האוצר: אגרת הגודש תכניס 1.3 מיליארד שקל בשנה

כך העריך נציג המשרד במסגרת דיון שמתקיים בוועדת הכספים על הצעת החוק להטלת אגרת גודש במטרופולין גוש דן • לשאלת ח"כ ינון אזולאי נמסר כי נתב"ג ייכלל באזורים שיחייבו נהגים פרטיים באגרה

פקקים באיילון / צילום: Shutterstock
פקקים באיילון / צילום: Shutterstock

כוונת משרדי האוצר והתחבורה להכליל את מס אגרת הגודש לחוק ההסדרים, נדונה היום (ה') בוועדת הכספים של הכנסת, לקראת ההצבעות בקריאה שנייה ושלישית. מדובר בחוק שמבקש להחיל החל ממרץ 2024 מערכת של תשלומים על מי שנכנסים (ויוצאים) ברכב פרטי לאזורים נרחבים במטרופולין דן. זאת על ידי חלוקת תעריפים לשלוש טבעות ובזמנים שונים.

כצפוי, הדיון עורר עניין רב, ובחלקו הראשון כלל לא מעט האשמות של חברי אופוזיציה שונים לפיהן החוק יביא לאפליה של תושבי הפריפריה שכניסתם למטרופולין עם רכב פרטי למעשה "תתקצב" את רווחתם התחבורתית של תושבי המרכז, דבר שבהמשך הדיון הוכחש על ידי אנשי משרד האוצר.

בתחילת הדיון ביקש יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר מנציגי משרד התחבורה להציג את תוכנית החומש התחבורתית לישראל. בין היתר הציגו אנשי המשרד שלל תוכניות שהחוט המקשר ביניהן הוא דגש מסיבי על תחבורה ציבורית, לרבות שיפור השירות והגדלה משמעותית של מספר נהגי האוטובוסים. בנוסף דובר רבות על הקמת תשתיות של חניוני חנה וסע (מהם יצאו שאטלים חינמיים למיקומים מרכזיים רבים).

לטענת ח"כ בצלאל סמוטריץ' שכיהן בעבר כשר התחבורה, הוא תומך באגרה, אך ביקש לקבוע אבני דרך לביצוע. זאת לדבריו בכדי לאפשר אלטרנטיבה תחבורתית ציבורית אמיתית שלא קיימת כיום. הוא אף מתח ביקורת על כך שנראה כי בתצורתו הנוכחית, החוק נועד להכניס כסף לקופת האוצר, ופחות להקטין גודש. "מוסכם ע"י כל יושבי השולחן שצריך לעודד מעבר לתחבורה ציבורית, ושהכלי הזה ראוי, ושאם זה נועד רק להעשיר את קופת האוצר, זה לא ראוי", אמר.

באופוזיציה טוענים כי האגרה תרחיק את הפריפריה מהמרכז עוד יותר 

ח"כ משה גפני, לשעבר יו"ר ועדת הכספים, תהה מדוע החוק כולל גם את נהגי הרכב הדו גלגלי שישלמו 50% מהתעריף הרגיל. גם יו"ר הוועדה, ח"כ קושניר הצטרף לתהייה זו. בהמשך הדיון נציגי משרד האוצר מסרו כי העניין ייבחן.

כאמור, חברי כנסת מהאופוזיציה כמו אופיר כץ, שלמה קרעי וינון אזולאי טענו מספר פעמים כי אגרת הגודש תפגע בתושבי הפריפריה שנאלצים לנסוע למרכז, לרבות כדי לקבל שירותים הכרחיים. מנגד, סגן השר אביר קארה טען כי ההיפך הוא הנכון, וכי אגרת הגודש שתביא להקטנת עומסי התנועה דווקא תקרב אותם למרכז. גם נציגי האוצר שהציגו נתונים שונים, ובהם כי תל אביב נמצאת במקום ה-21 בעולם (מבין 416 ערים שנבדקו) בהיקף גודש, טענו כי האגרה כלל לא פוגעת בתושבי הפריפריה מול תושבי המרכז.

כחלק מהדיון אף העריכו אנשי האוצר כי הכנסות המדינה מאגרת הגודש, כשזו תופעל במלואה יעמדו על 1.3 מיליארד שקל. בנוסף, במענה לשאלתו של ח"כ ינון אזולאי בנוגע לנתב"ג - נושא שעד היום לא היה ברור - מסרו אנשי האוצר כי ההגעה לשם אכן כלולה בטבעת החיצונית של אגרת הגודש (התעריף הנמוך). לדבריהם נתב"ג כלול בתוך האזור של אגרת הגודש היות שיש אלטרנטיבות של תחבורה ציבורית למי שמבקשים לטוס לחו"ל או להגיע לשם.