סמנכ"לית הכספים של וואווי שוחררה לסין בעקבות הסכם עם ארה"ב

מנג וואנז'ו השתחררה ממעצר בית בקנדה לאחר שהגיעה להסכם עם ארה"ב בפרשת הונאה שבה הייתה חשודה • סין שחררה אתמול שני אזרחים קנדים שנעצרו לאחר מעצר מנג בדצמבר 2018

מנג וואנז'ו אתמול / צילום: Reuters, Jesse Winter
מנג וואנז'ו אתמול / צילום: Reuters, Jesse Winter

סמנכ"לית הכספים של חברת הטכנולוגיה הסינית וואווי השתחררה ממעצר בית בקנדה וחזרה לסין. התובעים האמריקאיים מסרו אתמול כי מנג וואנז'ו שוחררה לאחר שהגיעה להסכם עם הרשויות בארה"ב בנוגע לחשדות בהונאה נגדה. 

מנג, בתו של מייסד וואווי רן ז'נגפיי, נעצרה בקנדה בדצמבר 2018 בשל בקשת ארה"ב, ומאז הייתה במעצר בית בוונקובר. ארה"ב ביקשה להסגיר אותה לידיה בשל חשד להונאה ובשל הטענה כי הטעתה מוסד אמריקאי וגרמה לו להפר את הסנקציות האמריקאיות על איראן. אתמול הרשויות בארה"ב אמרו כי יבטלו את בקשת ההסגרה. 

לאחר המעצר של מנג ב-2018, הרשויות בסין עצרו שני אזרחים קנדים, ואחד מהם אף נידון ל-11 שנות מאסר בהאשמת ריגול. בבייג'ינג הכחישו שוב ושוב כי למעצרים יש קשר למעצר של הבכירה בוואווי. עם זאת, אתמול הודיע ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו כי שני האזרחים הקנדים שוחררו מהמעצר בסין והם בדרכם לביתם. 

בית המשפט המחוזי בארה"ב קיבל את ההסכם עם מנג, שיהיה בתוקף עד ה-1 בדצמבר 2022. מנג אמנם כפרה אתמול בהאשמות נגדה, אך לפי ההסכם היא אישרה את נכונות העובדות בתיק והסכימה שלא תבצע עבירות נוספות, או שתסתכן בהעמדה לדין. מטעם התובע האמריקאי נמסר כי היא לקחה "אחריות על תפקידה העיקרוני בביצוע תוכנית להונאה של מוסד פיננסי גלובלי". לטענת התובע, מנג הודתה שבזמן כהונתה כסמנכ"לית הכספים של וואווי היא "הציגה מצגי שווא" בשיחה עם בכיר במוסד פיננסי לגבי פעילות וואווי באיראן. לטענת ארה"ב, מנג עשתה זאת כדי להמשיך את העסקים של וואוי עם המוסד הזה. לפי דיווחים בתקשורת הזרה, המוסד היה בנק ההשקעות HSBC.