איך לעשות נטוורקינג בלי להיכנס לפאניקה

כולם יודעים שיצירת רשת קשרים חשובה לקידום הקריירה, אבל אנשים, ובמיוחד נשים, נרתעים מלעשות את זה • שלוש נשים שהקימו פלטפורמות שונות לנטוורקינג מסבירות איך מתגברים על הרתיעה

נטוורקינג / צילום: Shutterstock
נטוורקינג / צילום: Shutterstock

כולנו כבר מכירים בחשיבות של נטוורקינג להתקדמות בקריירה שלנו, אבל רבים עדיין נלחצים מזה ואפילו נרתעים. עד כדי כך נרתעים, שמחקר מ-2015 שפרסמה פרופ' פרנצ'סקה ג'ינו מבית הספר לעסקים של הרווארד טען שהצורך לעשות נטוורקינג גרם לאנשים להרגיש מלוכלכים פיזית ולגלות עניין מוגבר במוצרי ניקיון כמו סבון ומשחת שיניים.  

"לדעת להתחבר לאנשים חדשים זה אחד המקומות הכי חשובים בקריירה. מי שאין לו כוח לזה, זה כמו להגיד אין לי כוח למיתוג אישי, אבל אם את מבינה שזו אחת המיומנויות שאת צריכה לרכוש לעצמך כדי להתפתח ולהיחשף לאפשרויות חדשות, את תעשי את זה", אומרת דקלה גולדשטיין מלמוד, מומחית למיתוג אישי וחיבורים בין אנשים ובעלת המיזם "החברים של דקלה", ארוחות שף שמחברות בין אנשים.

הקושי של נשים ליצור רשת אפקטיבית

א', מנהלת פיתוח עסקי בחברה, מזכירה שיש לנטוורקינג גם היבט מגדרי. "במסגרת תפקידי הייתי צריכה ליצור קשרים עם אנשים חדשים", היא מספרת. "יזמתי פגישה עם בכיר בארגון מסוים, ובמהלכה הוא הציע לי הצעות שאינן נוגעות לעולם התוכן שבגללו נפגשנו. האירוע הזה הביך אותי וגרם לי להירתע מיצירת קשרים חדשים עם גברים לצורכי נטוורקינג, אלא אם כן הייתה היכרות קודמת והרגשתי יותר בנוח ובטוחה לפנות".

לא מעט מחקרים הצביעו על הקושי של נשים ליצור נטוורקינג אפקטיבי. מחקר מ-2018, שנעשה בקרב נשות עסקים בכירות בגרמניה, הצביע על שש התנהגויות שמכשילות אותן. הראשונה היא שנשים נוטות ליצור קשרים עם מעסיקים ועמיתים ברמה נמוכה יותר ולא פונות למעסיק הכי חזק או המנהל הכי בכיר. בנוסף, הן חסרות ביטחון ביחס לתרומה שלהן לרשת הקשרים, והן מרגישות לא נוח לנצל קשרים כדי להתקדם, מה שמחזיר אותנו לאותה תחושת לכלוך שג'ינו דיברה עליה.

באותו מחקר נשים גם אמרו שהן מפספסות הזדמנויות ליצור קשרים בגלל הצורך לטפל בילדים, הן מרגישות מודרות מפעילויות גבריות סטריאוטיפיות (לדוגמה, כשהבוס קונה משחק כדורגל שולחני לקפטריה במקום העבודה), ולבסוף, אנשים מעדיפים ליצור קשרים עם הדומים להם. אם אין מספיק נשים בתפקידי מפתח, הרי שקבוצת הדומים שלהן מצטמצמת. 

לחפש את הבכירים אצל השכנים

אז מאיפה מתחילים? לדברי תחיה בן צור, מנהלת פורום נשים בתעשייה ומומחית לתעסוקה, הדרך הקלה ביותר היא להתחיל במקום שבו אנחנו מרגישים בנוח.

"כל אחת שתחפש אנשי מפתח כדי לעשות איתם נטוורקינג תגלה שהאדם שגר שתי קומות מעליה הוא סמנכ"ל פיתוח בסטארט-אפ שהיא רוצה לעבוד בו, וגם האמא של הילד מהגן היא סמנכ"לית בחברה אחרת. זה יכול להיות גם מישהו מקבוצת ריצה. ברגע שאנחנו נכנסים למקום הבטוח, שיש לנו בו את הסמול טוק, זה הסיכוי הכי טוב להשיג את המטרה שלנו.

"היכרות עם אנשים היא הדרך הכי טובה להשיג עבודה. כל בחורה שפונה אליי בפורום, כשהיא רואה משרה בחברה מסוימת, אני אומרת לה 'אל תשלחי קורות חיים'. אני מבררת לה מי עובד בחברה הזו, ואם מוצאים מישהו שישים את קורות החיים על השולחן של מנהלת משאבי האנוש, ששולחים לה 200 קורות חיים והיא עוצרת ב-150, זה נטוורקינג נטו, אפילו לא היכרות".

פורומים מקצועיים לנשים

הפורומים המשותפים הם אכן דרך מצוינת ליצור נטוורקינג. אחת היוזמות האחרונות, שהושקה ביוני השנה, הוא פורום "חֲבֵרוֹת" בבית ספר הארי רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. היוזמה נועדה לחבר בין חוקרות בתחום המשפט המסחרי-עסקי, ולהוות פלטפורמה של היכרות, למידה, תמיכה הדדית ושיתוף פעולה בין חוקרות מכלל המוסדות בארץ. הפורום קם ביוזמת ד"ר מורן אופיר מהמרכז הבינתחומי וד"ר יפעת ארן מאוניברסיטת חיפה והטכניון.

לדברי אופיר, "הפורום מחבר בין חוקרות בתחומי המשפט העסקי המסחרי, שנשלט על ידי גברים בארץ ובעולם. מעבר לשיתופי פעולה מחקריים שצמחו רק מעצם הקמת הפורום, יש בינינו חוקרות בכירות בוועדות איתור ומינויים. אחת המטרות המוצהרות היא לקדם חוקרות צעירות ולעזור להן למצוא משרה אקדמית. בוועדות המינויים לא יושבות הרבה נשים, אבל הבודדות שיושבות יכולות לייעץ איך לגשת אליהן ולתמוך בנשים שמתמודדות. ההיכרות האישית עם העשייה האקדמית אחת של השנייה מסייעת לקידום המחקר ומייצרת הזדמנויות נוספות לקידום תעסוקתי".

לשתות קפה בלי מטרה

"נטוורקינג היא סוג אחד של חיבור בין אנשים", אומרת גולדשטיין-מלמוד. "התפיסה שלי היא שצריך לייצר רשת חברתית גדולה, מפגשים עם אנשים, דווקא מהמקום האישי ולא מהמקום האינטרסנטי. להיפגש לקפה לא במטרה להשיג לקוח או להתקדם בתפקיד אלא ממקום של הבנה שדרך הרחבה של רשת המעגלים החברתיים מגיעים להזדמנויות חדשות.

"אם מגיעים עם ראש של נטוורקינג, כשאת מחפשת משרה חדשה, ברגע שאני מבינה שכל הפגישה מכוונת למקום הזה אני לא מקשיבה כי אני רוצה להגיד מה שתכננתי. הצד השני בפגישה גם יושב על קצה המושב כי הוא יודע שהנה זה בא, יבקשו ממני משהו, יש פה לחץ".

"החברים של דקלה" הוא מיזם שמפגיש בין אנשים שלא מכירים לארוחת שף עם כיסא חברתי אחד לעמותה וכיסא נוסף לאדם שמספר את סיפור החיים המעניין שלו. גולדשטיין-מלמוד עושה את המפגשים האלה גם בתוך חברות, בין עובדים שלא נפגשים ובין עובדים עם לקוחות. "כל הערב פאן לגמרי, אין כרטיסי ביקור, אבל אני עוזרת למשתתפים להתחבר אחד לשני. אני מספרת על כל אחד מהם ועושה חיבורים. לכל אחד יש פתק שאומר לו מי יושב לידו וגם על מי שלא יושב לידו והמלצות עם מי כדאי לו לדבר הערב. לא לכולם יש מיומנות חברתית גבוהה ואני עושה עבורם את התחקיר על כל אחד ונותנת להם את הכלים להתחבר".

לדברי גולדשטיין-מלמוד, הדבר הראשון שצריך לעשות זה לשנות את התפיסה שלנו לגבי  נטוורקינג. "זו לא עבודה. ברגע שזו עבודה, זאת נהיה משימה, מטלה, משהו שמכביד עליי ומלחיץ אותי. ברגע שאני משנה את הסטייט אוף מיינד, יש לי צורך להרחיב מעגלים ולהכיר אנשים חדשים. למשל, להיחשף לעשייה של מישהו שמעניין אותי, להתייעץ עם מישהי שנמצאת בתפקיד שאני רוצה להגיע אליו או מישהי שיצאה לעצמאות, מישהו שיש לו פודקאסט ואני רוצה לעשות גם, כל דבר שמייצר מפגש. לא צריך לצאת מזה שום דבר".

איך מתכוננים לפגישה כזו?
"קודם כול, עשי תחקיר על מי שאת נפגשת איתו. שאלי את מי שחיבר אותך אליו מה את צריכה לדעת עליו. פגישה כזו נמשכת לא יותר משעה. אני ממליצה להגיע ולהקשיב לפני שמדברים, לשאול שאלות, להבין על מה אנחנו מתחברים, ולדעת גם לתת ערך מהפגישה לצד השני. נגיד שרק נפגשנו לקפה ואת מספרת לי על מחקר מעניין שקראת, את יכולה לשלוח לי אותו, ואני אשלח לך מחקר ואז נתתי לך ערך לפגישה".

מה האינטרס של "הצד השני" להיפגש?
"כשאת מבקשת עזרה בחיבורים אף אחד לא אומר לא. אנשים רוצים לעזור, וזה עוזר להם להרגיש בעלי ערך".

בן צור מוסיפה טיפ: "כשאת באה לבקש ממישהו עזרה, אנשים קצת נרתעים כי זה מטיל עליהם אחריות מאוד גדולה. העצה שלי היא לשאול, 'אני יכולה להתייעץ איתך?' והצד השני תמיד מוכן להקשיב".

5 כללי התנהגות בלינקדאין

1. בנו פרופיל ממוקד. לדברי עפרה ולדמן, Talent Acquisition lead בחברת BlueVine, "מגייסת סורקת פרופיל במשך כמה שניות וראש צוות מקדיש לזה לא יותר מדקה, אלא אם כן משהו תפס את עינו - הטכנולוגיה שהעובד בקיא בה או ניסיון ייחודי. לכן חשוב לא להתפזר ולציין, לדוגמה, רק טכנולוגיות שאתם מתמחים בהן"

2. שמרו על מספר הזהב. הגר מן סרוסי, מנהלת מחלקת דיגיטל וחדשנות בקבוצת מעוף - המשאב האנושי, ממליצה להתחבר עם מינימום 500 אנשים, משפיענים ומובילי דעה בתחומנו. "אז נהיה חשופים ליותר הצעות עבודה"

3. פנו באופן אישי. לדברי ולדמן, פנייה רשמית מדי לאנשים ברשת נותנת תחושה גנרית, ולכן יש לנסח אותה באופן אישי, אם כי ענייני וממוקד. בלינקדאין אין צורך לחכות מתוך נימוס בין החיבור לפנייה עצמה

4. עשו את מבחן לינקדאין. Linkedin assessment, מאפשר לעשות מבחני הערכה טכנולוגיים של 15־20 דקות. התעודה, המופיעה בפרופיל, יכולה לסייע בקבלת העבודה

5. המלצות. מנהלים מגייסים אוהבים לקרוא מה מנהלים קודמים חשבו עליך. כדאי לבקש מקולגות או ממנהלים לכתוב כמה מילים בפרופיל