עוד 225 מיליון שקל לקופה: קבוצת דלק משלימה מכירת קרקע מזוהמת בעכו ויוצאת לגיוס הון

במסגרת תיקון להסכם תמכור דלק לתדהר ולהראל רק 75% מהקרקע תמורת 150 מיליון שקל ותמשיך להחזיק ב-25% הנותרים • בקרקע, עליה עמד בעבר מפעל תעשיות אלקטרוכימיות, השקיעה קבוצת דלק כ-100 מיליון שקל בלבד

השטח הנמכר בעכו, בו פעל מפעל תעשיות אלקטרוכימיות / צילום: רובי קסטרו - מעריב
השטח הנמכר בעכו, בו פעל מפעל תעשיות אלקטרוכימיות / צילום: רובי קסטרו - מעריב

קבוצת דלק  המתאוששת, שבשליטת יצחק תשובה, יוצאת לגיוס הון נוסף ומשלימה את העסקה למכירת הקרקע בעיר עכו במתכונת מעט שונה מהתכנון המקורי. שני מהלכים אלו יעשירו את קופתה של קבוצת דלק בסכום כולל של כ-225 מיליון שקל במהלך השבוע הקרוב.

הקבוצה עידכנה כי תקיים מכרז לגיוס של 75 מיליון שקל בהנפקת חבילות של מניות וכתבי אופציה מסדרה 14. גיוס זה יצטרף לגיוסי הון בהיקף כולל של 550 מיליון שקל (לא כולל הגיוס הנוכחי) שביצעה החברה מאז תחילת 2020.

בנוסף, דיווחה כאמור קבוצת דלק על תיקון להסכם מכירת הקרקע שבבעלותה בעיר עכו, ועל ההסכמה להשלימו כבר בשבוע הבא. במסגרת ההסכם המקורי, הייתה אמורה הקבוצה למכור את הקרקע במלואה לידיהם של חברת הנדל"ן תדהר ושל חברת הביטוח והפיננסים הראל השקעות .

במסגרת התיקון להסכם שנחתם השבוע, תמכור קבוצת דלק לתדהר ולהראל רק 75% מהקרקע תמורת 150 מיליון שקל ותמשיך להחזיק ב-25% הנותרים. את העסקה יבצעו הרוכשות באמצעות חברה בת משותפת בשם תדהר הראל מניבים.

יחד, יפעלו כל הצדדים לקדם את טיהור הקרקע ואת הקמת הפרויקט המתוכנן עליה בעתיד. לדברי שלוש החברות, הן בוחנות את אפשרויות הפיתוח של המתחם אשר נהנה מזכויות בנייה של מאות אלפי מטרים לשימושי לוגיסטיקה, תעשייה ואחסנה.

זיהום מפעילות ארוכת שנים

מדובר בקרקע בת 430 דונם שזוהמה כתוצאה מפעילות ארוכת שנים של מפעל תעשיות אלקטרוכימיות, אשר פעל במקום בין השנים 1956 ל־2004. השטח נרכש על ידי קבוצת דלק בשנת 2011 תמורת 43 מיליון שקל, והיא השקיעה בו עוד 57 מיליון שקל שכללו תשלום חובות ארנונה לעיריית עכו ובעיקר פעולות לטיהור הקרקע.

לדברי עידן וולס, מנכ״ל קבוצת דלק, "העסקה תאפשר לקבוצת דלק גם להנות מתזרים מזומנים משמעותי ומיידי, וגם להמשיך ולהחזיק ב-25% מהמקרקעין וליהנות מאפסייד שינבע מהם, במיוחד על רקע מגמת עליית המחירים שאנחנו עדים לה בחודשים האחרונים בתחום הנדל״ן". בחברה מאמינים כי מדובר בעסקה מצויינת, שתאפשר לה מחד ליהנות מתזרים מזומנים משמעותי של 150 מיליון שקל כבר בשבוע הבא, ומאידך תאפשר לה ליהנות מהאפסייד שצפוי במקרקעין לאחר השבחתו בידי תדהר והראל.

גיל גבע, יו״ר קבוצת תדהר, אמר כי "אנו שמחים על צעד משמעותי נוסף של המיזם המשותף שלנו יחד עם הראל. בתום השלמת העסקה בשבועות הקרובים ועוד בטרם נחל בתכנון הפרויקט עצמו, המשימה המרכזית שלנו היא לתכנן את פרויקט טיהור הקרקע ולהיכנס לביצועו בהקדם האפשרי. השלמת פרויקט הטיהור הינה תנאי בסיסי להמשך תכנון ופיתוח המתחם ואנו רואים בו חובה והזדמנות למימוש האחריות התאגידית של החברות - הלכה למעשה".

סמי בבקוב, מנהל חטיבת ההשקעות בהראל ביטוח ופיננסים, הדגיש כי "השותפות של הראל עם תדהר מאפשרת לעמיתי הראל ליהנות מאפשרויות מגוונות לניצול הזדמנויות לא שכיחות בעסקאות נדל"ן מורכבות ומעניינות. עסקה לרכישת כ-430 דונם בעכו, במיקום מעולה לנכסי לוגיסטיקה, משרתת את תפיסת ה-ESG של הראל ואת התשואות שנעניק לנכסי חיסכון ארוך הטווח אותם אנו מנהלים".

בחודש מרץ 2020 חתמו תדהר והראל על הסכם להקמת חברה משותפת, שתעסוק בייזום, פיתוח והרחבת תיק הנכסים המניבים של שתי החברות. מטרותיו העיקריות של המיזם המשותף הן איתור, הקמה ואחזקה משותפת של נכסים בהיקף של כ-1 מיליון מ"ר בעשור הקרוב. הראל תהיה אחראית על נושא המימון והליווי הפיננסי של הפרויקטים ואילו תדהר על איתור הקרקעות, התכנון והבנייה.