סין מורה לחברות אינטרנט להפסיק לחסום לינקים של מתחרות

Tencent, עליבאבא ואחרות זומנו לפגישה עם בכירים בממשלה כחלק מניסיון של בייג'ינג לשים קץ לנוהג שהפך לנפוץ בקרב חברות הטכנולוגיה הגדולות

מטה ענקית האינטרנט טנסנט בשנזן / צילום: Shutterstock, StreetVJ
מטה ענקית האינטרנט טנסנט בשנזן / צילום: Shutterstock, StreetVJ

סין הורתה לחברות האינטרנט הגדולות ביותר בה להפסיק לחסום לינקים של היריבות שלהן באפליקציות, כחלק מניסיון של בייג'ינג לעודד את התחרות בתחום, שמספר מצומצם של חברות שולטות בו.

הרשויות הפכו את הצעד נגד חסימת לינקים חיצוניים לחלק מרכזי בקמפיין שהחל ביולי, לאחר שקיבלו תלונות רבות ממשתמשים, כך אמר בכיר במשרד התעשייה וטכנולוגיית המידע ביום שני.

חברות כגון Tencent Holdings, קבוצת עליבאבא , ByteDance ובאידו היו בין החברות שנקראו לפגישה ביום חמישי שעבר עם פקידי ממשלה בכירים לדיון בנושא, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

צעדים לחסימת משתמשי אפליקציות משימוש בשירותים של מתחרים מתוך היישומונים הפכו לנוהג מקובל בין חברות הטכנולוגיה הסיניות הגדולות.

הקמפיין של המשרד הוא חלק מסדרת צעדי ענישה נרחבת נגד תחום הטכנולוגיה בסין. הצעדים הרגולטוריים האלה גרמו לגילוח מיליארדי דולרים רבים משווי השוק של החברות. ענקיות אינטרנט כמו עליבאבא ו־Tencent נאלצו לשלם קנסות גדולים על הפרות, הנעות מהכרחת סוחרים לחתום על הסכמי בלעדיות ועד בעיות בדיווח רכישות ומיזוגים.

נושא הפעילות בין הפלטפורמות מהווה בעיה כבר כמה שנים, כך אומרים אנליסטים. הוא הרגיז צרכנים סינים וגרם למספר תביעות משפטיות.

ב־2018, כשפלטפורמת הסרטונים הקצרים Douyin של ByteDance החלה להפוך לפופולרית יותר, משתמשים רבים גילו שהם לא יכולים ללחוץ על קישורים ל־Douyin שהועברו דרך פלטפורמת המסרים הפופולרית WeChat, השייכת ל־Tencent. משתמשים גם לא יכולים לפתוח בקלות לינקים מפלטפורמות המסחר של קבוצת עליבאבא, כמו Taobao ו־Tmall, מתוך הודעות ב־WeChat.

בחברת Tencent אמרו שהיא תומכת בהנחיות הממשלה ותעשה את השינויים הנדרשים באופן מדורג. דוברת של קבוצת עליבאבא אמרה שהחברה תציית לדרישות הרגולטוריות במלואן, וחזרה בכך על דברים שאמר המנכ"ל דניאל ז'אנג בשיחת רווחים באוגוסט.

ביולי דיווח הוול סטריט ג'ורנל שעליבאבא ו־Tencent שקלו לפתוח את השירותים שלהן זו לזו. אנשים המכירים את הנושא אמרו לעיתון שעליבאבא עשויה לאפשר שימוש בטכנולוגיית התשלום WeChat Pay באתרים Taobao ו־Tmall. ב־Tencent עשויים גם להקל על שיתוף של מוצרים של עליבאבא בצ'ט של החברה, WeChat, כך אמרו חלק מהאנשים.

"זה עוד סימן לחברות האלה שהן צריכות להיכנס לתלם ולהיפתח לתחרות", כך אמר בן קוונדר, מנהל בפועל של חברת המחקר China Market Research Group.

הכללים ייושמו בהדרגה, כך כתב דובר של המשרד באתר האינטרנט של המשרד ביום שני, מבלי לספק לוח זמנים קשיח. חסימת לינקים פוגעת בזכויות הלקוחות ומפריעה לסדר בשוק, וחברות שלא יצייתו לכללים ייענשו, כתב הדובר.

בדברים שפורסמו באינטרנט בשבת, הרשות המבקרת הראשית השייכת למפלגה הקומוניסטית הסינית, המועצה המרכזית לבדיקות משמעת, כתבה שקמפיין ההגבלים העסקיים של בייג'ינג עשוי להשפיע לרעה על ענקיות הטכנולוגיה הסיניות בטווח הקצר, אבל "יהווה את הבחירה הטובה ביותר בטווח הארוך".

מניות Tencent ירדו בבורסה של הונג קונג ב־15% בינתיים השנה, ומניות עליבאבא ירדו שם ב־31%.


רפאלה הואנג השתתף בהכנת הכתבה.