"ליברמן הצליח לבטל את סבסוד המעונות לחרדים, ועל הדרך גם לכל שאר המדינה"

זרוע העבודה במשרד הכלכלה לא פתחה את האפשרות להגשת בקשות לסבסוד מעונות היום לזכאים, אף ששנת הלימודים נפתחה כבר בספטמבר • הסיבה לעיכוב היא שינוי הקריטריונים לזכאות, שייכנס לתוקף רק ב-1 בנובמבר • משמעות העיכוב היא שחלק מהזכאים נדרשים לשלם עבור הגנים מחיר מלא עד שיאושרו ורק אז יזכו להחזר רטרואקטיבי

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האגף למעונות יום בזרוע העבודה במשרד הכלכלה הבטיח לטפל בעניין ההחזרים הרטרואקטיביים עבור התשלום המלא למעונות היום לזכאים לסבסוד, אך לפי פנייה שהגיעה לגלובס, חלק מההורים משלמים עדיין מחיר מלא.

זרוע העבודה משרד הכלכלה לא פתחה את האפשרות להגשת בקשות לסבסוד מעונות היום לזכאים, אף ששנת הלימודים נפתחה כבר בספטמבר. הסיבה לעיכוב היא שינוי הקריטריונים לזכאות, שייכנס לתוקף רק ב-1 בנובמבר. רק מתאריך זה ניתן יהיה להגיש בקשה לסבסוד. מאחר שהזכאות כרוכה בהליך בירוקרטי ארוך, משמעות העיכוב היא שחלק מהזכאים נדרשים לשלם עבור הגנים מחיר מלא - זאת עד שיאושרו ורק אז יזכו להחזר רטרואקטיבי.

"אני הורה לילדה בת שנה, ובספטמבר הכנסנו אותה למעון יום שיש בו אפשרות לקבל הנחת תמ"ת", אומר לנו א'. "אחת הסיבות שבחרנו את המעון הייתה הידיעה ששנינו עובדים במשכורות נמוכות יחסית ונוכל לקבל הנחה. כבר חודשיים עברו, האפשרות להגיש בקשות לא נפתחה, ובמשרד הכלכלה בכלל לא יודעים מתי אפשרות כזאת תיפתח.

"ככה גיליתי בשיחה השנייה שהייתה לי עם המוקד השבוע. כששמעתי את זה אמרתי לעצמי שזה לא יכול להיות. לא יכול להיות שפשוט העלימו את ההנחה שכל כך הרבה הורים בונים עליה, ואף אחד לא מדבר על זה. כבר שילמנו אלפי שקלים יותר ממה שאנחנו צריכים, נמשיך לשלם אותם, ובכלל לא ברור למה. ליברמן הצליח לבטל את סבסוד המעונות לחרדים, ועל הדרך גם לכל שאר המדינה".

לפני כארבעה חודשים חולל שר האוצר אביגדור ליברמן סערה כשהודיע על שינוי מיידי של הקריטריונים לסבסוד מעונות היום, שמשמעותו הייתה שלילת מימון מאברכים. עיקר השינוי הוא החלת מבחן חדש של מיצוי כושר השתכרות, במקום המבחן הנוכחי שקבע שמספיק שהאם תעבוד בחצי משרה כדי שהאב הלומד יהיה זכאי לסבסוד.
לפי המבחן החדש, יצטרכו שני בני הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות. קריטריון זה, לפי הערכות, שולל סבסוד מ-21 אלף ילדים של תלמידי ישיבות.

אם יחידנית למשל עלולה להיקלע לבור תקציבי שיהיה לה קשה לצאת ממנו

נכון להיום יש בישראל כ-130 אלף ילדים הזכאים לסבסוד של המדינה בעבור שהותם במעונות יום. העלות החודשית של מעונות יום מסתכמת ב-2,070 שקל לילד ו-2,695 שקל לתינוק. בחלק מהמקרים (תלוי בדרגת הזכאות) הסבסוד של המדינה מגיע ל-75%.
הסבסוד למעונות יום כמו ויצ"ו, נעמת ואמונה, ניתן לפי מספר קריטריונים שהמרכזי שבהם הוא הכנסה לנפש. עבור משפחות חד-הוריות החישוב נעשה על בסיס מחצית ההכנסה של ההורה. אבל גם כך, אם יחידנית שמרוויחה שכר מינימום ונדרשת לשלם מעון עבור שני ילדים, בסך 5,000 שקל - גם אם תקבל החזר רטרואקטיבי עלולה להיקלע לבור תקציבי שיהיה לה קשה לצאת ממנו.

הדרך לזכאות ולקבלת דרגה הקובעת את היקף הסבסוד היא ארוכה. תחילתה בהרשמה מקוונת, ולאחריה דרישה להצגת שורה של מסמכים כמו תלושי שכר ואישורים שונים, חלקם חתומים על ידי עורכי דין. עבור עצמאים הדרישות נוקשות יותר. לדברי אם יחידנית, "הם מאוד מדקדקים. אם העברת חצי מסמך שהחותמת שלו לא תהיה בדיוק מה שהם מחפשים, הם ישלחו אותך לתקן. יש ערימה של מסמכים שצריכים לצרף לבקשה. אישור בקשה כזו לוקח שלושה עד ארבעה חודשים. אחרי שאוספים את המסמכים, צריך לקבוע תור לחשב שכר, שקובע מה ההכנסה לנפש ונותן לך ריג’קטים על המסמכים ושולח אותך לסיבוב שני, וחוזר חלילה".

לרוב, האפשרות להגשת בקשה נפתחת במאי, כארבעה חודשים לפני תחילת שנת הלימודים. בשנה שעברה, בגלל הקורונה, הבקשה נפתחה רק בסוף יולי. אמהות יחידניות נאלצו לחכות אז ארבעה חודשים להחזרים רטרואקטיביים, בשיא משבר הקורונה. השנה המצב בעייתי עוד יותר לאור העובדה כי האפשרות להגשת בקשה עדיין לא נפתחה.

בין הזכאים לסבסוד מעונות היום: הורים שעובדים בהיקף של 24 שעות שבועיות כל אחד לפחות; הורה יחידני (חד-הורי) שעובד 20 שעות בשבוע; משפחות עם שלושה ילדים במעון. בנוסף לסבסוד מעונות היום זכאי גם הורה שנמצא בחופשת לידה או מובטל; הורה הלומד בהיקף של 24 שעות שבועיות במוסד לימודים מוכר; והורה המשרת בשירות לאומי/ אזרחי או בשירות חובה.

האגף למעונות יום בזרוע העבודה מוסר כי "מבחני התמיכה לשנת הלימודים תשפ"ב פורסמו ובהמשך תיפתח המערכת המקוונת להגשת בקשות לסבסוד. במבחני התמיכה בוצעו עדכונים בשיתוף משרד האוצר באופן שיעודד תעסוקה במשק ויסייע להורים להשתלב בעבודה באופן מיטבי.

"על מנת להמשיך ברצף הסבסוד, המשרד העביר מקדמות לרוב הארגונים המפעילים את מעונות היום, כדי לאפשר להורים ודאות כלכלית ולהמשיך ולשלם מחיר מסובסד עד לעליית המערכת לאוויר. נדגיש כי בכל מקרה של תשלום מלא, יינתנו החזרים רטרואקטיבים להורים הזכאים".