בדרך להתמוטטות סופית: אוורגרנד הסינית כשלה בעסקת הצלה בסך של 2.6 מיליארד דולר

יום לפני מועד תשלום הריבית על האג"חים שלה, עם קופה ריקה לגמרי, כשלה אוורגרנד הסינית בעסקת הצלה שלה, ואיבדה עוד 12.5% בבורסה של הונג קונג

משרדי אוורגרנד בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, hxdbzxy
משרדי אוורגרנד בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, hxdbzxy

קבוצת אוורגרנד הסינית, קונצרן הנדל"ן הענק, כשלה שוב בעוד מאמץ הישרדות, אולי הניסיון האחרון להזרמת מזומנים לחשבונות שלה, שהייתה עשויה לבלום קריסה סופית. בהודעה שפרסמה הקבוצה אמש (ד'), הודיעה שהמשא ומתן עם יזם סיני מתחרה, הופסון, לעסקת מכירה של חטיבת ניהול הנכסים שלה, כשל ובוטל.

העסקה למכירת נתח השליטה בחטיבת ניהול הנכסים של אוורגרנד להופסון הייתה אמורה להזרים אליה סכום של כ-2.6 מיליארד דולר. לפי המסתמן, הסיבה לביטול העסקה הייתה קשורה באי הסכמות על תנאי התשלום, למרות שההודעה של אוורגרנד לבורסה של הונג קונג הייתה מעורפלת, ודיברה על כך שהקונה לא עמד בתנאים מוקדמים של הצעת הרכש.

כל זמן שנמשך המשא ומתן, הושעה המסחר במניות של אוורגרנד בבורסה של הונג קונג, ועם ההודעה על כישלון העסקה היום, הוא חודש. מיד עם חידוש המסחר, צנחה המניה של אוורגרנד בעוד 12.5%, והמניה של חטיבת ניהול הנכסים שלה, הנסחרת בנפרד, צנחה ב-8%. מאז תחילת השנה קרסה כבר המניה של הקבוצה ב-80%, מאז שנודע שאוורגרנד מתמודדת מול הר של חובות בגובה של 300 מיליארד דולר, עם קופה ריקה לגמרי.

מול האיום של קריסה מוחלטת, בגלל הר החובות, מנסה אוורגרנד, בשבועות האחרונים למכור עוד ועוד נתחים מנכסיה, כדי להקל על מצוקת המזומנים שלה. מלבד הניסיון למכור את חטיבת ניהול הנכסים שלה, אוורגרנד הציעה למכירה גם את עסקי הרכב החשמלי שלה, וגם מגדל משרדים בהונג קונג. אלא שמלבד עסקה אחת, שהפחיתה את החובות של החברה לבנקים ב-1.5 מיליארד דולר, שום מהלך כזה לא הבשיל לעסקה.

הכישלון של העסקה מערער עוד יותר את עתידה של הקבוצה. אוורגרנד מתקרבת בלי עסקה ליום שבת הקרוב, אז תסתיים תקופת החסד שהיא זכתה בו, לתשלום ריבית על אג"ח שלה בסך של 83 מיליון דולר, עם מה שנראה כרגע, כהזדמנות האחרונה שלה להימנע מקריסה סופית ומוחלטת. קריסה של אוורגרנד מאיימת על המשק הסיני כולו ועל שוק הנדל"ן המקומי בפרט, שיחד עם התעשיות הנלוות לו, מכיל כרבע מהתוצר המקומי של סין.