קיה קרניבל החדשה: למשפחות שחשוב להן לחסוך בדלק

העיצוב החיצוני של הקרניבל החדש לא מרשים במיוחד, אבל הוא מרווח וחסכוני • הוא עולה יותר מגרסת הבנזין, אבל החיסכון של הדיזל יכסה מהר את ההבדל

קיה קרניבל טורבו־דיזל 2021 / צילום: יח''צ
קיה קרניבל טורבו־דיזל 2021 / צילום: יח''צ

שני נתונים בלטו בנתוני מסירות הרכב של שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, שפורסמו השבוע. הראשון הוא ששוק הרכב הישראלי בכללותו "רותח" השנה ורושם קצב מכירות שנתי, שעשוי להתקרב ל-300 אלף יחידות, שיא של כל הזמנים. הגורם שיכריע האם השיא השנתי אכן יישבר בפועל הוא לא הביקוש אלא דווקא ההיצע, שתלוי ביכולת של יצרני הרכב לספק מלאים נוכח המחסור בצ'יפים ובחומרי גלם.

הנתון השני שבלט הוא הידוק האחיזה בשוק הישראלי של קבוצת יונדאי מוטורס הקוריאנית. שני מותגי הקבוצה, יונדאי וקיה, הפגינו בשלושת הרבעונים שיעור הצמיחה שעלה השנה על שיעור הצמיחה המכובד לכשעצמו של כלל השוק. מתחילת השנה עד סוף ספטמבר העלתה הקבוצה כמעט 70 אלף כלי רכב חדשים על כבישי ישראל כאשר קיה ספציפית רשמה צמיחה של 43%.

הביקוש לא פוסח גם על נישות שכמעט נכחדו בישראל בשנים האחרונות, דוגמת פלח המיניוואנים הגדולים או "כלי הרכב הרב-תכליתיים", כפי שקוראים להם האמריקאים, שמיועדים לשנע משפחות גדולות ו/או לשמש כרכבי שרד לאח"מים. אחד המתחרים בפלח, שחזר לשוק באמצע השנה לאחר הפסקה ממושכת, הוא קיה קרניבל.

בלי משחקים

רוב "מובילי המשפחות הגדולים" עברו בשנים האחרונות טרנספורמציה בעיצוב, שנועדה לגרום להם להיראות כמו רכבי כביש-שטח אופנתיים או לכל הפחות כמו חלליות עתידניות. אבל הקרניבל לא מנסה אפילו לשחק במשחק התחפושות ומחצין את ייעודו העיקרי: מיקסום הנפח הפנימי. יש לו קווי עיצוב רבועים, רחבים ודמויי תיבה; תא מנוע שבולט קדימה בקו אופקי ומסתיים בגריל אנכי; וגג שטוח לכל האורך.

פה ושם נוספו אלמנטים קוסמטיים, שמנסים לשבור במעט את המראה "המסחרי", כמו שבכת מצנן עם צורות גיאומטריות מורכבות, פנסי LED צרים ומעוצבים בחזית ופס תאורה רוחבי גדול מאחור. אבל גם כך ועם חישוקי 19 אינץ' וכמה עיטורי כרום, זה רכב, שמעוצב לתכלית ולא לגרימת עונג אסתטי. מנגד יש לו נוכחות כביש שלא ניתן להתעלם ממנה בזכות ממדיו הענקיים, יותר מ-5 ורבע מטרים לאורך וכ-2 מטרים לרוחב, לפני מראות.

תכליתם של הכלים בפלח הזה היא לספק למאסה של נוסעים סביבת מחייה שימושית וידידותית לנסיעות ארוכות ואת זה הקרניבל מספק בכמויות גדולות, תרתי משמע. הכניסה לתא נוחה מאד תודות לסף כניסה/יציאה בגובה אידיאלי ותקרה גבוהה. הכניסה למושבים האחוריים מתבצעת מבעד לצמד דלתות מחליקות לאחור, פטנט שכמעט נשכח בעידן ה-SUV, אבל כל מי שמשנע מטען אנושי או מסחרי יודע להעריך אותו במקומות חנייה עירוניים צפופים.

אין תוכו כברו

הרכב מגיע כעת לישראל בתצורה של שבעה מקומות בלבד עם שני מושבים נפרדים בשורה השנייה, מה שעלול לגרום לו לאבד חלק מהלקוחות בפלח, שעבורם שמונה מקומות ישיבה (כמו בדגם היוצא) הם הכרח. הבונוס הוא צמד מושבים נפרדים במרכז, שמעניקים ליושב בהם מרחב אישי, שמעט מאד לימוזינות שרד יכולות להציע, ובונוס של מעבר חופשי למושב האחורי לצורך ריסון ילדים סוררים.

השורה השלישית מרווחת מספיק עבור שלושה מבוגרים והיושבים בה נהנים ממערכת מיזוג יעילה, שחיונית לנוכח שטח השמשות הגדול. גם כאשר כל המושבים מאוכלסים התא מאחור עדיין יכול לאכלס מטען בנפח רציני וזה בונוס גדול של תצורת המיניוואן בכלל ושל הקרניבל בפרט.

 
  

כמקובל בארצות הברית, מדינת היעד המרכזית של הרכב, את כל המושבים ניתן להסיט ולמקם בשלל תנוחות ותצורות כולל תצורה, שמתאימה להובלת מטענים חורגים דוגמת טרקטורון, אופנועי שטח או את הספה הענקית ההיא שתמיד רציתם לקנות.

בניגוד לעיצוב החיצוני המשמים, העיצוב הפנימי עדכני ועתידני עם מערך רוחבי של מסכי LCD גדולים ויעילים ושיבוץ של חומרי דיפון איכותיים ונעימים למראה ולמגע עם הרבה מאד משטחים רכים. למרות המטראז' ועומס האבזור, איכות הייצור טובה ונטולת רעשים מיותרים גם בנסיעה על שטחים משובשים.

הנדסת האנוש יעילה לגיבוי של מתגים פיזיים גדולים לרוב הפונקציות החיוניות, כמו שהאמריקנים אוהבים. חבל רק שמעצבי קיה העלו באוב את המנגנון המגושם להחלפת הילוכים באמצעות גלגל רוטורי. אפילו לנדרובר, שהמציאה אותו, כבר ירדה ממנו. האבזור התקני שופע גם בדגם הבסיס וכולל מושבים חשמליים, דלתות חשמליות ושלל מערכות בטיחות אקטיביות ומערך היקפי של חיישנים, שנתפרו ייעודית עבור שימושים משפחתיים - כמו חיישן שמתריע מפני יציאה מהדלתות האחוריות כאשר יש סיכונים בסביבה.

תצוגת תכלית

הקרניבל נמכר בארצות הברית רק עם מנוע V6 בנזין גדול ומסורתי אבל אלינו הוא מגיע גם עם טורבו-דיזל חדש בנפח 2.2 ליטר, שמייצר 201 כ"ס ומספק צריכת דלק הרבה יותר ידידותית לכיס. אין לו את הכוח החלק והחרישי של מנוע הבנזין אבל הוא מייצר הרבה מומנט בסל"ד נמוך ודוחף קדימה במרץ את הכלי הענק והכבד, שמשקלו אחרי נוסעים ומטען יכול להגיע ל-2.7 טון.

עם ארבעה נוסעים ומטען סביר הוא שמר על מומנטום מכובד בכמה מהעליות היותר תלולות של הגליל התחתון ולא התקשה לצאת לעקיפה בטוחה של משאיות מזדחלות בעליה. בנסיעות ארוכות ומהירות קולו כמעט אינו נשמע ורק התנעות בוקר מזכירות, שמדובר במנוע שצורך סולר. צריכת הדלק המעשית, בסביבות 12 קילומטר לליטר, סבירה בהחלט עבור כלי בעל ממדים ויכולות שינוע כאלה.

מי שנגזר עליו להוביל לעיתים תכופות מטען אנושי צפוף לרוב לא מדקדק בזוטות כמו "התנהגות כביש" אבל דווקא בפרק הזה מפגין הקרניבל יכולת דינמית מפתיעה עם מעט מאד נטיית גוף מיותרת בפניות חדות למרות המתלים הרכים יחסית, והיזון חוזר נעים ממערכת ההיגוי. מנגד הבלמים ארוכי המהלך לא נוסכים יותר מדי ביטחון ותמרון של הלווייתן הזה ברחובות עירוניים צרים ובחניונים הדוקים דורש ניסיון, ואומץ, של נהג חלוקה עירוני קשוח. אפילו עם כל החיישנים. נוחות הנסיעה מצוינת על כבישים ישראליים משובשים.

המחיר של קרניבל טורבו דיזל בגרסת האבזור הבסיסית, שהיא מכובדת בהחלט, עומד על כ-260 אלף שקל. אמנם מדובר בכעשרת אלפים שקלים יותר מגרסת הבנזין המקבילה אבל החיסכון של הדיזל בהוצאות השוטפות יכסה די מהר את ההבדל. בשורה התחתונה זוהי בחירה מצוינת לבעלי משפחות גדולות ששמים את התכליתיות לפני האופנתיות, אם כי לא בטוח כמה כאלה עוד נותרו בישראל.

חלק מהמתחרות

קרייזלר פסיפיקה
במחיר של 273 עד 354 אלף שקל מציעה קרייזלר את ה"פסיפיקה", הרכב הנמכר ביותר בקטגוריית המיניוואנים הגדולים בארה"ב.

קרייזלר פסיפיקה / צילום: יח''צ
 קרייזלר פסיפיקה / צילום: יח''צ

הממדים גדולים אפילו יותר מאלה של הקיה ותא הנוסעים המפואר והמאובזר, שעבר חידוש לאחרונה, מציע שבעה מקומות ישיבה. המנוע הוא V6 בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 280 כ"ס.

שברולט טראוורס
מוביל המשפחות הגדול של שברולט מעוצב כמו SUV אבל מציע תא נוסעים ענק עם תצורת ישיבה לשבעה או לשמונה נוסעים בשלוש שורות פלוס תא מטען מאסיבי.

שברולט טראוורס / צילום: יח''צ
 שברולט טראוורס / צילום: יח''צ

הגרסה העדכנית מאובזרת בהרבה פריטי היי-טק והמנוע הוא V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר, שמייצר 310 כ"ס. יש אופציה להנעה כפולה והמחירים נעים בין 250 ל-330 אלף

הונדה אודיסי
במחיר שמתחיל ב-299 אלף שקל אפשר לרכוש בערוץ הייבוא המקביל את המיניוואן פול-סייז של הונדה, שמיועד לשוק האמריקני.

הונדה אודיסי / צילום: יח''צ
 הונדה אודיסי / צילום: יח''צ

הממדים דומים לאלה של הקרניבל, תא הנוסעים מיועד לשבעה עד שמונה נוסעים ומאחור יש צמד דלתות חשמליות על מסילה. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 280 כ"ס