אחרי החיבור למערכת הערבויות הממשלתית: בנק לאומי הנפיק ערבות דיגיטלית למכרז ממשלתי

באמצעות ערבות דיגיטלית יכולים בעלי עסקים הניגשים למכרז ממשלתי להגיש מסמכים ללא צורך בהגעה לסניף ולהימנע מפסילת ההצעה בשל טעות טכנית • בנוסף, אם לא זכה המגיש במכרז, הערבות מתבטלת באופן אוטומטי

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

בנק לאומי  הודיע כי הנפיק לראשונה ערבות בנקאית באופן דיגיטלי מלא עבור אחד מלקוחותיו, במסגרת הגשת הצעה למכרז ממשלתי. בעבר, על מנת להגיש הצעה במסגרת מכרזי ממשלה היה על מגיש ההצעה להגיע בשעה שנקבעה אל תיבת המכרזים עם מעטפה שבה כל המסמכים חתומים, כולל ערבות בנקאית. כדי לקבל את קלף הערבות היה בעל העסק צריך להגיע לבנק לאשר נוסח, וכל תקלה בערבות, אי התאמה בנוסח או בסכומים היו מביאים לפסילת ההצעה.

כעת, מציינים בבנק, לקוחות לאומי יכולים לנהל את כל התהליך באופן מקוון באמצעות מערכת הערבות הדיגיטלית של הבנק. הלקוח מקליד את מספר המכרז המבוקש, ממלא באופן מקוון את נוסח הערבות - שמותאם באופן אוטומטי לסוג המכרז שנבחר, מקליד את סכום ההצעה - ולאחר ואישור של הבנק, ההצעה נשלחת והלקוח מקבל על כך אישור ומספר אסמכתה.

הערבות הדיגיטלית בתקן ממשלתי מאפשרת לכל בעל עסק - החל מעסקים קטנים, דרך עסקים בינוניים וכלה בתאגידים בינלאומיים - לגשת למכרז ממשלתי, במגוון רחב של ענפים: בנייה ונדל"ן, תשתיות, חשמל, הנדסה, תקשורת וטכנולוגיה, בריאות וסיעוד, חינוך ותרבות, השכרת רכב, ציוד משרדי, ניקיון ותחזוקה, ועוד.

המהלך התאפשר הודות ליוזמה של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בראשותו של יהלי רוטנברג, אשר פיתח את מערכת הערבויות הדיגיטליות הממשלתית החדשה ("מרכב"ה"). לאומי, כאמור, הינו הגוף הפיננסי הראשון שפיתח ממשק למערכת החדשה.

"במנהל הרכש הממשלתי פנו אלינו כדי לייצר שיתוף פעולה. הנפקת הערבות הדיגיטלית מאפשר לכל ספק לגשת למכרז ממשלתי באופן פשוט ויעיל. התהליך המקוון מונע מקרי עבר של פסילת הצעות אם נמצא חוסר התאמה במסמכים או אם השליח לא הגיע בזמן לתיבת המכרזים", מספר אייל בן חיים, ראש חטיבת תפעול בלאומי.

"בנוסף, עד עתה, אם המכרז לא יצא לפועל או שהספק לא זכה, הוא היה צריך לחזור אלינו כדי לבטל את הערבות. כעת, אם הוא לא זוכה הערבות מבוטלת באופן אוטומטי כשהמכרז נסגר והסכום ששוריין לצורך הערבות יורד מהאובליגו", הוסיף בן חיים.

גם הבינלאומי ומסד הוסמכו לעניין מתן ערבות דיגיטלית באמצעות מערכת מרכב"ה של החשב הכללי, ונמצאים בשלב דומה לזה של לאומי.