אוסטריה: מעצר ראשון בפרשת הסיקור החיובי של הקנצלר לשעבר קורץ

עובדת בתפקיד בכיר במכון סקרים נעצרה הבוקר בעקבות החשדות כי קורץ העביר תקציבים ממשלתיים לפרסום ולקיום סקרים לעיתונים ולאתרים של קבוצת התקשורת "אוסטריה", ובתמורה העיתונים פרסמו ידיעות וסקרים מפוברקים שמציגים אותו באור חיובי • העובדת שנעצרה עבדה במכון שלפי החשד "שיפץ" נתונים שעזרו לקורץ להיבחר לתפקיד ראש הממשלה

סבסטיאן קורץ / צילום: Reuters, LISI NIESNER
סבסטיאן קורץ / צילום: Reuters, LISI NIESNER

מעצר ראשון בפרשת החשד לשחיתות שמטלטלת את אוסטריה: מעורבת בפרשה האחראית לקיום סקרי דעת קהל נעצרה הבוקר (ג'), לפי דיווחי התקשורת במדינה. העצורה עובדת בתפקיד בכיר במכון סקרים, שלפי החשד "שיפץ" את הנתונים כדי להעניק לקנצלר אוסטריה לשעבר, סבסטיאן קורץ, "רוח גבית" בניסיון להשתלט על מפלגת העם ולהיבחר לתפקיד ראש הממשלה החל משנת 2016.

לפי החשדות, קורץ ובכירים במפלגה היו מעורבים בקנוניה שכללה את עיתוני קבוצת התקשורת "אוסטריה", את מכון הסקרים המדובר וגורמים נוספים בשנים 2016-2017 וגם לאחר מכן. בתמורה לסקרים החיוביים ולפרסומם, לפי החשדות בחקירה שטרם הבשילה לכדי כתב אישום, קיבלו המכון וקבוצת התקשורת תקציבים ממשלתיים בדמות תקציבי פרסום וכן הזמנות עבודה פרטיות ממשרד האוצר. רוב החשדות מבוססים על התכתבויות שנמצאו בטלפון של מקורב של קורץ ממשרד האוצר האוסטרי, תומאס שמיד.

נכון לעכשיו, "הירוקים" שדרשו את התפטרותו של קורץ מתפקיד הקנצלר מסמנים כי הם מתכוונים להמשיך בקואליציה הקיימת עם אלכסנדר שאלנברג בתפקיד. סגן הקנצלר ומנהיג "הירוקים" ורנר קוגלר אמר כי להערכתו "אין מניעה" שהקואליציה תמשיך לכהן עד הבחירות הבאות ב-2024. עם זאת, הלחץ עליהם גובר לאחר שהתברר כי קורץ מתכוון להישאר בתפקיד ראש המפלגה בפרלמנט. שאלנברג הושבע לתפקיד אתמול, וקורץ נכנס לתפקידו החדש היום אחרי שנבחר פה-אחד אתמול |(ב').

הקנצלר החדש שאלנברג עורר ביקורת באופוזיציה כשהכריז כי הוא מתכוון "לעבוד באופן צמוד" עם קורץ בתפקידו החדש. מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים קראה לקורץ "קנצלר צללים", והוא הכחיש זאת ואמר כי ייאבק על חפותו. שאלנברג גם ביקר בחריפות את האופוזיציה, שמתכוונת ליזום הצבעת אי-אמון בממשלה תחת הנהגתו.