הסופה הרגולטורית של סין עלולה לגרום לנזק כלכלי בקנה-מידה גדול יותר

בזמן שבייג'ינג מהדקת את הכללים לגבי נכסי מקרקעין, טכנולוגיה ותחומים אחרים, גוברים החששות שהדבר עלול לפגוע בצמיחה

ענקית הנדל''ן הסינית אוורגרנד / צילום: Reuters
ענקית הנדל''ן הסינית אוורגרנד / צילום: Reuters

צעדי ענישה סיניים בפרופיל גבוה נגד יזמי מקרקעין, חברות טכנולוגיה ויוזמות פרטיות אחרות מתחילים להוות מעמסה על הפעילות העסקית, מוסיפות לסיכונים הפיננסיים במדינה ומעלות את הפוטנציאל שהקמפיינים של בייג'ינג יפגעו בכלכלה באופן נרחב יותר.

בשנה האחרונה נקטה סין כמה צעדים רגולטוריים, כולל קנסות ועונשים אחרים שהשפיעו על מגוון תעשיות, בזמן שהיא מנסה להקטין את אי-השוויון, לרסן חוב מוגזם ולהכריח חברות להיצמד יותר באדיקות לקו שמתווה המפלגה הקומוניסטית.

בכירים בבייג'ינג אמרו כי ההתאוששות החזקה של המדינה מהקורונה סיפקה חלון הזדמנויות לפעולה ואפשרה להן להתמודד עם מקרים של חוסר איזון חברתי וכלכלי מבלי לערער מדי את הכיוון הכללי של הכלכלה לצמיחה.

אבל ככל שהקמפיין מתרחב, הנזק הסביבתי שלו מתפשט. 

אוורגרנד על סף התמוטטות 

אחת מחברות בניית הבתים הגדולות במדינה, China Evergrande, נמצאת על סף התמוטטות, ומכירות בתים דועכות במקומות רבים אחרים, בעקבות הניסיון האחרון של סין לרסן צמיחה המונעת על-ידי חוב של יזמי מקרקעין ולהרגיע את העלייה במחירי הדיור.

הענישה הפתאומית של סין על תעשיית ההוראה הפרטית במדינה במהלך הקיץ, בינתיים, גרמה לגל פיטורים בתחום זה, שבשנים האחרונות היה אחד ממקורות הפרנסה המרכזיים לבוגרי אוניברסיטאות ומכללות. עובדים בתחום הטכנולוגיה עומדים מול סכנה של קיצוץ בשכר ופיטורים לאחר שהרגולטורים הידקו את הרסן גם בתחום הזה. משקיעים זרים נעשו ספקנים יותר לגבי השקעת כסף בחלקים מסוימים של הכלכלה הסינית.

ביום שלישי קיצץ בנק אמריקה את התחזית שלו לצמיחת התוצר המקומי הגולמי של סין ל־8% ו־5.3% ב־2021 ו־2022, לעומת 8.3% ו־6.2% קודם לכן, וציין כסיבות לכך את תנאי האשראי הקשוחים יותר ואת הסיכון שבייג'ינג עשויה לנהל לא נכון את הבעיות של אוורגרנד.

בעיר הדרום מערבית נאנינג, מתווך הנכסים בתחום המשרדי קין גואנגיי אמר כי הוא מרוויח רק כחצי ממה שהרוויח ב־2019, באופן חלקי בגלל שהרבה חברות קטנות נאבקות לשרוד תחת כל צעדי הממשלה, והמשמעות של זה היא שהביקוש לחללים משרדיים ירד.

"ניסיתי אבל לא הצלחתי להגיע לאף אחד מיעדי המכירות שלי השנה", אמר קין, ששקל לחזור לעבוד בתחום הטכנולוגיה, אבל זנח את הרעיון הזה לאחר צעדי הממשלה לפרק את הדומיננטיות בשוק של חברות כמו ענקית המסחר המקוון עליבאבא אחזקות.

"הרגולציה מאוד לא ודאית בימים אלה. אתה פשוט לא יודע איזו תעשייה תהיה הבאה על הכוונת", אמר קין, שהוא בן 31. "המצב הכלכלי כאן מרגיש רעוע למדי".  

הצמיחה של סין מאבדת תנופה

צעדי הענישה הרגולטוריים צוברים תאוצה בתקופה בה כבר נראה שהצמיחה של סין מאבדת תנופה. ההוצאה מצד הצרכנים הייתה מאכזבת באוגוסט וצמחה רק ב־2.5% לעומת שנה קודם לכן, כשניסיונות להכיל את התפרצויות זן דלתא של הקורונה פגעו בתעשיית השירותים. מחירים גבוהים יותר לסחורות וחומרי גלם צמצמו את רווחי היצרנים ופגעו בתאבון שלהם להשקיע.

כלכלנים רבים אומרים כי החששות מוגזמים, וכי סין עדיין יכולה להגיע לצמיחה של 8% השנה ולעבור את היעד המקורי של יותר מ־6%, בייחוד אם הביקוש המערבי למוצרים תוצרת סין יישאר חזק.

הבעיות שרגולטורים סיניים מנסים לפתור, כולל עומס חוב גדול והתנהגות מונופוליסטית, כמו גם ריסון של פליטות הפחמן, יצטרכו להיפתר בסופו של דבר, כך אומרים כלכלנים, והרבה מהצעדים כן זוכים לפופולריות.

לממשלה ישנם המשאבים להציל את חברות יזמות הבנייה או חברות אחרות במקרה שהסיכונים הפיננסיים יהיו גבוהים מדי, ולבנק המרכזי בסין יש אפשרות להקל על המדיניות הכלכלית במידת הצורך.

"זו עדיין לא נקודת הכיפוף לגבי הקלה במדיניות הרגולטורית, בגלל שהכלת המגפה, יציבות מחירי הנדל"ן, והפחתת פליטות הפחמן עדיין נמצאות בראש סדר העדיפויות של הממשלה", אמרה קרול ליאו, כלכלנית לענייני ב־PIMCO, חברת ניהול השקעות.

אבל בגולדמן סאקס טענו בהודעה ללקוחות השבוע שחלון ההזדמנויות של סין לפעולה רגולטורית כבר נסגר, כשהצמיחה האטה בגלל שהביקוש ליצוא הגיע לשיא, הסיכונים של זן דלתא של הקורונה וגורמים אחרים.

בהתחשב בחששות אלה, "אנו חושבים שחשוב שהממשלה תוציא הודעות מסודרות לגבי התוכניות שלה בנוגע לאוורגרנד ותגדיל את הביטחון של רוכשי הדירות, הספקים והקבלנים, בנקים ומוסדות פיננסיים לא בנקאיים", נכתב בהודעה של הבנק, ואם לא, סין עשויה להתמודד עם מתח גואה בשוק שעשוי לפגוע בצמיחה בשנה הבאה.

ב־14 בספטמבר הודיעה אוורגרנד כי העסיקה יועצים פיננסיים, צעד שעשוי לקרב אותה למבנה מחדש, לאחר שמכירות דירות המגורים של החברה האטו, ותוכניותיה להיפטר מנכסים לא התממשו. 

תחום הנכסים בסין על המוקד 

הרבה מהחששות הגדולים ביותר של הכלכלנים קשורים לתחום הנכסים בסין. החוזק של התחום ב־2020 עזר לכלכלה להתאושש מהקורונה, ותרם כ־7.3% לתמ"ג של סין בשנה שעברה, בהשוואה ל־2.3% ב־2010, על-פי נתונים רשמיים.

אבל חששות גוברים בקרב קובעי המדיניות הסינים על כך שהמחירים עלו מהר מדי והדירות נעשו יקרות מדי למשפחות צעירות רבות וגורמות להן לשקול מחדש הולדת ילדים, בזמן שהוסיפו סיכונים למערכת הפיננסית.

על-מנת להרגיע את השוק, סין הגבילה את ההלוואות לכמה יזמים שיש להם חוב גדול במסגרת קמפיין הידוע כ"שלושה קווים אדומים", כולל מגבלות על יכולת המינוף. כמה ערים נקטו צעדים משלהן, כולל שנזן, שניסתה להגביל את עליית המחירים על בתים קיימים, וגרמה לכמות העסקאות בשוק לצנוח בחדות.

כמה אנליסטים אמרו שצעדי הממשלה עשויים לדחוף חברות כמו אוורגרנד, שהפרה את שלושת הקווים האדומים של בייג'ינג, להגיע לחדלות פירעון על החוב שלה. זה העלה חשש בקרב חלק מהמשקיעים הבינלאומיים, בין היתר בגלל שיזמים סיניים רבים גייסו הון משוק אגרות החוב במדינות זרות. זה יכול להוביל גם להפסדים לספקים של אוורגרנד ולמוסדות פיננסיים סיניים שעשו עסקים עם החברה ולגרום תוצאות נוספות שלא ניתן לצפות מראש.

חשש נוסף הוא שעל-ידי בלימת ההלוואות הבנקאיות לחלק מהיזמים, יזמים אחרים יהיו יותר בלחץ למכור נכסים בהנחות גדולות על-מנת להגדיל את הנזילות שלהם, מה שעשוי לגרום למחירי הבתים במקומות מסוימים להיכנס לסחרור כלפי מטה. אם זה יקרה בקנה-מידה נרחב יותר, יש בכך סכנה שזה יביא לאי-שקט חברתי בגלל שמשפחות סיניות יחזו בהון שלהן מצטמק. הדיור מהווה כ־74% מההון של משקי בית בסין, על-פי מחקר מ־2019 של הבנק המרכזי של סין.

בסך-הכול, מחירי הבתים המשיכו לעלות בערים גדולות של סין, אם כי שיעור עליית המחירים האט בחודשים האחרונים.

מאז אוגוסט, בלפחות שש ערים סיניות קטנות יותר, הרשויות המקומיות הזהירו יזמים נגד קיצוץ חד מדי במחירי הבתים. משרד השיכון ביואיאנג, עיר ברמה שלישית במרכז סין, קבע מחיר מינימום לבתים חדשים בחודש שעבר, והודיע כי יבלום עסקאות למכירת בתים מתחת למחיר הזה.

כמה כלכלנים טוענים כי אומנם הרשויות יכולות להתערב ולעשות מבנה מחדש של אוורגרנד כדי למנוע התפשטות של הבעיה, אבל לא צפוי שיוכלו להתעלם מהרגולציות שנועדו לצנן את השוק באופן כללי, בגלל שזו מטרה מרכזית בחזון הנרחב של הנשיא שי ג'ינפינג להגיע ל"שגשוג לכולם", תוכנית רבת-זרועות להקטנת אי-השוויון.

"הסבב הזה של רגולציות בשוק המקרקעין מונע ברובו על-ידי מטרות פוליטיות יותר מאשר כלכליות", אמר ז'ו נינג, פרופסור לפיננסים במכון הפיננסים המתקדם של שנחאי. "במשך עשורים רבים, רוב הסינים האמינו שמחיר הבתים רק יאמיר והם יהפכו למקור מרכזי של עול על המשפחות. באופן ברור, בייג'ינג רוצה לשנות תפישה זו".

המחירים הכלכליים של חלקים אחרים במאמץ של הנשיא שי להגיע ל"שגשוג לכולם" נעשים ברורים בהדרגה.

סין הציגה הקיץ צעדים לריסון התעשייה הפורחת של הוראה פרטית אחרי שעות הלימודים בבית הספר, במאמץ להילחם בעלויות החינוך המאמירות ולהקטין את הלחץ על משפחות. הצעדים גרמו למכירה של חברות חינוך הרשומות בבורסה והכריחה אותן לחשוב מחדש על המודל הכלכלי שלהן.

דאי יון, מייסד שותף של Putao ABC, מרכז חינוכי מקוון שבסיסו בבייג'ינג המשרת יותר מעשרת אלפים תלמידים מגיל גן עד כיתה י"ב, קיצץ את כוח העבודה לכ־40 איש לעומת 200 איש שהיו מועסקים שם קודם לכן.

"כעת אסור לנו לעשות פרסומות, ולכן מאוד קשה לנו להגדיל את העסק", אמר דאי, והוסיף כי הכללים החדשים של בייג'ינג הכריחו את החברה לזנוח תוכניות לצאת להנפקה. 

אבטלה בקרב הצעירים 

בעוד שהמדד העיקרי של סין - רמת האבטלה בערים - נותר נמוך, הוא הרבה יותר גבוה בקרב צעירים, כולל בוגרי המכללות והאוניברסיטאות, והגיע השנה לנתון שיא של 9 מיליון מובטלים. הפעולות של סין, הכוללות ניסיון לצמצם שעות עבודה ארוכות, פוגעות גם בסיכויי העבודה של הצעירים אצל חברות הטכנולוגיה, שנחשבות באופן מסורתי למעסיקות הנחשקות ביותר בקרב צעירים סינים.

חלק מהאנשים בחברה ByteDance, שהיא בעלת אפליקציות הסרטונים הפופולריות Douyin וטיק טוק, חוו ירידה בהכנסות החודשיות שהגיעה עד שיעור של 20% החל מאוגוסט, לאחר שהחברה ביטלה כללים שהכריחו עובדים לעבוד בימי ראשון אחת לשבועיים, כך נכתב בכתבות בעיתונים השייכים לממשלה.

כלכלנים אומריםכי קיצוצי שכר נוספים ופחות הזדמנויות תעסוקה עשויות להוות מעמסה על ההוצאה מצד צרכנים, שכבר הייתה קודם לכן אחת מהחוליות היותר חלשות בהתאוששות של הכלכלה הסינית מהקורונה.

האן ונשיו, פקיד בכיר מהמועצה המרכזית לעניינים פיננסיים וכלכליים, אמר בחודש שעבר שמאמצי השגשוג לכולם של סין לא נועדו "להרוג את העשירים כדי להציל את העניים" אלא ליצור חברה שוויונית יותר ולפנות את הדרך ליותר אנשים לניידות חברתית.

אבל החששות קיימים, בעיקר בקרב משקיעים זרים.

"משקיעים שואלים את עצמם אם שינוי המדיניות הסיני עשוי להוביל לירידה ביעילות הכלכלית? האם זה יתפרש כאיזון מחדש של הכלכלה לטובת העובדים על חשבון בעלי החברות?" אמר רובין שינג, כלכלן סין בכיר בבנק מורגן סטנלי בהונג קונג.

"המפתח יהיה מציאת האיזון. אם יהיה הידוק יתר בתעשייה כלשהי, זה יפגע בביטחון ששחקני השוק מעניקים לסין", אמר שינג.