אתר הברנז'ה "כסית" מגיע לסוף דרכו העצמאית

כמו שאר אתרי קבוצת התוכן אימפקט אליה שייך אתר "כסית", ייכנס האתר כמדור לתוך "זצ" שיהפוך למעשה לפורטל • כפועל יוצא מכך העסקתם של רוב העיתונאים המועסקים ב"כסית" תופסק - כך למשל העיתונאים ענת קם ואלכסנדר כץ זומנו לשימוע לפני פיטורים

ענת קם. זומנה לשימוע לפני פיטורים / צילום: שלומי יוסף
ענת קם. זומנה לשימוע לפני פיטורים / צילום: שלומי יוסף

עוד אתר תקשורת עצמאי מגיע לסוף דרכו: לגלובס נודע כי אתר "כסית", שהוקם לפני פחות משנה ומיתג את עצמו כאתר המתמחה בברנז'ה ובתקשורת, מגיע לסוף דרכו כאתר עצמאי.

כמו שאר אתרי קבוצת התוכן אימפקט אליה שייך אתר "כסית", ייכנס האתר כמדור לתוך "זצ" שיהפוך למעשה לפורטל. כפועל יוצא מכך העסקתם של רוב העיתונאים המועסקים ב"כסית" תופסק - כך למשל העיתונאים ענת קם ואלכסנדר כץ זומנו לשימוע לפני פיטורים, וטרם ברור מה יעלה בגורלם.

קבוצת אימפקט שירותי תוכן היא בבעלות איש יחסי הציבור וניהול המשברים מולי ארי, שהפעיל את הפורטלים המשפטיים "אוביטר" ו"פלילי נט". ארי חבר למפיקת הטלוויזיה ליאת דנציגר, ויחד הקימו השניים את קבוצת זצ, שהשיקה בשלב הראשון אתר בשם זה, שמציע תכנים אקטיביסטיים.

לטובת השלבים הראשונים של הפעלת המיזם גויסו מיליון שקל מגורמים פרטיים וצוות אנשי תוכן שכולל את העיתונאים חיים הר-זהב, גדי שמשון וליאת ברטוב. "זצ" הוצגה כיחידת תקשורת אקטיביסטית שמטרתה לא רק לסקר את השיח החברתי, אלא גם לקחת בו חלק בהובלת קמפיינים חברתיחם ומהלכים אקטיביסטיים.

גם אתר "כסית" צויד בעיתונאים מנוסים - בחודש מאי השנה צורפה לצוות העיתונאית ענת קם, שאומנם התפרסמה בציבור הרחב כמי שהורשעה בעבור ריגול ומסירת ידיעה ללא היתר, אך טרם התפוצצות הפרשה היא הועסקה כעיתונאית ועבדה מספר שנים ככתבת ברנז'ה באתר וואלה. לאחר שחרורה מהכלא היא חזרה לעבוד בעיתונות והועסקה לתקופה מסוימת כעיתונאית במגזין "ליברל".

במקביל גויס גם העיתונאי אלכסנדר כץ, שנכנס לתפקיד עורך האתר. כץ שימש במשך עשור כעורך אתר המדיה והפרסום "ICE", עד שחברת קו מנחה מכרה אותו, ואז עבר לתפקיד עורך ב"כלכליסט".

כאמור, הקבוצה יצאה לדרך עם חלומות גדולים וכסף שגויס על-ידי המייסדים ואמור היה לשמש לחודשים הראשונים בהם יבנו האתרים מקום במפת התקשורת ויתחילו להרוויח כסף כקבוצה. שלא לייחוס טוענים בכירים בתעשייה כי בקיץ האחרון הצליחה הקבוצה לגייס סכום נוסף מחלק מבכירי וויקס שהשקיעו בה כאנשים פרטיים. אך גם זה לא עזר - בהעדר מודל כלכלי ברור (לאתר לא עלו פרסומות) ואל מול הוצאות גדולות בתוכן, האתרים הוציאו יותר מהמתוכנן, והתברר כי אין יותר מקום לימי חסד. עתה מקווים באימפקט כי חיבור הטראפיק של כל האתרים לתוך גוף אחד יאפשר יצירת כוח משמעותי יותר שניתן יהיה לבצע לו מוניטיזציה.

טפטוף הפיטורים, הצמצומים והעזיבות נמשך כבר זמן רב - עיתונאים כמו חיים הר זהב וליאת דנציגר עזבו די מהר, ובתקופה האחרונה גלשו הקיצוצים לרוב אתרי הקבוצה. כך למשל פוטרו עובדי המדיה החברתית, מתוך אנשי המכירות של התוכן לאתר עורכי הדין עזבו שתי עובדות, ולא הובאו אחרות במקומן.

עתה כאמור הולכת בקבוצה צעד נוסף קדימה, ו"כסית" במתכונתו הנוכחית לא ימשיך להתקיים כאתר עם מערכת נפרדת.

מולי ארי מסר בתגובה: "אחרי שנה מופלאה שבה יצרנו לא רק שינוי בתחום התקשורת העצמאית ובשיח הציבורי עם מעל 800 אלף יוניקים לכלל אתרי הרשת, ובעקבות אנליזה שארכה ימים רבים, החלטנו לאחד את כלל אתרי הרשת תחת 'זצ', כפי שהיה החזון המקורי, תוך השקעה כספית אדירה בהגדלת אולפני הווידאו שלנו, כך שנמשיך להוביל שיח ערכי. כמו בכל שינוי אסטרטגי, חלק מהשפעותיו הם שינוי במבנה כוח-האדם. זו הזדמנות מצויינת להודות לכל האנשים המדהימים שהביאו אותנו לנקודה זו, בין אם הם ממשיכים איתנו את המסע ובין אם לאו, ולפרוש ידיים כדי לקבל בחיבוק את השינוי".