בריטניה | פרשנות

משאבות הדלק ריקות והברקזיט במוקד: המהלך הגדול של בוריס ג'ונסון במבחן משמעותי ראשון

בשל הברקזיט, חסרים כיום בבריטניה לפי ההערכות כ-100 אלף נהגי משאיות, ודלק הוא רק חלק מהמוצרים במחסור • לכל אלו יש השפעה מיידית על כלכלת המדינה • וג'ונסון צריך כרגע לפתור את המשבר, לפני שיצוץ גם משבר פוליטי

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Shutterstock, Michael Tubi

העיתון הבריטי "דיילי מייל" דיווח בסוף השבוע על שיירה של כ-20 כלי רכב שעקבו במשך קילומטרים רבים אחרי מה שחשבו שהיא מיכלית דלק בדרכה למלא מחדש תחנה מקומית באנגליה, אך התאכזבו לגלות שמדובר במערבל בטון שחנה ליד אתר בנייה.

בין אם הסיפור נכון או לא, הוא ממחיש שתי תופעות המתרחשות כעת בממלכה המאוחדת: הראשונה היא המצוקה האמתית של תושבי בריטניה והרצון שלהם להשיג דלק בכל מחיר, והשנייה היא ליבוי הפניקה הציבורית באמצעות כלי התקשורת. התוצאה של שלל הדיווחים על תורים, מאבקים ומשאבות יבשות בבריטניה בשבועות האחרונים היתה הסתערות על תחנות הדלק, בדומה להסתערות על נייר הטואלט בתחילת מגפת הקורונה, שגרמה לחיסול המלאי הרגיל, לסגירת שני שלישים מהתחנות ולהחרפת הבעיה.

אם תופעה כזו היתה מתרחשת במדינה אירופית אחרת, למשל בגרמניה, חברות הדלק היו יכולות לתגבר משמעותית את מספר נהגי המכליות באמצעות עובדים ממדינות שכנות (מה שקורה לעתים), ולענות על המחסור בתוך כמה ימים.

ההשפעה המיידית על הכלכלה הבריטית

בבריטניה, עם זאת, חסרים כיום לפי ההערכות כ-100 אלף נהגי משאיות - בעיקר בגלל השינוי בחוקי ההגירה והעבודה בעקבות ה"ברקזיט" - ולא ניתן באופן גמיש להביא עובדים מחוץ למדינה. נהגי משאיות ועוזריהם אינם יכולים להיכנס לבריטניה אד-הוק, ועד שהתחום שתוגבר בעבר על ידי עובדים ממזרח-אירופה יתחיל להתבסס בממלכה המאוחדת, דלק הוא רק חלק מהמוצרים במחסור. מדפים ריקים של מוצרים בסופרמרקטים הם עדות נוספת לבעיה. בעיות נרשמו גם בייצור בשר.

למצב זה יש השפעה מיידית על הכלכלה הבריטית: מחיר הדלק בממלכה נמצא בשיא של שמונה שנים (1.37 ליש"ט, 6 שקלים לליטר), בעקבות הזינוק בביקוש וההיצע המוגבל. ההשפעה על הצריכה והתחבורה גם היא משמעותית. מומחים מזהירים כי צפויים חוסרים גם בחג המולד, תקופה של קניות רבות שהיא בעלת חשיבות רבה למשק. הכלכלה הבריטית זינקה אחרי פתיחת המשק ביולי, אך כעת התופעות הללו מאיימות להאט את ההתאוששות במדינה האירופית שנפגעה בצורה החמורה ביותר ממגפת הקורונה.

בעבור ג'ונסון, מדובר לא רק במשבר נקודתי שיש לפתור, אלא גם במשבר פוליטי. ה"ברקזיט" שהוא קידם עוד מימי משאל-העם ושהצליח לבצע בשנה שעברה, אותו "תקדים היסטורי" שהוא ועמיתיו הבטיחו שיעבור "חלק לגמרי" ולא ישפיע לרעה על חייהם של הבריטים, אולי להיפך, עכשיו משפיע עליהם ישירות.

ג'ונסון כבר ביצע סיבוב פרסה אחד בשבוע שעבר ואישר להוציא כ-5,000 ויזות חירום שמאפשרות עבודה לנהגים. אפילו תוכנית החירום הבריטית שגובשה בימי החשש מ"ברקזיט קשה", שנועדה לחלק דלק, נכנסת כעת לפעולה. כמאה נהגים צבאיים ומאה חיילים אחרים יסייעו החל מהיום (ב') לחברות הדלק להפיץ אותו ברחבי הממלכה, ובמיוחד באזור דרום-מזרח בריטניה.

בניגוד להבטחות העבר, ג'ונסון כעת מוצא את עצמו בפוזיציה שבה הוא נאלץ להסביר לבריטים כי המשק הבריטי עובר שינויים בתחום העבודה בגלל ה"ברקזיט", וכי הדבר יגבה מחיר בתחילה. "מה שאנחנו לא רוצים לעשות הוא לחזור למצב (לפני ה"ברקזיט", א.א.) שבו כל המערך הלוגיסטי שלנו מבוסס על כוח עבודה זר בזול, מה שאומר שהמשכורות בתחום לא עולות ושהאיכות של העבודות אינה מטפסת", אמר. ג'ונסון אמר כי על התעשייה הבריטית "להיגמל" מהתלות שלה בכוח עבודה זול, כדי להפוך את בריטניה לכלכלה מתקדמת.

היום יתמודד ג'ונסון עם השלכות המשבר בוועידה של המפלגה השמרנית המתכנסת במנצ'סטר. הסקרים עדיין מעניקים למפלגה השמרנית את התמיכה הגדולה ביותר בציבור, אולם המשבר הפוליטי יכול להחריף ככל שהמצב בעבור הצרכנים יורע. ביחד עם העלייה במחירי הגז לחימום, והעלייה הצפויה במחירי המזון בגלל התייקרות עולמית, הבטחות העבר של ג'ונסון לשגשוג כלכלי אחרי ה"ברקזיט" ייבחנו בחורף הקרוב בשבע עיניים.