עסקת הענק בצריפין מסתבכת: רשות שוק ההון פתחה בבדיקה

חלק ממתמודדים במכרז תוהים באשר לתקינות ההליך, לנוכח העובדה שיו"ר ועדת ההשקעות של קרנות הפנסיה המוכרות בעסקה, ירום אריאב, מכהן בחודש האחרון גם כדירקטור חיצוני באמות - שרכשה את הפארק הלוגיסטי בכ-1.5 מיליארד שקל

הפארק הלוגיסטי בצריפין / צילום: דימטרי ספקטור
הפארק הלוגיסטי בצריפין / צילום: דימטרי ספקטור

רשות שוק ההון פתחה בבדיקה מקיפה של המכרז שערכה החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית למכירת הפארק הלוגיסטי בצריפין. במכרז, שנפתח למשך ימים בודדים בלבד, זכתה הצעתה של חברת הנדל"ן המניב אמות השקעות .

במסגרת הבדיקה, יבחנו בראשות שוק ההון האם נפגעו עמיתי קרנות הפנסיה של ההסתדרות הציונית, או במילים אחרות, האם מכירת המתחם נעשתה ללא דופי ובתמורה המקסימלית האפשרית. יש לציין כי הבדיקה החלה עוד קודם לתהיות שהעלו חלק ממשתתפי המכרז באשר לתקינות התנהלותו.

במסגרת המכרז, שנערך בשבוע שעבר, זכתה כאמור חברת הנדל"ן אמות השקעות לאחר שהציעה לרכוש את הפארק תמורת 1.52 מיליארד שקל בתוספת מע"מ. לאחר המכרז טענה חברת איסתא (הפועלת בתחומי התיירות והנדל"ן) כי היה ראוי להמשיך את ההתמחרות בין הצדדים, לאחר שהצעתה הייתה נמוכה ב-12 מיליון שקל בלבד מהצעתה של אמות.

באיסתא פנו בימים האחרונים במכתב לדירקטורים של חברת ניהול קרנות הפנסיה ובו בקשה לקבלת הבהרות בנוגע זכייתה של אמות. גם משתתפים אחרים במכרז טענו היום, כי היו שוקלים להגיש הצעה גבוהה יותר שעשויה היתה להגיע גם ל-1.55 מיליארד שקל, במקרה של התמחרות נוספת.

ניגוד עניינים ליו"ר ועדת ההשקעות?

יש לציין כי מלבד אמות, התמודדו במכרז עוד כמה מחברות הנדל"ן המניב הגדולות במשק, שגם להן היכולת להשלים בטווח קצר עסקאות בהיקף גדול כזה. חלק ממתמודדים תהו היום באשר לתקינות ההליך, לנוכח העובדה שיו"ר ועדת ההשקעות של קרנות הפנסיה של עובדי ההסתדרות הציונית, ירום אריאב, מכהן בחודש האחרון גם כדירקטור חיצוני בחברת אמות.

עם זאת, אריאב הבהיר היום כי בשל כפל התפקידים הוא היה מנוע מלטפל בעניין, הן בדירקטוריון אמות והן בקרנות הפנסיה המוכרות, ובהליך פתיחת המעטפות במכרז. אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, כיהן בדירקטור חצוני בחברת אלוני חץ  (החברה האם של אמות) בין השנים 2010 ל-2019.

לאחר שנתיים שבהן לא כיהן בתפקיד כלשהו בקבוצת אלוני-חץ, הוא מונה כאמור לאחרונה לדירקטור חיצוני באמות. דירקטורית נוספת בקרנות הפנסיה של ההסתדרות הציונית, גיתית גוברמן, מכהנת כיום כדירקטורית בלתי תלויה באלוני-חץ, ולכן הייתה גם היא מנועה מלעסוק בנושא.

הפארק הלוגיסטי: דמי שכירות של 56 מיליון שקל בשנה

פארק הלוגיסטיקה בצריפין נמצא בתחום המועצה האזורית שדות דן, בצדו המזרחי של כביש 44 (רמלה-בית דגן) סמוך למושב ניר צבי וליד בית החולים אסף הרופא, כולל כ-274 דונם, מתוכם 224 מיועדים למחסנים, מפעלים ובתי מלאכה שונים ומשרדים, וכ-50 דונם מיועדים לדרכים ולשטחים ציבוריים. כיום יש במקום 18 מבנים לוגיסטיים בשטח בנוי כולל של כ-113 אלף מ"ר.

הפארק עובד כיום בתפוסה מלאה, בהסכמי שכירות שונים לכ-28 שוכרים, ודמי השכירות עומדים על כ-56 מיליון שקל בשנה (כולל דמי ניהול) ומשקפים תשואה שנתית נמוכה יחסית של כ-3.7% ביחס למחיר העסקה. עם זאת, באמות מעריכים כי יהיה אפשר לבצע השבחה משמעותית במתחם בשנים הקרובות, כך שהתשואה השוטפת ממנו צפויה לעלות.

מהחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית נמסר: "הצלחנו להביא עבור עמיתי הקרן את התוצאה הטובה ביותר ואנו מברכים על כך. פעלנו לילות כימים להבטחת תוצאה זו. ברצוננו לברך גם את שאר המשתתפים והמתעניינים אשר לקחו חלק בתהליך. יצאנו אל תהליך מסודר, אחיד ותחרותי אשר כלל משתתפים רבים שהיוו את השחקנים המרכזיים בשוק. נאלצנו לפעול בתוך אילוצי זמן המחייבים מכוח הרגולציה ותיקוני חקיקה צפויים. אנו שמחים שעמדנו בכל האילוצים והצלחנו להבטיח את המחיר הגבוה ביותר עבור העמיתים שלנו".