אהרון פרנקל מגדיל את החזקותיו בגב ים: רכש עוד מניות ב-137 מיליון שקל

בעקבות הרכישה גדל שיעור ההחזקה של פרנקל בגב-ים מ-32.74% ל-35.04%, כאשר ברשותו אופציות נוספות לרכישה של עוד 2.18% מהון החברה שיגדילו את החזקתו ל-37.22%

אהרון פרנקל / צילום: יח''צ
אהרון פרנקל / צילום: יח''צ

איש העסקים אהרון פרנקל מגדיל את החזקותיו בחברת הנדל"ן המניב גב-ים, לקראת האפשרות למכירתן לחברת נכסים ובניין. היום דיווח פרנקל על רכישה של עוד 4.923 מיליון מניות של גב-ים בתמורה כוללת של 137 מיליון שקל.

הרכישה בוצעה באמצעות מימוש אופציות שקיבל בעבר מגופים מוסדיים ומשקיעים אחרים. בעקבות הרכישה גדל שיעור ההחזקה של פרנקל בגב-ים מ-32.74% ל-35.04%, כאשר ברשותו אופציות נוספות לרכישה של עוד 2.18% מגב ים (4.68 מיליון מניות) שיגדילו את החזקתו ל-37.22%.

מימוש האופציות מסביר את המחיר הנמוך יחסית ששילם פרנקל בעבור המניות - 27.86 שקל למניה. לשם השוואה, מניית גב-ים נסחרה אתמול בבורסה במחיר של 35.18 שקל, לאחר שעלתה בכ-70% בתוך שנה.

הסיבה לעלייה החדה נעוצה במאבק שהתפתח בין פרנקל לבין חברת נכסים ובניין על השליטה בגב-ים. נכסים ובניין, שבשליטת קבוצת דיסקונט השקעות, מבקשת להשתלט מחדש על גב-ים ולשם כך הגדילה השנה את החזקתה בגב-ים ל-44.5% בהשקעה של כ-1 מיליארד שקל.

אתמול עדכנה נכסים ובנין , כי היא מנהלת מגעים עם בעל מניות מהותי בגב-ים, כלומר פרנקל, לרכישת מניות גב-ים ממנו. לגלובס נודע כי הצדדים קיימו באחרונה כמה פגישות אולם טרם הגיעו להסכמה באשר למחיר אותו תידרש נכסים ובניין לשלם תמורת המניות שבידי פרנקל.

יש לציין, כי נכון להיום עומד שווי מניות אלו על 2.66 מיליארד שקל, וזאת לפני התייחסות לתוספת מחיר אפשרית בגין פרמיית שליטה, וכן לפני מימוש צפוי של שאר האופציות שבידי פרנקל. כך, שמדובר יהיה בעסקת ענק לנכסים ובניין, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 3.16 מיליארד שקל.

כמו-כן, יש להדגיש כי למעשה נכסים ובניין לא תוכל לרכוש את רק את החזקותיו של פרנקל בחברה, אלא תידרש למהלך רחב יותר שעשוי לכלול את כלל בעלי מניות גב-ים. הסיבה לכך היא, שהן נכסים ובניין והן פרנקל מחזיקים בפחות מ-45% ממניות גב-ים.

לפי חוק החברות הישראלי, במקרה שבו לחברה ציבורית אין בעל מניות המחזיק ב-45% לפחות ממניותיה, הרי שכל עלייה בשיעור ההחזקה אל מעבר לרף זה מחייבת הגשת הצעת רכש. כך, שרכישה ישירה של מניות פרנקל בידי נכסים ובניין מנוגדת להוראות חוק החברות ולכן לא תוכל להתבצע.

במקרה ששני הצדדים יסכימו על מחיר למניית גב ים  שלפיו תתבצע עסקת המכירה, תוכל נכסים ובניין להגיש הצעת רכש למניות גב-ים על בסיס מחיר זה, אשר כוללת הודעה של פרנקל על הסכמתו להצעה. לחילופין, תוכל נכסים ובניין להגיש הצעה למיזוג משולש הופכי עם גב-ים על בסיס אותו המחיר והסכמתו של פרנקל.

מנגד, אם לא יגיעו נכסים ובניין ופרנקל לידי סיכום, תוכל נכסים ובניין להגדיל את שיעור החזקתה בגב-ים באמצעות הצעת רכש חלקית ל-5% (או יותר) ממניות גב-ים. הצלחה של הצעת הרכש תהפוך אותה באופן רשמי לבעלת השליטה בגב-ים, אולם היא תישאר עם בעל מניות מהותי בדמות פרנקל שיוכל לבלום החלטות באסיפה הכללית הדורשות רוב מקרב בעלי מניות המיעוט.