במקומו של ארז קמיניץ: זו המשנה החדשה ליועמ"ש

המינוי של עו"ד כרמית יוליס, ראש אשכול נדל"ן במשרד המשפטים, למשנה ליועמ"ש לעניינים אזרחיים, במקומו של עו"ד ארז קמיניץ, דורש אישור מהממשלה • יוליס גברה על מועמדים בכירים, ומדובר בקפיצה משמעותית מתפקידה הנוכחי • היא צפויה להעדיף את צורכי הדיור על זכות הקניין של הפרט

עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט
עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט

ועדת האיתור בחרה בעו"ד כרמית יוליס (41), ראש אשכול נדל"ן במשרד המשפטים, למשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים אזרחיים, במקומו של עו"ד ארז קמיניץ המסיים את תפקידו. הוועדה העבירה את המלצתה לאישור שר המשפטים, גדעון סער, והמינוי עדיין דורש את אישור הממשלה.

יוליס מוערכת מאוד על-ידי גורמים העוסקים בתחום המקרקעין, היא נחשבת לאשת מקצוע ומשפטנית מבריקה. עם זאת, הבחירה בה מפתיעה מאחר שמדובר בקפיצה משמעותית מתפקידה הנוכחי. יוליס נבחרה על פני מועמדים בכירים ומוערכים אחרים, בהם המשנה לפרקליט המדינה בתחום האזרחי עו"ד אורית קוטב; ועו"ד רני נויבואר, ראש אשכול המשפט האזרחי במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

התמחות בתכנון ובנייה

יוליס, נשואה ואם לחמישה, משמשת החל מ-2014 כראש אשכול הנדל"ן במחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה. היא אחראית על ליווי הייעוץ המשפטי למשרדי הממשלה ולקידום הליכי החקיקה בתחומי הנדל"ן. היא מתמחה בתחומי התכנון והבנייה, ושימשה כחברת מועצת השמאים וכנציגת שר המשפטים במועצה הארצית לתכנון ובנייה ובוועדה למתחמים מועדפים לדיור.

יוליס בעלת תואר ראשון ושני בהצטיינות מאוניברסיטת בר־אילן, והיא מלווה את תחום הנדל"ן מעל לעשור. את דרכה המקצועית החלה ב-2005 כמתמחה במחלקה למשפט אזרחי בייעוץ וחקיקה, לאחר מכן שימשה כעורכת דין בלשכה המשפטית במשרד הפנים, ומאז 2008 היא במשרד המשפטים.

יוליס הייתה מעורבת בדיונים על חוק ההסדרים וגיבשה את דוח החסמים בתחום ההתחדשות העירונית (תמ"א 38) שעורר הדים רבים בענף הנדל"ן. יוליס גם הייתה מעורבת בקידום החקיקה של חוק הרשות להתחדשות עירונית, חוק המארגנים וחוק מיזמי פינוי-בינוי.

בעד התחדשות עירונית

בתחום הנדל"ן קיים מתח מובנה בין זכויות הקניין לבין זכויות הכלל. הדבר בא לידי ביטוי בהפקעות, בפיצוי על ירידות ערך. יוליס דוגלת בעקרון שלפיו צורכי הדיור של המדינה גוברים על זכויות הקניין של הפרט. לפי עקרון זה, המחסור בדיור מחייב את הגדלת הצפיפות, ההפקעות והסתרת נופים. לעמדתה, את הפיצוי הפרט יראה בהשבחה של אזורים, שירותי תחבורה ציבורית, והגדלה של מספר הפארקים מסביב לאזורי מגורים.

לכן, לאור מינויה של יוליס לראש אשכול נדל"ן, אמורות בשנים הקרובות זכויות הקניין בתחום המקרקעין לעבור מהפך - בכל הנוגע לפיצויי הפקעה, התנגדויות של תושבים הטוענים שפרויקטים יורידו את שווי הדירות שלהם ויפגעו בהם בהם.

גישתה של יוליס באה לידי ביטוי בפרויקטים של התחדשות העירונית. היא מובילה רפורמה של הצרת רגליהם של סרבני ההתחדשות העירונית. זאת, כאשר בעבר אפשרו לסרבנים להתנגד. בעוד שכיום יש דרישה ל-80% מבעלי הדירות בבניין כדי לקדם התחדשות עירונית שלו, יוליס פועלת להפחתת השיעור הנדרש ל-66%.

בכנס בתחום הנדל"ן של גלובס במאי, התייחסה יוליס לתפקיד משרד המשפטים בעידוד תחום ההשכרה לטווח ארוך בישראל. יוליס סיפרה על החקיקה בתחום ההשכרות שנועדה להגן על השוכרים. בין היתר, בהגנות שלפיהן הנכס ישמש רק להשכרה ולא ניתן יהיה למכור אותו; לכל דייר יש אופציה להאריך לתקופה מצטברת; וניתן להטיל עיצומים אם מפרים את הכללים. לדבריה, צריך לעשות הכול כדי שזה יקרה, "אני רוצה שזה יהיה מוצר מדף, שתהיה אופציה לשכירות לטווח זמן ארוך", אמרה.

"חוק קמיניץ"

בראש ועדת האיתור עמד היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, וחבריה היו נציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ; מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי; נציגת האקדמיה, פרופ’ מרים מרקוביץ ביטון; ונציגת הציבור, ד"ר אורית רישפי (לביא).

המשנה היוצא עו"ד קמיניץ, שכיהן בתפקיד בשמונה השנים האחרונות מסיים בעיצומן של כמה רפורמיות מהותיות. בתקופתו התמודד עם משבר הדיור והוא אחראי על הקמתה של הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) ולמהלכים נוספים שהוביל במטרה לייעל את הליכי התכנון והבנייה.

ב-2017 חוקק חוק המכונה על שמו "חוק קמיניץ" שנועד להתמודד עם המאבק בבנייה הלא-חוקית. החוק החמיר את האכיפה על עבירות תכנון ובנייה על-ידי קנסות מינהליים.