רשימות הנאמנים החדשות להליכי חדלות פירעון בדרך: האם הדרישות שוויוניות?

בימים שלישי ורביעי תתקיים הבחינה לעורכי הדין המבקשים להיכלל ברשימות שמתוכם נבחרים נאמנים בהליכי חדלות פירעון • התקנות פוטרות מהבחינה עורכי דין מנוסים

הכנ"ר, עו"ד סיגל יעקבי. רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים / צילום: איל יצהר
הכנ"ר, עו"ד סיגל יעקבי. רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים / צילום: איל יצהר

בימים שלישי ורביעי תתקיים הבחינה המקצועית לעורכי הדין המבקשים להיכלל ברשימת הנאמנים החדשות בהליכי חדלות פירעון. התקנות שקבעה הכנסת מחייבות מעבר של בחינה מקצועית, אך פוטרות מהבחינה עורכי דין מנוסים במיוחד, כאלה שבחמש השנים האחרונות כיהנו כבעלי תפקידים בלפחות 10 הליכי חדלות פירעון של תאגידים.

עורכי דין המבקשים להיכלל במאגר ולא מעוניינים להיחשף טוענים כי הפטור מהבחינה המקצועית אינו שוויוני. טענתם היא כי מדובר ב"תנאי מפלה שמטרתו לשמר את הגילדה המצומצמת של המפרקים הנוכחיים, תוך מצג שווא לשוויון למראית-עין בלבד דווקא בתחום משלח-היד של עורכי הדין שהוא הרווחי ביותר". התהליך מייצר תקרת זכוכית ומחזק, פעם נוספת, את החזקים, הם טוענים. "קיים הכרח לעצור את התהליך לאלתר ולפתוח אותו באופן שוויוני ואמיתי לכולם".

מי שממנה את הרשימות היא "הוועדה הציבורית לגיבוש רשימות נאמנים לתאגידים". לרשימות שייקבעו יש חשיבות רבה, והן יכריעו מי יוכלו להתמנות בשנים הקרובות להליכי חדלות פירעון, מהם משתכרים הנאמנים מיליוני שקלים לעתים כשמדובר בתאגידי ענק. עריכת רשימות נאמנים החדש מהווה חידוש מהפכני בשיטה הנהוגה עד כה, והיא נועדה לייצר רשימות שוויוניות.

חישוב הציון למועמדים נעשה באופן הבא: עבור מי שנדרש לבחינה המקצועית, ציון הבחינה מהווה 20%, התרשמות הוועדה מהראיון האישי - 48%, ומידע העולה מבקשת המועמדות - 32%. למי שלא נדרש לבחינה המקצועית: התרשמות הוועדה מהראיון האישי היא 60%, ו-40% מידע העולה מבקשת המועמד.

תנאי הסף לרשימת הנאמנים המחוזיים לתאגידים הוא מי שצבר ניסיון בהליכי חדלות פירעון של תאגידים לפחות שלוש שנים ובשלושה הליכים לפחות ועמד בבחינה המקצועית.

כדי להיכנס לרשימת הנאמנים ל"הליכים מורכבים", אלה של תאגידי הענק נדרשים להראות אחד מאלה: כיהנו ב-15 הליכים של הפעלת תאגיד; מי שכיהן בתפקיד של לפחות תאגיד שהיקף נכסיו עולה על 20 מיליון שקל; מי שכיהן בהליך חדלות פירעון של תאגיד שהכנסותיו עולות על 50 מיליון שקל, וההליך ארך שישה חודשים.

החוק קובע כי ברשימה יהיו לפחות 15% נאמנים חדשים שלא נכללו ברשימה הקודמת. כונסת הנכסים הרשמית (הכנ"רית), עו"ד סיגל יעקבי, רואה בשורה בכך שהרשימות מחייבות 15% נאמנים חדשים. היא מדגישה כי הפטור מבחינה לא מבטיח כניסה אוטומטית.

עו"ד יואב רז ממשרד איתן ארז, העוסק מזה עשור בתחום חדלות פירעון, ייגש השבוע לבחינה המקצועית. הוא לא רואה בעיה בפטור שניתן לבעלי הניסיון. מה שאותו מטריד הם התנאים לרשימות של ההליכים המורכבים. לדבריו, מדובר בהליכי קבלה לא אפשריים שנתפרו למידותיהם של הנאמנים הוותיקים.

עו״ד שי מילוא, שהיה נציג לשכת עורכי הדין בהליך החקיקה, אמר לגלובס כי "הלשכה פעלה ופועלת להרחבת מאגר בעלי התפקיד באופן שיאפשר לעורכי דין רבים יותר לעסוק בתחום".

לדבריו, "מטרת הבחינה היא לסייע למועמדים חדשים שאינם יכולים להוכיח ניסיון מובהק בתחום, להוכיח בקיאות בדינים הרלוונטיים, ולפתוח עבורם את הדלת לעיסוק בתחום חרף היעדר הניסיון. הפטור, לעומת זאת, ניתן למי שאינם נדרשים לסיוע זה", אמר.