מחפשים את האג'נדה: איך מגיעים לארנק של בני דור ה-Z ודור האלפא

איך לולו למון מצליחה לקנות את ליבם של בני הנוער, ומה בעצם דור ה-Z והדור האלפא מחפשים במותג? איגוד השיווק קיים השבוע כנס בנושא • שותפות המו"פ מילניום פוד-טק תוביל את סבב הגיוס הקרוב של חברת תחליפי הביצים EGG'N'UP, וגם: קבוצת Geomatrix פותחת זרוע לטובת מיזמים מתחילים שאין בידם מימון • אירועים ומינויים

מימין: גל גברעם, סיגלית הורן גלפרין ויניב ויצמן / צילום: לנס הפקות
מימין: גל גברעם, סיגלית הורן גלפרין ויניב ויצמן / צילום: לנס הפקות

מה האג'נדה שחשובה לבני הנוער כיום, איך מתפתחת התודעה הדיגיטלית שלהם, כיצד מפתחים מערכת יחסים נכונה בין חברות עסקיות לארגונים חברתיים, ומה התפקיד של המוזיקה כמנוע לשינוי - אלה חלק מהנושאים שעלו בכנס השיווק לצעירים ולבני נוער שערך השבוע איגוד השיווק הישראלי.

באירוע לקחו חלק מומחים בתחום, וכן משפיעניות רשת צעירות, ובהן גל גברעם. "יצאתי מהאח הגדול פמיניסטית בלי להתכוון", היא סיפרה. "ברחוב בירכו אותי מכל עבר, ואני בכלל לא ידעתי שאני כזו. אני בסך הכול ילדה בת 20 כמו כולן".

המשנה למנכ"ל האיגוד, סיגלית הורן גלפרין, הבהירה כי בני דור ה-Z ודור האלפא מצפים מחברות להשמיע את קולן - הם אינם מעוניינים ב"סתם" מפגש רכישה, אלא "במפגש עם מותג עם עמדות בנושאים חברתיים. חשוב להם שתהיה לו אג'נדה ברורה ומלאת ערכים, שיוצרת מעורבות צרכנית עד כדי הפיכתם לקהילה.

"כשחברת לולו למון מובילה את נושא היוגה כדרך חיים, היא מציגה את יתרונות היוגה, משתמשת בחלונות הראווה שלה לאירוח שיעורי יוגה ומעניקה טיפים וידע בנושא. מדובר בהרבה מעבר להלבשה או מזרון, זה קשור להתפתחות אישית ורווחה רוחנית, וזה מה שמחבר אנשים למותג והופך אותם לקהילה.

"דוגמה נוספת מהעולם היא חברת דאב, שמובילה באופן עקבי אג'נדות בנושא דימוי גוף, נשיות ויופי, שמשפיעות על התפיסה החברתית ומעניקות למותג משמעות רחבה יותר. דוגמה עדכנית ניתן למצוא בקמפיין המתמקד בהשפעה ההרסנית שיש לשימוש בפילטרים ברשתות החברתיות".

הורן גלפרין הזכירה כי לא רק הצרכנים מושפעים ממטרות וערכי המותג, אלא גם העובדים. "שניים מתוך שלושה בני דור המילניום אומרים שמטרת הארגון שלהם היא הסיבה שהם בוחרים לעבוד שם. גם בארץ יותר ויותר חברות הבינו ששיווק עם אג'נדה מועיל לשינוי האקלים החברתי, בחברה ומחוץ לה, מקדם שיח חיובי, מדבר לצרכנים, לעובדים ומביא אך תועלת לחברה ולמותג".

יניב ויצמן, מנכ"ל teenk, סבור כי הצעירים הם הקטר של עולם השיווק הכללי, "הכול מתחיל בסקטור הזה, ולכן החברות משקיעות ככל יכולתן להבין מה מניע אותו". לדבריו, מאחורי המגמה של הנעת בני נוער באמצעות אג'נדה עומדים שני תהליכים. "הראשון הוא הבנת הנזקים של המהפכה הדיגיטלית, וההשלכות שלה על הילדים הדיגיטליים בני דור ה-Z והאלפא. הם נולדו לעולם המדיה החברתית, וחווים על בשרם את תחושת הניכור והפילוג שהיא מייצרת, לצד הפייק ניוז והעדר אינטראקציה אנושית.

"התהליך השני הוא צמיחתו של דור האלפא ('הדור שישנה את העולם'), שסופג בגנים עולם ערכים שיהפוך אותו לשונה מכל דור אחר שהיה כאן. תהליכים אלה משפיעים ישירות על התנהגותם של בני ובנות הנוער גם כצרכנים, ובעיקר בציפיות שיש להם מכל מי שפונה אליהם, מוכר להם משהו או מנסה להניע אותם. מותגים שלא יניעו אותם באמצעות ערך ולא יובילו אג'נדה רלוונטית, יישארו מאחור".

חוקר התודעה הדיגיטלית נעם מנלה, שדיבר בכנס, סבור כי "זה כעשור אנו נמצאים בפנדמיה של רעיונות, אשר חוצים מגדר, מעמד וגם גיל. לכן, החלוקה הגילאית פחות מקובלת על דעתי. בעיניי, אנחנו נמצאים בעידן 'מלחמת התודעות': מצד אחד ניצבים אנשי התודעה הישנה הסמכותנית, מוטי שליטה, סדר ויציבות, שלרוב ישלטו בעמדות המפתח בארגונים ובממסד. מהעבר השני ניצבים אנשי התודעה החדשה, החיים בעולם מושטח, כאוטי ומבוזר - פה נמצא לרוב את הצעירים".

לדעת מנלה, "כדי לשווק לצעירים צריך קודם להכיר ולהזדהות עם התודעה החדשה, כי הצעירים מגיבים לכל סימן של מניפולציות ולחוסר אותנטיות מצד המשווק".

אזור התעשייה

מילניום פוד-טק משקיעה בתחליפי ביצים

האם הטבעונים הצליחו לשנות את התודעה העולמית בנוגע לצריכת מוצרים מן החי? הדעות על כך חלוקות, אפילו בקרב הטבעונים עצמם, אבל נתונים מראים כי עוד יש תקווה. על פי שותפות המו"פ מילניום פוד-טק, שוק תחליפי הביצים העולמי צפוי לצמוח בשיעור שנתי ממוצע של 5% עד 2026, ולעמוד על 2.1 מיליארד דולר.

זו הסיבה שהשותפות, שמנוהלת על ידי המנכ"ל חנן שניידר והיו"ר גיא רוזן, תוביל את סבב הגיוס הקרוב של חברת תחליפי הביצים EGG'N'UP (חברה בת של סבוריט), לפי שווי של 8 מיליון דולר. מילניום פודטק תשקיע כ-2 מיליון דולר, כאשר הרשות לחדשנות תממן 40% מההשקעה, ומנגד מילניום פוד-טק תקבל אופציה לרכישת חוזרת של המניות לשלוש שנים.

המוצרים של EGG’N’UP מבוססים על סיבי צלולוז ייחודיים שפותחו בסבוריט, והם יתאימו לצרכי בישול, אפייה וטיגון. לדברי רחלי ויזמן, מנכ"לית ומייסדת שותפה של סבוריט (שבעצמה פיתחה מערכת לייצור תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחוניים), "אנחנו מוצאים פוטנציאל בסיסי הצלולוז, ומתכננים פיתוח של מוצרים נוספים על בסיס התכונות של סיבים אלה, במטרה לספק אפשריות בחירה רחבות וטובות יותר בשוק המזון העולמי".

רחלי ויזמן, מנכ''לית ומייסדת שותפה בסבוריט / צילום: אתיאל ציון
 רחלי ויזמן, מנכ''לית ומייסדת שותפה בסבוריט / צילום: אתיאל ציון

גיאומטריקס תומכת במיזמים חסרי מימון

קבוצת Geomatrix, המתמחה בפיתוח מוצרי היי אנד בתחום המכשור הרפואי, ביטחון ואבטחת המידע, פותחת זרוע מימון וחדשנות לטובת מיזמים מתחילים שאין בידם מימון. זאת לאחר שהשנה גייסה כ-15 מיליון שקל בעבור לקוחותיה.

"המטרה היא להציע לפרויקטים המובילים בחברה לא רק שירותי פיתוח, הנדסה, טכנולוגיה והכנה לייצור, אלא גם את התשתית הכלכלית המאפשרת השקה מהירה ואפקטיבית לשוק", מסביר אביב אנתבי, מנכ"ל הקבוצה.

החברה, שבין מקימיה נמנים יוצאי המרכז הטכנולוגי של יחידת 8200, השיקה בשנים האחרונות מוצרים כמו מסכת הפנים Vue Shield שפיתחה לצד המעצב הבינלאומי ג'ו דוסה, ומכשיר רפואי המקל על משתמשי קנאביס רפואי בשלב ההכנה.

אביב אנתבי, מנכ''ל קבוצת Geomatrix / צילום: glodpro76
 אביב אנתבי, מנכ''ל קבוצת Geomatrix / צילום: glodpro76

מצנח הזהב

הילה חדד-חמלניק תכהן כמנכ"לית משרד החדשנות, בראשות השרה אורית פרקש-הכהן.

יניב גודר, מנכ"ל חברת התחבורה השיתופית ליים ישראל, יכהן גם כמנהל אזור באירופה של ליים, וכן יהיה אחראי על שוק איחוד האמירויות.

יניב גודר, מנכ''ל ליים אזור דרום אירופה / צילום: סוף כהן
 יניב גודר, מנכ''ל ליים אזור דרום אירופה / צילום: סוף כהן

אורית סגל מונתה לסמנכ"לית משאבי אנוש עולמית בחברת סלברייט, המתמחה בפתרונות בינה דיגיטלית למגזר הציבורי והפרטי.

בני מלכה מונה למנהל מכירות אזורי בחברת דל, וינהל המכירות מול ארגונים גדולים ובינונים בישראל, ביניהם גם סקטור הבנקאות והיי-טק.

יפית יהודה מונתה למנכ"לית קרן ההשקעות "הלמן-אלדובי התחדשות עירונית". הקרן גייסה עד היום כ-230 מיליון שקל, והשקיעה בכ-20 פרויקטים.

יפית יהודה, מנכ''לית קרן ההשקעות ''הלמן-אלדובי התחדשות עירונית'' / צילום: יח''צ
 יפית יהודה, מנכ''לית קרן ההשקעות ''הלמן-אלדובי התחדשות עירונית'' / צילום: יח''צ

אמיר צוקר, 40, מונה למנהל טכנולוגיות ראשי בחברת CodeValue, המציעה פתרונות IT, דיגיטל וענן.

אמיר צוקר, CTO בחברת CodeValue / צילום: מוטי ווגמן
 אמיר צוקר, CTO בחברת CodeValue / צילום: מוטי ווגמן

ד"ר מתן גוטמן מונה על ידי שר המשפטים לחבר במועצה הציבורית להגנת הפרטיות.

פאולינה קוטליאר דב, 43, מונתה למנהלת חטיבת מיצובישי בקבוצת כלמוביל.

פאולינה קוטליאר דב / צילום: גל חרמוני
 פאולינה קוטליאר דב / צילום: גל חרמוני

מרב רותם נעמן ואנדי בלאס מצטרפים כשותפים לניהול הקרנות בקרן הון הסיכון State of Mind Ventures) SOMV).

שי אסיה מונה למנכ"ל מלון קיסר פרימייר ירושלים.

גלית כספי כהן מונתה למנכ"לית קרן אייסף, הפועלת לקידום מצוינות וצמצום פערים חברתיים בחברה הישראלית.

מטיאס אליסבסטסקי מונה לסמנכ"ל המסחרי של חברת הטרוולטק Bookaway.

שחר אורן, סמנכ"לית השיווק של EX.CO (לשעבר פלייבאז) מונתה למייסדת שותפה בחברה.

חדשות טובות

למען מלאכיות הדממה: מרוץ השטח של העמותה לתסמונת רט יתקיים בשבת 16.10, בהשתתפות מאות רצים וצועדים מקצועיים וחובבנים. לצד המקצים התחרותיים של 10 ק"מ, 5 ק"מ ו-2 ק"מ, יתאפשר לחובבנים ולילדים להשתתף במקצים מיוחדים - הליכה עממית של 5 ק"מ, ומקצה קטקטים של 300 מ'. המרוץ יוזנק מגינת רוזין ברמת אביב ג' וימשיך לאורך השדות החקלאיים של צפון תל אביב.