הכירו את היוסיין בולט של הפודקאסטים העסקיים

לג'ון לי דומאס נמאס לשמוע אנשי עסקים מדברים למשך שעתיים על נושאים שמדי פעם לא רלוונטים ליזמים צעירים, אז הוא עשה פודקאסט משלו: מקיף, קצר ולעניין • ביקורת פודקאסטים

פודקאסט / צילום: Shutterstock
פודקאסט / צילום: Shutterstock

לפני כמה שבועות טים פריס, היזם, הפודקסטר והסופר של רבי מכר כמו "כלים לטיאטנים" ו"ארבע שעות עבודה בשבוע" ראיין את אן למונט. השיחה ארכה 125 דקות. הם דיברו על הילד שלה, על הכנסייה שלה, על הטיולים שלה, על השיער שלה ועל כל מני דברים ברוח הזאת. הפורמט של הפודקסט מזמין מדי פעם מין שיטוט איטי כזה, לפרקים מרתק, לעיתים מעיק, בכל מיני רגעים ונושאים שלא תמיד רלוונטים למאזין שרוצה לקבל עזרה קונקרטית. הרבה פעמים יש תחושה שאת מה שאנשים אומרים בשעתיים וחצי אפשר אולי היה להגיד גם בחצי שעה, ורצוי גם עם איזה רשימת עצות ממוספרת בסוף.

את התחושה הזאת בדיוק היה לג׳ון לי דומאס, מנחה הפודקסט "Entrepreneurs on fire". יום אחד, בזמן שנסע באוטו והקשיב כמו כולנו לפודקסטים, היה לו רגע של הארה. הוא הבין שעדיין אין פודקסט רציני שמספר את הסיפור של יזמים ועצמאיים מכל מני תחומים ועושה את זה בקיצור ובאופן ממוקד. הוא התחיל לראיין בעלי עסקים קטנים וגדולים שהצליחו למצוא לעצמם נתיב מעניין להצלחה. היום לפודקסט העסקי הזה יש הצלחה מרשימה, עם כ-150,000 הורדות בחודש ביותר מ-140 מדינות, ורשימת מרואיינים מפוארת שכוללת אנשים כמו סת׳ גודין, ברברה קורקורן וכמובן גם טים פריס. בנוסף הוא הוציא השנה ספר בשם ״המסלול הרגיל להצלחה בלתי רגילה״, שמפרט את שיטת 17 הצעדים שלו לעצמאות פיננסית.

בדומה להרבה יזמים, דומאס אחז בסיפור חיים מפותל. הוא שירת בצבא קבע, למד עריכת דין וניסה עוד כל מני מסלולים שלא הגיעו לשום מקום. הרקע הזה הופך אותו למאוד אמפטי לאנשים שמחפשים את דרכם ורוצים לעזוב את העבודה המשרדית שלהם ולהגיש חלום או לממש סוף סוף את הרעיון המעולה שמחכה להם כבר שנים במגרה.

לפודקסט יש יתרון תחרותי במובהק: הוא סוג של יוסיין בולט של הפודקסטים, לא בגלל שהוא הכי טוב אלא בגלל שהוא מגיע לנקודה הכי מהר. יש לו גם יתרון כמותי: פרק חדש עולה כל יום, במגוון נושאים. רוב הסיכויים שהבעיה הספציפית שכל יזם נתקל בה, בכל מיקרו תחום, מיוצגת כאן. דומאס מודע לכך שאנשים שרוצים לפתח קריירה עצמאית רחוק מהעבודה המשרדית המסודרת הם סוג של נוודים בודדים שחורשים את השממה, בלי מפה ובלי בקבוק של מים, ולכן הוא מושיט להם יד מכוונת עם הרבה צעדים ברורים, רעיונות והשראה. הוא כמו מנטור בשלט רחוק, שמבין היטב מול איזה עולם תחרותי ומבלבל יזמים ויזמיות צריכים להתמודד. דומאס מראיין נדל"ניסטים פורצי דרך שהצליחו לבנות אימפריות שמגלגלות מיליונים, אשפי מכירות עם אסטרטגיות מבריקות, קואצ׳רים שמצליחים להתפרנס מעזרה לאנשים אחרים, אנשים שפיצחו את הסודות של גוגל ולמדו להערים על המנגנון, ואנשים שהצליחו למצוא אפיקי הכנסה קבועים שנותנים להם הרבה זמן חופשי לעשות מה שבא להם. הוא מבטיח להעניק למאזינים כמה שיותר ערך, או כמו שהוא קורא לזה "פצצות של ערך" - ובכל פרק הוא מזקק שלוש תובנות חשובות מתוך הראיון.

בפרק אחד למשל הוא מראיין את ג׳ואי פוליצי, מחבר הספר "Content Inc" על דרכים בהם אפשר לעשות כסף מתוכן. הם מדברים על מודל עסקי אפשרי ליוצרי רשת ואינפלואנסרים קטנים, ועל הצורך של אנשים שמתפרנסים מתוכן למצוא הרבה מקורות הכנסה מסוגים שונים - הם מונים שמונה כאלה, מספוסנרים ועד הרצאות. בפרק אחר הוא מדבר עם איש המכירות ג׳ון ג׳נטש, על ״מדד ההצלחה של הלקוח״, והחשיבות של מעקב אחרי שביעות רצון הלקוח בעולם היזמות התחרותי.

יש לו כמה אובססיות שחוזרות על עצמן. ברוח סת׳ גודין גם הוא מאמין שהדבר הכי חשוב זה למצוא נישה או קהל קטן ולצמוח מתוכו. בכל ראיון הוא מנסה להביא את מרואייניו לגלות כמה תובנות ספציפיות: איך הם הצליחו לגלות מה הנישה שלהם, לחדד אותה, להשביח אותה ולעשות ממנה כסף. לפעמים התחושה היא קצת מכאנית ואמריקאית, ובכל זאת יש כמות מדהימה של עצות פרקטיות, דוגמאות יפות, ורעיונות ברורים ליישום. ואם פרק אחד לא מצא חן בעינכם - ובכן, מחר תמיד יהיה פרק חדש.

שני פרקים מוצלחים במיוחד

How to become the best version of yourself and build a profitable personal brand online with Jimmy Tran

How to mentally Detox to increase productivity with Vernetta R. Freeney

שגיא ברגמן הוא בעלים של סוכנות Down the Field המתמחה בהפקה וברכש מדיה בעולם הפודקסטים