודדות שנלקחות מהאצבע. טענות אלה עזרו למשוך לדירקטוריון החברה אנשים כמו מזכיר מחלקת המדינה לשעבר הנרי קיסינג'ר, ומשקיעים בכירים כמו שרת החינוך לשעבר בטסי דווס ורופרט מרדוק, יו"ר של ניוז קורפ, בעלי הוול סטריט ג'ורנל.

בפועל, אמר ליץ', הטכנולוגיה של החברה לא עבדה והולמס ידעה שלא עבדה. בשנים 2015 ו-2016 סדרת כתבות חוקרות של הוול סטריט ג'ורנל חשפו את האופן בו הטכנולוגיה של תראנוס לא עבדה, איך ניסתה החברה להסתיר כשלים ואיך חיים של מטופלים והבריאות שלהם היו בסכנה בגלל תראנוס.

תובעים מצד הממשלה תיארו את הולמס כמישהי שמוכנה לעגל פינות על מנת לגייס את הכסף שהייתה צריכה כדי להחזיק את החברה באוויר. עד 2013, תראנוס הייתה "בבהלה, בריצה", כך אמר ליץ' לתובעים, בזמן שהשותפות העסקיות שלה וולגרינס ו-Safeway חיכו למכונות בדיקת הדם המיניאטוריות של תראנוס שאמורות היו להישלח לחנויות של שתי הרשתות ברחבי ארה"ב.

ברשת וולגרינס הציעו טכנולוגיית בדירת דם של תראנוס ב-41 מבתי המרקחת והיו לחברה תוכניות להציע את השירות במקומות רבים נוספים, לפני שדיווחי הג'ורנל גרמו לרשת להפסיק את הקשר עם תראנוס. ב-Safeway בנו קליניקות ב-800 סניפי סופרמרקט על מנת להציע בדיקות דם של תראנוס אבל הפסיקו את הקשר עם החברה לפני שנעשתה אפילו בדיקת דם בודדת בכל סניפי הרשת.

תראנוס הכניסה כחצי מיליון דולר ב-2011, אבל לא היו לחברה הכנסות כלל ב-2012 וב-2013, אמר ליץ', וציין עדות של מנהל כספים ראשי בחברה. ב-2013, אמר, החברה שרפה בין מיליון לשני מיליון דולר בשבוע.

"תוך כמה חודשים, הכסף עמד להיגמר לחברה", אמר ליץ'.

הולמס וראמש "סאני" בלוואני, המנהל השני בתראנוס ובן זוג שלה לשעבר, הורה לעובדים לשנות את מכונות בדיקת הדם כך שיעבדו עם כמויות דם קטנות. "זו הייתה דרך לרמות את וולגרינס ואת Safeway ולהתעכב, לקנות זמן", אמר ליץ'.

"אלה היו אנשים מתוחכמים, והם ידעו מה הם קונים"

הולמס חיזרה אחר התקשורת על מנת לקבל כיסוי חיובי לגבי המכונות המיניאטוריות של החברה לניתוח דגימות דם והשתמשה בפרסום הזה כדי לגייס מאות מיליוני דולרים נוספים ממשקיעים. היא ובלוואני גייסו את הכסף, כך אומרים התובעים, על בסיס סדרה של הצהרות שקריות ומטעות, כולל טענה שהטכנולוגיה של תראנוס זכתה בברכתן של חברות תרופות גדולות ושמשתמשים בה בצבא ארה"ב בשדה הקרב על מנת להציל חיים של חיילים.

אחרי כל זה, התרמית לכאורה הפכה את הולמס לכוכבת על שערי מגזינים ולפחות על הנייר - למיליארדרית.

"מדובר במקרה של מרמה, של שקרים ושל רמאות כדי להשיג כסף", אמר ליץ'.

כדי לקבל הרשעה, צריכים עורכי הדין של התביעה לשכנע את חבר המושבעים שהולמס התכוונה לבצע תרמית, ולא רק שהחברה נכנסה לצרות כשלא הצליחה לעמוד בהבטחותיה.

ליץ' אמר למושבעים שיראה להם "הודעה אחרי הודעה בדואר אלקטרוני" בהן נושאים בעייתיים הובאו ישירות לתשומת ליבה של הולמס. היא הייתה מנכ"לית מעורבת, אמר נציג התביעה. "ההחלטות התקבלו אצלה".

בהצהרות הפותחות של ההגנה, אמר ווייד שהולמס, שהקימה את החברה בגיל 19, הקדישה 15 שנים לניסיון לשפר בדיקות מעבדה ומעולם לא מכרה מניה אחת בחברה שהייתה בעליה, הוכחה לכמה הייתה מחויבת לה. ווייד, שדיבר כשעתיים, צייר את בלוואני כהשפעה שלילית ורמז שהיה ליחסים ביניהם צד מכוער שאנשים מבחוץ לא הכירו.

"אתם תשמעו שלסמוך ולהסתמך על בלוואני כיועץ העיקרי שלה הייתה אחת הטעויות שלה", אמר ווייד לחבר המושבעים. הולמס הייתה בת 18 כשפגשה את בלוואני בטיול לסין, והוא היה אז בן 37.

בלוואני יעמוד למשפט בנפרד בשנה הבאה וגם הוא טוען לחפותו לגבי אישומים דומים לאלה שהוגשו נגד הולמס. היחסים ביניהם עשויים לשחק תפקיד בולט במשפט. בדיווחים לבית הדין, אמרו עורכי דינה של הולמס שלבני הזוג הייתה מערכת יחסים שהתאפיינה בהתעללות שהשפיעה על יכולת קבלת ההחלטות של הולמס כמנהלת של תראנוס - אם כי ווייד נמנע מלומר זאת באופן מפורש בבית הדין ביום רביעי. עורך דין של בלוואני הכחיש כל האשמה להתעללות.

ווייד הטיל ספק בקביעת התביעה שהולמס ידעה שהבדיקות לא מדויקות ואמינות, ואמר שבזמנו "הייתה לה כל סיבה להאמין שפעולות המעבדה היו תחת שליטה ושמערכת ראויה פועלת בה". הוא גם דחה את ההאשמה שהולמס הונתה משקיעים, וטען שהם הבינו באופן מלא את הסיכונים שלקחו בהשקעה בסטארט-אפ צעיר עם מנכ"לית חסרת ניסיון.

"אלה היו כמה מהאנשים העשירים והמצליחים ביותר בעולם", אמר ווייד. "אלה היו אנשים מתוחכמים והם ידעו מה הם קונים".

ווייד הצביע על כך שכיום הולמס היא אם צעירה עם תינוק והצביע על משפחתה שישבה מאחוריה, כולל אמא שלה.

תראנוס התפרקה ב-2018, כמה חודשים אחרי שכתבי האישום הפליליים הוגשו נגד הולמס ובלוואני. בינתיים החברה עמדה גם מול מבול של תביעות אזרחיות מצד משקיעים ומטופלים, הגיעה להסדר מול רשות הבורסות וניירות הערך (SEC) והתמודדה עם נושאים רגולטוריים אחרים.

לאחר שעורכי דין משני הצדדים נתנו את הצהרות הפתיחה שלהם, קראה התביעה לסו האן ספיבי כעדה הראשונה. ספיבי, ששמה גם דניז יאם, ניהלה את הכספים בתראנוס יותר מעשור. היא החלה להעיד על הפעמים בהן היה קשה לחברה לשלם משכורות ולגבי ההפסדים השנתיים הגדלים של החברה. היא תמשיך להעיד ביום שישי, כשבית המשפט יתכנס שוב.