ברקע ללחצי האינפלציה: הפד יחל לצמצם את היקף רכישות האג"ח בחודש נובמבר

לפי הפרוטוקול מהישיבה האחרונה של חברי ועדת השוק הפתוח, בהנחה שהכלכלה תמשיך להתאושש, הגיעה העת לסגת מהמדיניות האולטרה מרחיבה • ברקע: נתוני האינפלציה המשיכו לטפס בספטמבר

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

הפד בוחן להתחיל לצמצם את תוכנית רכישות האג"ח החודשיות - בהיקף של 120 מיליארד דולר - החל מחודש נובמבר, ואף לסיים את רכישות הנכסים לחלוטין עד אמצע השנה הבאה, וזאת בהנחה שהכלכלה תמשיך במסע ההתאוששות. כך עולה מפרוטוקול פגישת ועדת השוק הפתוח של הפד מה-21-22 בספטמבר.

הפד רוכש כיום נכסים בשווי 120 מיליארד דולר מדי חודש - 80 מיליארד דולר בניירות ערך ממשלתיות, ו-40 מיליארד דולר בניירות ערך מגובות משכנתאות. רכישות האג"ח היו חלק מרכזי במאמץ של הפד להניע את הצמיחה נוכח מגיפת הקורונה, והפחתת הרכישות החודשיות באה על רקע לחצי האינפלציה. הליך הצמצום ייעשה באופן הדרגתי, ובתור התחלה בכ-15 מיליארד דולר.

מוקדם יותר היום פורסמו נתוני האינפלציה בארה"ב, ולפיהם מדד המחירים לצרכן ביוני עלו ב-0.4%, לעומת התחזיות לעלייה של 0.3%. בחישוב שנתי מדובר באינפלציה גבוהה למדי של 5.4%. יחד עם זאת, אינפלציית הליבה עלתה ב-0.4%, בהתאם לתחזיות.

נזכיר כי באירופה הבנק המרכזי (ECB) בהחלטת הריבית האחרונה הודיע על הפחתת קצב הרכישות במסגרת התוכנית שהושקה בעקבות המשבר (PEPP) בהיקף של 1.85 טריליון אירו. תוכנית הרכישות "הרגילה" (APP) שמלווה את ה-ECB מאז סוף 2014, ממשיכה בשלה, בקצב רכישות של 20 מיליארד אירו לחודש.