ההוזלה המיוחלת בכלי הרכב הקוריאניים תתעכב כנראה עד אמצע השנה הבאה

ההסכם הסחר החופשי הפורמלי עם דרום קוריאה נחתם בתחילת מאי, אולם הוא ממתין לאישור תקציב המדינה ולסיום פרוצדורות דיפלומטיות בשני הצדדים • מעל 20% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל בשנה הם מתוצרת דרום קוריאה, בעיקר של קונצרן יונדאי

יוננדאי / צילום: יח''צ
יוננדאי / צילום: יח''צ

כמעט חצי שנה חלפה מאז נחתם בסיאול רשמית הסכם הסחר בין ישראל לדרום קוריאה, שאמור היה להביא לביטול והורדה של מכסים רבים ובמיוחד המכס על כלי רכב מתוצרת קוריאה. אולם מבדיקת גלובס עולה כי בינתיים אשרור החוזה, שנדרש כדי להכניסו לתוקף, מתעכב, וההליך עשוי להיות מושלם רק באמצע השנה הבאה.

הסיבה הפורמלית לעיכוב בצד הישראלי היא המתנה לאישור התקציב, שאמור לקחת בחשבון גם אומדן של האובדן המשמעותי של הכנסות המדינה כתוצאה מהחתימה על ההסכם. גם לאחר אישור תקציב המדינה בחודש הבא יידרשו עוד מספר חודשים עד שההסכם ייכנס לתוקף בפועל. בנוסף אמור גם הצד הקוריאני לסיים מספר הליכי אשרור שטרם הסתיימו.

המשמעות המיידית צפויה להיות דחייה במועד ההוזלה של כלי הרכב מתוצרת קוריאה עקב ביטול המכס בגובה 7%. בפועל צפויה בינואר התייקרות במחירי כלי הרכב הקוריאנים שעשויה לנוע בין 5% ל-7%, עקב התייקרות חומרי הגלם ושיבושי הייצור, במקום כמחצית מכך אם ההסכם היה נכנס לתוקף לפני ינואר 2022. בנוסף יתעכב הביטול המתוכנן של המכס גם על חלפים מתוצרת דרום קוריאה.

מעל 20% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל בשנה הם מתוצרת דרום קוריאה, בעיקר של קונצרן יונדאי, ולפיכך הם "נענשים" במכס. בפועל השיעור גבוה יותר, מכיוון שגם לא מעט דגמי רכב קוריאניים, שמיוצרים באירופה ומיוצאים ממנה לישראל, משלמים מכס בשל העובדה שחלק משמעותי מהרכיבים שלהם מיוצרים בקוריאה.

יצוין כי ביטול המכסים במסגרת הסכם הסחר עם קוריאה אמור היה להוריד מחירים בתחומי רבים מקוריאה פרט לרכב, ובהם דשנים, ציוד רפואי, מערכות מיזוג אוויר, ציוד אלקטרוני ועוד. מהצד הישראלי ההסכם אמור להעניק תנופה משמעותית ליצוא.

נזכיר כי במעמד החתימה אמר שר הכלכלה דאז, עמיר פרץ, כי "הסכם הסחר החופשי צפוי להגדיל את היקף הסחר בין המדינות אף יותר וכן לעודד סחר בתחומים חדשים. על-פי ההערכות, התועלת ליצואנים והחיסכון הצפוי ליבואנים ולצרכנים במסגרת הסכם הסחר מוערכים בכחצי מיליארד שקל לשנה. בנוסף, סך היקף הסחר בין הצדדים בעקבות ההסכם צפוי לגדול בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנים הראשונות לחתימתו".

במשרד הכלכלה מעריכים כי התהליך צפוי להסתיים לקראת סוף הרבעון השני של השנה הבאה.