הבשר המהודר שמסדר לדודי עזרא רווחים גדולים במיוחד

נטו מלינדה רוכשת את חלק השותפה (50%) במיזם לשיווק עופות ובשר בהכשרים מהודרים תמורת 113 מיליון שקל • המיזם מניב הכנסות של 690 מיליון שקל בשנה

דודי עזרא, מבעלי נטו / צילום: אביב חופי
דודי עזרא, מבעלי נטו / צילום: אביב חופי

זמן קצר לאחר שדוד מצסה, שחקן בולט בשוק העופות בישראל, הפך לבעל מניות מרכזי בקבוצת המזון נטו אחזקות , מדווחת זרוע הפעילות המרכזית של הקבוצה, החברה הבת נטו מלינדה , על הרחבת פעילותה בתחום של שיווק עופות ומוצרי הבשר. 

נטו מלינדה חתמה על הסכם לרכישת זכויותיה של שותפתה, חברת מילמיט, לקבלת "50% מרווחי מיזם משותף העוסק בשיווק עופות, בשר ומוצרי בשר שונים (קפואים וטריים) בהכשרים מהודרים (לרבות בד"צ, בית יוסף והכשר מהדרין של הרבנות בירושלים), תמורת כ-113 מיליון שקל, בתוספת מע"מ, שתשולם במזומן במועד השלמת העסקה. 

הדיווח מלמד על היקף הפעילות והרווחיות המרשימים של המיזם, שהכנסותיו הסתכמו אשתקד בכ-690 מיליון שקל - כ-23% ממחזור המכירות של נטו מלינדה - והרווח נקי שלו עמד על כ-52 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2021 עמדו הכנסות המיזם על כ-364 מיליון שקל והיוו שיעור דומה (כ23%) מסך הכנסות נטו מלינדה, בשעה שהרווח הנקי שלו הגיע לכ-28 מיליון שקל.

"חשיבות המותג במוצרים אלה פחותה"

לפי תיאור נטו מלינדה, "עופות בהכשרים מהודרים נרכשים ע"י המיזם המשותף ישירות ממשחטות בארץ, בשר קפוא בהכשרים מהודרים מיובא מחו"ל ומוצרי בשר מעובד מיוצרים עבור המיזם המשותף על-ידי טיבון ויל". טיבון ויל הוא מפעל בבעלות נטו מלינדה, המייצר מאות מוצרי בשר מעובד ובשר טחון ושהכנסותיו בשנת 2020 עמדו על כ-361 מיליון שקל.

התמורה שנקבעה לטיבון ויל בעת הקמת המיזם, בתחילת שנת 2005, עמדה על קצת יותר מ-4 מיליון שקל במזומן נוסף "למלוא רווחי המיזם המשותף בשנה הראשונה לפעילותו". ניהול המיזם המשותף הוטל אז על נטו מלינדה, בעוד מילמיט סיפקה לו שירותים שכללו את ניהול הקשרים עם נותני הכשרויות ועם לקוחות תמורת 200 אלף שקל בחודש.

כלל מוצריה של נטו מלינדה הם כשרים והיא מסבירה, כי במקרים של ספק בכשרות המוצרים, "עלולות מכירות החברה ורווחיותה להיפגע". מוצרים ב"הכשר מיוחד" או "כשרות מיוחדת" הם מוצרים שעברו "בדיקות נוספות של משגיחי כשרות מטעם הגופים הרבניים המוסמכים".

בדוחותיה הכספיים לסיכום 2020 הסבירה נטו מלינדה כי בתחום הבשר הטרי היא פועלת רק בשוק של הכשרים מהודרים והתחרות שלה בתחום זה היא מצד חברת תנובה. לדבריה, "מאחר שמדובר בנתחי בשר לא ארוזים, הרי שחשיבות המותג במוצרים אלו פחותה. התחרות מושפעת בעיקרה ממחיר המוצרים, מזמינותם ומאיכותם".

מניית נטו הכפילה ערכה מתחילת השנה

כאמור, השקעתה של נטו מלינדה ברכישת זכויות מילמיט נעשית זמן קצר לאחר שדוד מצסה הפך לבעל עניין בחברה האם, נטו אחזקות, כשרכש כ-23% ממניות החברה מידי בעל השליטה דודי עזרא, תמורת סכום כולל של כ-270 מיליון שקל.

את הרכישות מעזרא ביצע מצסה תוך כשלושה חודשים לפי מחירי מניה כפולים ואף יותר מכך ממחירי השוק. כך שהחזקותיו של מצסה שוות כיום בשוק פחות ממחצית ההשקעה שלו, כ-130 מיליון שקל.

מצסה הוא שחקן בולט בשוק העופות בישראל, באמצעות חברת טל הל יסכה, שבשנים קודמות דורגה בצמרת סיטונאיות המזון והמשקאות בישראל. ליסכה פעילות משותפת משמעותית עם נטו מלינדה, לשיווק והפצת עופות כשרים, מאז שנת 2008, בהיקף מכירות שנתי המוערך בכ-800 מיליון שקל.

דודי עזרא, המוכר, נותר כעת עם החזקה דומה לזו של מצסה במניות נטו (כ-24% מההון). עם המימושים שביצע, השלים עזרא קבלת תמורה כספית מצרפית של כ-900 מיליון שקל ממכירת מניות וקבלת דיבידנדים מנטו אחזקות, תוך שלוש שנים בלבד.

מניית נטו הכפילה את ערכה מתחילת השנה, והיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-570 מיליון שקל, בעוד מלינדה מסתפקת בעליה של כ-40% בתקופה זו, ומשקפת לחברה הבת שווי של כ-1.9 מיליארד שקל.

נטו מלינדה כאמור, מהווה את עיקר עסקיה של קבוצת נטו, הפועלת לייצור, שיווק ויבוא של בשר, דגים, שימורים, מוצרי מאפה ועוד. קבוצת נטו מחזיקה בכמה מפעלים, לייצור מוצרי דגים (דלידג), מוצרי מאפה (שלושת האופים), מוצרי בשר (טיבון ויל, ויליגר), שימורים, ומוצרי קצפת של המותג ריץ'.

תעודת זהות: מיזם ההכשרים המהודרים של נטו

תחום פעילות: שיווק עופות ומוצרי בשר שונים בהכשרים מיוחדים.

היסטוריה: המיזם המשותף נוסד בתחילת שנת 2005. במסגרת השת"פ בין נטו לחברת מילמיט (המחזיקה 50% מהמיזם) נטו עוסקת בניהול השוטף ומילמיט מנהלת את הקשרים עם הלקוחות ונותני ההכשרויות.

נתונים: היקף מכירות המיזם בשנה שעברה הגיעו ל-690 מיליון שקל והרווח הנקי שלו הגיע לכ-52 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה הנוכחית ההכנסות הגיעו ל-364 מיליון שקל והרווח הנקי לכ-28 מיליון שקל.