הישראלי שינהל את הפעילות הבינלאומית של ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס

במסגרת התפקיד יוביל גונן ורדי את פעילות הענן של החברה באירופה ובמזרח התיכון • וגם: מי יעמוד בראש חלוצת הביומטריקה ההתנהגותית - BioCatch? • אירועים ומינויים

גונן ורדי / צילום: נוי ערקובי
גונן ורדי / צילום: נוי ערקובי

ענקית הטכנולוגיה הרוסית יאנדקס בחרה בגונן ורדי, 49, להוביל את הפעילות העסקית שלה בשווקים הבינלאומיים, לרבות בישראל. במסגרת התפקיד יוביל ורדי את פעילות הענן של החברה באירופה ובמזרח התיכון, וכן יהיה אחראי על התרחבות החברה בנושאי תחבורה חכמה ושירותי איקומרס מתקדמים.

ורדי נכנס לתפקידו בתחילת חודש יוני השנה, אולם רק כעת החליטה החברה להכריז על כך. בארבעת החודשים האחרונים הוביל ורדי מספר מהלכים אסטרטגיים, ובהם הרחבת הפעילות העסקית של החברה לשווקי איחוד האמירויות, איטליה וגרמניה, מינוי יובל קינן כמנכ"ל Yandex ישראל, ורכישת חברת הקורקינטים החשמליים השיתופיים Wind.

יאנדקס פועלת בתחומים של שירותי ענן, פתרונות ביג דאטה, תחבורה חכמה ופתרונות לוגיסטיקה ושירותי "מייל אחרון". החברה נסחרת בנאסד"ק משנת 2011, וכיום עומד שוויה על כ-28 מיליארד דולר. בארץ פועלת החברה מאז שנת 2014, והיא מעסיקה ב-300 עובדים (כולל עובדי wind). מאז 2018 היא מפעילה בישראל את אפליקציית הזמנת המוניות Yango, ובסוף 2020 השיקה בה את אפליקציית שירותי המשלוחים Yango Deli.

כמו כן, יאנדקס מפעילה בישראל את תוכניות הלימודים Yandex Education בתחומי הדאטה, הבינה המלאכותית והווב. במקביל, החברה מבצעת בישראל פרויקט רכב אוטונומי, שבמסגרתו כבר נוסעים בכבישי הארץ רכבי ניסוי אוטונומיים, ובקרוב יחל גם הניסוי ברובוט המשלוחים האוטונומי Rover.

ורדי היה שותף בעבר להקמת חברת Bunkersec, שעסקה בפיתוח והקמת מרכזי שליטה ומתקני מחשוב תת קרקעיים, חברת eProc שנמכרה לענקית הטכנולוגיה Sykes, וחברת CyberX שנמכרה למיקרוסופט. בתפקידו האחרון הוביל את הפעילות העסקית של Cylus, המציעה פתרונות הגנת סייבר לעולם הרכבות והמטרו.

"יאנדקס העולמית שמה לה למטרה לייצר אימפקט טכנולוגי, המאפשר מחקר ופיתוח ופעילות עסקית ענפה בכל השווקים בהם היא פועלת, כולל ישראל", אומר ורדי. "החברה רואה חשיבות גדולה בהשקעה בשוק הישראלי, וצפויה להשיק שירותים מתקדמים נוספים בקרוב בתחומי הענן, תחבורה חכמה ושירותי איקומרס".

אזור תעשייה 1

גדי מזור יעמוד בראש חברת הביומטריקה BioCatch

חלוצת הביומטריקה ההתנהגותית, BioCatch, הודיעה על מינויו של גדי מזור, 56, למנכ"ל החברה. מזור יחליף את הווארד אדלשטיין, שימשיך לכהן כיו"ר הדירקטוריון.

בארבע שנים האחרונות שימש מזור כסמנכ"ל תפעול ראשי בביוקאץ' העולמית וכמנכ"ל השלוחה הישראלית. ב-2013 הוא היה בין מייסדי פלטפורמת מימון ההמונים OurCrowd (שדרכה הכיר את החברה), וקודם לכן ייסד ועמד בראש מספר חברות SaaS בתחומים של זיהוי קול ותווים ותקשורת אלחוטית. בנוסף, היה חבר בוועדת הסנאט להגדרת מערכת ההתרעה הציבורית בארה".

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny
 גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

הפלטפורמה של ביוקאץ' מאפשרת להגן על משתמשים מפני הונאות ברשת, באמצעות ניתוח התנהגותם הדיגיטלית (פיזית וקוגניטיבית). באמצעות למידת מכונה היא מנתחת כ-2,000 פרמטרים התנהגותיים, כמו למשל הדרך שבה המשתמש מזיז את העכבר או אוחז בסמארטפון, סגנון ומהירות הקלדה, קואורדינציה ועוד, וכך היא יכולה לזהות בזמן אמת אם פעולה כלשהי בוצעה כחלק מהונאה, על ידי מתחזה.

לפני כשנה וחצי גייסה ביוקאץ' לפי שווי של חצי מיליארד דולר, וההערכות הן כי מאז הוכפל שוויה. היא מעסיקה כ-200 עובדים, ובחמש השנים האחרונות הגדילה את פורטפוליו הלקוחות שלה שכולל כעת יותר מ-50 מוסדות פיננסיים גדולים ברחבי העולם. כיום מגנה החברה על המידע והחשבונות של יותר מ-250 מיליון בני אדם וארגונים.

"העבריינים לא מתעייפים, וממשיכים לחדש את שיטות ההונאה ברשת", אומר מזור. "באמצעות טכנולוגיית הביומטריקה ההתנהגותית של ביוקאץ' אנו מנתחים מיליארדי סשנים בחודש".

אזור התעשייה 2

מנכ"ל טבע לא מאמין בעבודה מהבית

בעקבות התפרצות הקורונה עברו חברות רבות בישראל לעבודה מהבית, אולם בחלוף הזמן מנהלים רבים שוקלים את הנושא מחדש.

בוועידת פסגה מקצועית שערכה לאחרונה טבע לעובדיה אמר מנכ"ל ונשיא החברה קאר שולץ כי "כדי לפתח תרופות חדשניות ואף להתפתח ברמה המקצועית והאישית, מאוד מאתגר לעבוד רק בשלט רחוק. יש צורך בעבודת צוות, חיבורים בלתי אמצעיים ומפגשים פיזיים במעבדה ובחדר הישיבות עם הקולגות והצוותים. זו דרך המלך להצתת ניצוץ החדשנות והחשיבה היצירתית וההמצאתית".

קאר שולץ / צילום: יח''צ
 קאר שולץ / צילום: יח''צ

את הוועידה הובילה יחידת המחקר והפיתוח הגלובאלית של טבע, במסגרת חגיגות ה-120 שנה להיווסדה של החברה בישראל. שולץ סיפר לנוכחים כי לאחרונה קיבל בישראל את מנת החיסון השלישית, והדגיש כי "מאות מיליוני החיסונים שכבר ניתנו ברחבי העולם, ובישראל בפרט, הוכיחו שהם מסוגלים להעניק הגנה מצוינת מפני סיבוכי נגיף הקורונה". שולץ קרא לכל אדם שיש לו גישה לחיסון ברחבי העולם לגלות אחריות אישית וחברתית, וללכת להתחסן.

מי השקיע הכי הרבה בישראל ב-2021?

פלטפורמת ההשקעות OurCrowd דורגה על ידי עורכי PitchBook, "התנ"ך של תעשיית ההשקעות", כגוף ההשקעות הפעיל ביותר בישראל בהון סיכון. מאז תחילת 2021 ועד כה ביצעה הפלטפורמה 28 השקעות. את המקום השני חולקות במשותף TLV Partners ו- Vertex Ventures Israelעם 12 השקעות כל אחת.

על פי PitchBook, בתשעת החודשים הראשונים של 2021 השקיעו קרנות הון סיכון בסטארט-אפים ישראלים 7.45 מיליארד דולר, 49% יותר ביחס לשנת 2020 כולה - מה שהופך את השנה הנוכחית לשנת שיא. חלק גדול מצמיחה זו הגיע באמצעות סבבי גיוס הון בשלבים מאוחרים, ויותר משני שלישים מההון המושקע הגיעו לסטארט-אפים בשלים יותר.

"ישראל היא כבר כיום בית עבור חברות יוניקורן בשווי מצרפי של 70 מיליארד דולר - שמהווה כ-10% מהשווי המצרפי של חברות היוניקורן בכל העולם", אומר ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל OurCrowd. "למדינה יש יכולת ליצור פריצות דרך חדשות בקשת רחבה של ענפים דוגמת רפואה, חקלאות, ניידות ותחבורה, טכנולוגיית מזון, בינה מלאכותית, סייבר, רחפנים, מחשוב ענן, קלינטק וסמיקונדקטורים. יכולת זו תמשיך להניע השקעות והצלחה בסביבת ההייטק בארץ. OurCrowd מתכוונת להביא אלפי משקיעים כשירים חדשים להשתתף בעסקאות אלה".

כיום רשומים בפלטפורמת ההשקעות של אוור קראוד 135 אלף משקיעים כשירים (בעולם הכוונה לבעלי הון נזיל של מיליון דולר ומעלה, בישראל: 8 מיליון שקל ומעלה) מ-195 מדינות, ובהם מאות קרנות הון סיכון, מאות חברות רב לאומיות ואלפי משקיעים פרטיים. מאז הקמתה ב-2013 היא גייסה התחייבויות להשקעה בסך 1.8 מיליארד דולר ביותר מ-280 חברות פורטפוליו ו-30 קרנות, והייתה שותפה ל-50 אקזיטים. בין היתר, היא הייתה מעורבת בהנפקות הנאסד"ק של למונייד וביונד מיט, ברכישה של Jump Bike על ידי Uber, הרכישה של Briefcam על ידי קאנון, והרכישה של CyberX על ידי מיקרוסופט.

מצנח הזהב

אוניברסיטת תל אביב מינתה השבוע 33 חברים חדשים לחבר הנאמנים שלה, ובראשם תעמוד דפנה מיתר נחמד, האישה הראשונה בתפקיד זה. בין החברים הנוספים נמנים צבי חפץ, השליח המיוחד לנציגויות מדינות המפרץ איחוד האמירויות ובחריין; יזהר קנה, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון בישראל; דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים; יוסי סגול, יו"ר כתר; שירלי סגול, לשעבר דירקטורית במגוריט בע"מ.

דפנה מיתר / צילום: ישראל הדרי
 דפנה מיתר / צילום: ישראל הדרי

ג'ונתן פנקין מונה לראש הפעילות של גולדמן סאקס בישראל. במקביל, הוא ימשיך לכהן כראש הפעילות של בנק ההשקעות האמריקאי ביוהנסבורג. בשנה האחרונה הובילה גולדמן סאקס כמה מהעסקאות הגדולות במשק הישראלי, כולל ההנפקות הראשוניות של monday.com , גלובל-אי, ווקמי, קלטורה, ריסקיפייד וצים; וכן מיזוגים עם חברות ספאק של איירון סורס, אי-טורו, אינוויז ועוד.

ג'ונתן פנקין / צילום: דרור סתכהל
 ג'ונתן פנקין / צילום: דרור סתכהל

אריאל כץ, ראש המערך האירופי לפיתוח עסקי ושותפויות בחברת ויזה העולמית, מונה לסמנכ"ל הכספים והאסטרטגיה בסטארט-אפ הפינטק EverC.

אריאל כץ / צילום: גל באייר
 אריאל כץ / צילום: גל באייר

אריאל שטרמן מונה לסגן נשיא בקרן ההון סיכון בסמר (Bessmerׂ).

רן בר זיק, 44, מצטרף לחברת הטכנולוגיה סולוטו כארכיטקט תוכנה בכיר.

מירי קאופמן מונתה למנהלת חטיבת החדשנות של קבוצת א.ל מסננים, המתמחה בייצור מסננים לענף הרכב.

אל"מ (מיל') איל הנס מונה לראש אגף והקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון.

חדשות טובות

מלגות לסטודנטים. תוכנית המלגות IMPACT של ארגון ידידי צה"ל בארה"ב (FIDF) מעניקה השנה מלגות ל-3,800 סטודנטים (מתוכם כ-1,000 חדשים), בהיקף כולל של 15.2 מיליון דולר.

מיקרוסופט למען "אחת מתשע" ומרכז טל. לרגל חודש המודעות לסרטן השד, כל הרכישות המבוצעות בחנות מיקרוסופט בהרצליה מהוות תרומה לעמותת "אחת מתשע". בנוסף, עובדי החברה תרמו כ-100 אלף שקל לפרויקט "חלאסרטן" של עמותת מרכז טל, ומיקרוסופט הכפילה את סכום התרומה.

כתר תומכת ב"אחת מתשע". חברת כתר יצאה החודש שמיזם חברתי רחב היקף, שבמסגרתו מאה חברות וארגונים מובילים במשק מציבים עמדות של כיסא כתר ורוד עם תמונה של הסלוגן "שבי רגע - הרגע הזה עשוי להציל את חייך". המיצבים מפנים לקוד QR המכיל מידע מציל חיים במקרים של גילוי מוקדם, בשיתוף עמותת "אחת מתשע", הפועלת למען נשים המתמודדות עם המחלה . העמדה מוצבת במשרדים, במפעלים ובאזורים הציבוריים של ארגונים כמו יוניליוור, נסטלה אסם, בנק לאומי, קבוצת פז, מובילאיי ורשת מטבחי רגבה.

בנוסף מחזירה כתר את המהדורה מיוחדת של הכיסאות הוורודים שיוצרו בשיתוף "אחת מתשע". כל ההכנסות ממכירת הכיסאות יועברו לעמותה. מחיר הכיסא כ-30 שקל וניתן לרכוש אותו גם באונליין.