הממשלה בספרד תשלם לצעירים כדי שיעזבו את הבית של ההורים

ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ז התייחס לבעיית הדיור במדינה ולקח על עצמו את המשימה לפתור אותה • כחלק מתכנית רחבה, צעירים ספרדים מתחת לגיל 35 יהיו זכאים לבונוס חודשי בגובה של 250 אירו שיעזור בתשלום שכר הדירה

מפגינים מוחים על מחירי השכירות הגבוהים בברצלונה ב-2017 / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
מפגינים מוחים על מחירי השכירות הגבוהים בברצלונה ב-2017 / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

כחלק מתוכנית דיור רחבה, הממשלה הספרדית העלתה הצעה להעניק תמיכה חודשית של 250 אירו לצעירים שמתקשים לשלם שכר דירה ולעזוב את בית הוריהם. מצוקת הדיור בספרד, בדיוק כמו בישראל, משפיעה במיוחד על הצעירים הספרדים, שמתרחקים משנה לשנה מאפשרות לרכוש לעצמם דירה, כשבמקביל שכר הדירה מטפס. מול המצוקה הזאת מקדם ראש ממשלת ספרד, פדרו סאנצ'ס, את תוכנית התמיכה הכספית החודשית לכל הספרדים הצעירים, מגיל 18 עד גיל 35 שמשתכרים פחות מ-24 אלף אירו בשנה.

לפי הלשכה הסטטיסטית של האיחוד האירופאי, הספרדים הצעירים עוזבים את הבית של ההורים בגיל 30 בממוצע, כמעט ארבע שנים מאוחר יותר מהממוצע באיחוד האירופאי. והסיבה לכך מוכרת גם בישראל - היצע דל ויקר של דיור לצעירים.

ספרד מחזיקה באופן מסורתי בשיעורי הבעלות על נכסים מהגבוהים באירופה, והמשמעות היא שרק חלק קטן מהבתים והדירות בספרד זמינים להשכרה. כתוצאה מכך, במיוחד באזורים העירוניים כמו מדריד או ברצלונה, שכר הדירה לא הפסיק להתייקר לאורך השנים, בעוד רמת ההכנסה של השוכר הממוצע דעכה, בעיקר בגלל השפעות הקורונה על שוק העבודה. נתוני האבטלה בספרד מראים כי כ-33% מהצעירים בספרד הם מחוסרי עבודה, ו-26% מאלה שכן עובדים, מועסקים במשרה חלקית.

טיוטת חוק השכירות החדש כוללת לא רק בונוס חודשי לשוכרים הצעירים, אלא גם תמריצי מס לבעלי הבתים להוזלת שכר הדירה, ומנגד, הטלת מסים על בעלי דירות שעומדות ריקות. נוסף לזה, 30% מהבתים החדשים יוקצו לדיור ציבורי.