עם רוח גבית מעליבאבא ומפייסבוק: הכירו את הישראלים שרוצים ללמד את העולם מהי תחבורה ציבורית יעילה

חברת אופטיבס הישראלית פועלת ב-500 ערים בעולם ובונה תוכניות לייעול התחבורה •  בראיון לגלובס מספרים מנהלי החברה על ההשקעה של עליבאבא; השת"פ עם פייסבוק, אפל וגוגל ליצירת קווי אוטובוס שמניידים עובדים למשרדי החברות בעמק הסיליקון; ומדוע לדעתם בישראל מתעקשים להישאר מאחור

ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר
ניסים ועמוס חג'אג', ואיתן ינובסקי / צילום: איל יצהר

לקראת סוף 2018 הודיעה חברת הטכנולוגיה אופטיבס (Optibus) על סבב גיוס שני לחברה בסך 40 מיליון דולר. לצד העניין בהודעה, מה שתפס את עיני רבים הייתה העובדה שמבין הגופים שהשתתפו בסבב הגיוס של החברה שעוסקת בייעול מערכי תחבורה ציבורית הייתה גם ענקית הקמעונאות הסינית עליבאבא.

מנכ"ל החברה עמוס חג’אג’ מסביר כי מבחינתם להתקשרות ישנה מטרה אחת מרכזית - כניסה לשוק הסיני. "עליבאבא היא שותפה מאוד חזקה מבחינת השוק הסיני ששם התחבורה הציבורית (תח"צ) היא מרכזית מאוד, בשונה למשל מארה"ב ששם התח"צ קטנה יחסית לאוכלוסייה", הוא אומר. "בעיר אחת בסין יש יותר אוטובוסים חשמליים מבכל העולם. חברת אוטובוסים קטנה שם מפעילה 3,000 אוטובוסים". למה זה לא קרה? כי "להיכנס לסין זה מורכב מאחר שחברות זרות צריכות לפעול שם מול חברות ממשלתיות. אבל זה יקרה".

לחסוך קילומטראז’ לחברות האוטובוס

את החברה ייסדו חג’אג’ ושותפו לספסל הלימודים בעבר איתן ינובסקי. לביזנס הם הגיעו די במקרה, בעקבות שיחה שהתקיימה בין חג’אג’ עם אביו, ניסים, שמשמש כסמנכ"ל הכספים בחברת האוטובוסים קווים לגבי הקושי העצום לייעל את הפעילות של החברה.

חג’אג’ הבן וינובסקי, שניהם בעלי רקע במתמטיקה ומדעי המחשב, החלו לנסות ולפתח אלגוריתם שינסה לשכלל את השיטות הקיימות. פריצת הדרך הובילה לעסק צדדי לייעוץ לחברות אוטובוסים, וב-2014 להקמתה של אופטיבס, שגייסה עד היום 160 מיליון דולר בשלושה סבבים.

בניגוד לקושי הנקודתי לחדור לשוק הסיני, הנוכחות של אופטיבס מורגשת בשלל ערים ומדינות. באנגליה, מעריכים בחברה, הם מעורבים בפעילות של כמחצית מהתחבורה הציבורית, בסקוטלנד 80%-90%. בסך הכל פועלת החברה ב-500 ערים, כולל שת"פים עם חברות אוטובוסים בישראל (אבל לא מול משרד התחבורה - ג"ל).

מה בעצם עושה אופטיבס? החברה מייעלת עבור גופי תחבורה ציבוריים, בדגש על חברות אוטובוסים, את הפעילות - למשל, חיסכון ברכבים, הקטנת קילומטראז’, הפחתת שעות עבודה של נהגים, ועד תוכנית טעינה לאוטובוסים חשמליים.

איך דווקא חברה שמגיעה משוק תחבורה לא הכי מתקדם, היא זו שמייעצת לכל העולם? בעיקר כי מדובר בעניין של טכנולוגיה. "יש לנו מאות מתחרים, אבל מדובר במקרים נקודתיים", אומר חג’אג’ הבן. "יכולה להיות חברה בברזיל שפיתחה משהו לחברה שם, או משהו דומה בספרד. אבל ברוב המקומות התעשייה מיושנת וזקוקה לפתרונות טכנולוגיים כשהביקוש היום הוא לשירות ברמה של ריל טיים. אין חברה עם אלגוריתם כמו שלנו שפועלת גלובלית".

אתגר הריל טיים יחייב את החברה לפתרונות: עלות תועלת של רכבים "פנויים" למשימות מיידיות מול ביקוש, גודל רכבים למשימות בזמן אמת, ואיזה רדיוס הם אמורים לכסות.
מעבר לחישוב הכלכלי (הכנסות), האלגוריתם מאפשר להציב באותה המערכת את כל הדרישות הקשיחות (תנאי עובדים, קילומטראז’, ימי טיפול ועוד), ולכן התוצרים שמתקבלים כחלק מהתכנון עבור מפעילי התחבורה הציבורית, מספקים פתרונות רבים יותר, וכאלה שנחשבים "מחוץ לקופסא".

לשנות כיוון: תחבורה ברמת עיר, לא מדינה

למי שמתגורר בישראל אולי יהיה קשה להבין את הנחיצות בחברה שמסייעת לתמוך במערכים של חברות, היות שאצלנו המדינה היא זו שקובעת את מסלולי הקווים של התחבורה הציבורית. לפי ראשי אופטיבס, מדובר בעוד תחום שבו ישראל היא סוג של דינוזאור. "הדרך שבה התחבורה הציבורית בישראל היא ייחודית", מסביר ינובסקי.

"באירופה, בארה"ב, בדרום אמריקה, בדרום אפריקה, בהונג קונג ובאוסטרליה - בכל המקומות הללו יש עירייה שאחראית על התחבורה בעיר או על המטרופולין. לדוגמה, אנחנו לקוחות של עיריית לוס אנג’לס. בלונדון, למשל, יש 12 חברות שמפעילות תחבורה ציבורית, והן מוציאות מכרזים להפעלה של קווים. דוגמה אחרת - בעיריית סן אנטוניו, שגם שם אנחנו פעילים, הם מפעילים את התחבורה בעצמם. יש הרבה מודלים, אבל אנחנו לא מכירים מודל שפועל ברמת מדינה, כמו בישראל".

כמה המצב בישראל היה משתפר אם היו עובדים כאן באופן דומה?
"יש הרבה החלטות שלוקח המון זמן ליישם בישראל", אומר חג’אג’ הבן, שמסביר כי חלק מזה קשור גם להתבססות על מערכות ישנות ולעובדים ותיקים שפשוט לא מכירים דרך אחרת, מלבד שימוש בלוח ידני. "בתכנון הידני, מניחים שיש קו ולכן אוטובוס נוסע מנקודה אחת לשנייה וחוזר על אותו המסלול. אלא שיש עוד הרבה אופציות - למשל, שבתום נסיעה במקום שהאוטובוס עצמו יחזור הוא ייסע למקום אחר וכך נרוויח יעילות. מכיוון שיש יותר מדי אופציות, המתכננים בוחרים באופציה הקלה של נסיעה הלוך ושוב, וזה לא יעיל. ככה מגיעים למצב שאוטובוסים עומדים סתם, או שעושים שימוש באוטובוסים גדולים מדי".

לפני שאתם חושבים על דמות מהסדרה פולישוק, כדאי לדעת שגם במקומות אחרים בעולם סובלים מתחלואים דומים. "בכל יום מאות אלפי עובדים מסן פרנסיסקו מחפשים להגיע לסיליקון ואלי, איפה שיושבות ענקיות כמו פייסבוק, גוגל ואפל. תנסו להגיע בתחבורה ציבורית, ותראו שאין לכם קו אחד, והדרך היחידה היא להחליף 3-4 קווים ושזה לוקח שלוש שעות לכל צד", אומר חג’אג’ הבן.

התוצאה: חברות הענק הללו הקימו מערכי אוטובוסים פרטיים עצומים. "יש אלפי אוטובוסים שמופעלים על ידי פייסבוק, אפל, גוגל, אמזון, מיקרוסופט ואחרות שבנו לעצמן מערכת תחבורה פרטית שדומה לתחבורה ציבורית. מדובר לעיתים ב-100 קווים לחברה. קו אחד יוצא מתחנת הרכבת והשני מסן חוזה ועוד ועוד. זה קורה כי אין להם אפשרות לסמוך על התחבורה הציבורית, וגם אי אפשר לייצר מקומות חנייה לכל כך הרבה עובדים. אפילו מארק צוקרברג נוסע בתחבורה הזו", הם מסבירים ולא מסתירים את גאוותם כמי שאחראים על תכנון המערכים של חלק מאותן החברות.

בחברה אחראים גם למערך ההסעות של כור גרעיני (אזרחי) באנגליה, מכרה זהב בפפואה ניו גינאה, ולפני כשלושה חודשים אופטיבס תכננו את מערך התחבורה הציבורית באירוע נקודתי בערב הסעודית עבור חברה בינלאומית. במקביל הם גם פועלים עם חברות שמפעילות רכבות קלות (Tram), ובהן עם אגד כחלק מהקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב.

האתגר הבא: רכבים חשמליים ואוטונומיים

בעבר אמרו מנהלי אופטיבס שכאשר יגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר הם ישקלו הנפקה, אולי באמצעות חבירה לספאק. "אנחנו לא ממהרים להיות ציבוריים, אבל אנחנו מגייסים בכדי לאפשר את הצמיחה המהירה שלנו. רוב החברות גדלות בצורה יציבה של 10%-20% בשנה, ואנחנו גדלו בשנה האחרונה פי שניים, כולל כניסה למקומות חדשים כמו דרום אמריקה למשל".

מעבר לתחזיות לגבי החברה, ביקשנו לברר מה הטרנדים בתחום שלדעתם הם כאן כדי להישאר. "הדבר הראשון זה התחבורה החשמלית. רק לאחרונה ראש עיריית לונדון הכריז שכל האוטובוסים בעיר חייבים להיות חשמליים", מסביר חג’אג’ הבן. לדבריהם, החישמול יוצר עבורם אתגרים לא פשוטים. "כמי שמתכננים קווים ומערכות, צריך לקחת בחשבון לקוחות שנוסעים בשלג או באזורים הרריים, ואלו דברים שמשפיעים על אורך חיי הסוללה. טרנד נוסף הוא הרכב האוטונומי".

ינובסקי: "ברגע שהרכב האוטונומי ייכנס זה יגרור שינוי גדול בהתנהגות. ברגע שיש לך רכב עם עלות הפעלה זולה כי אין לו נהג, אז לא צריך להחזיק רכב פרטי. אני צופה שלהחזיק רכב במציאות כזו יהיה הרבה יותר יקר מלהשתמש במונית. להערכתי ההוצאות ייקטנו במצב כזה ב-60%-70% וזה יוביל לשינוי עצום בחיינו".

ומה לגבי התחבורה הציבורית בישראל? לדברי ינובסקי, שמתגורר בשרון, הוא מגיע לעבודה בכל יום רק באוטובוס, כשלדבריו בזכות הנת"צים שנבנו לאחרונה הוא משוכנע שהנסיעה מהירה יותר מברכב פרטי. חג’אג’ האב מסכים ש"יש שיפור בתחבורה הציבורית בישראל, אבל התדמית של האוטובוסים נשארה נמוכה ולכן אנשים ממשיכים להעדיף נסיעה ברכב הפרטי".

טכנולוגיה יש, אבל בעיית הנהגים היא צרה גלובלית

עם כניסתה לתפקיד שרת התחבורה ביוני השנה, הסבירה מרב מיכאלי כי בכוונתה להשקיע לא רק בתשתיות של תחבורה ציבורית, אלא גם בנהגים עצמם. "אנחנו נשקיע בעובדות ובעובדים של התחבורה הציבורית. בתנאי ההעסקה שלהם, בהכשרה שלהם, ובתנאים הפיזיים שלהם, כדי שיהפכו להיות חלק מתחבורה בטוחה יותר, טובה ואפקטיבית יותר ונגישה יותר".

דבריה של מיכאלי לא מתארים את המצב הקיים - רק בחודש שעבר קיימו נהגי אוטובוסים הפגנה שכללה חסימה של צומת מרכזי בתל אביב. כחלק ההפגנה שהתקיימה בחסות ההסתדרות הלאומית וארגון נהגי האוטובוסים, מחו הנהגים על השכר הנמוך בענף ועל איבוד זכויות במעבר של נהגים בין חברות.

לדברי ינובסקי, סוגיית הנהגים היא בעיה עולמית. "יצא לי לדבר על זה עם לקוחות שלנו בארה"ב ובצרפת. החוסר בנהגים הוא ה-בעיה בעולם כיום".

למה זה קורה לדעתך?
"בסוף זה עניין של שכר. מאחר שלחברות בכל העולם יש הסכמים וסבסודים מול רשויות ציבוריות, הן מוגבלות במשכורות. זה אומר שהן לא יכולות להעלות משכורות באופן חופשי. אחד הפתרונות שמוצעים זה להביא עובדים בחלקיות משרה. מה שמדהים זה שלפעמים אתה מצליח לפתור בעיות עצומות ומורכבות, ובסוף מגלה שההתמודדות הכי קשה היא בכלל סוגיית הנהגים".

אופטיבס (Optibus)

תחום עיסוק: תכנון מערכי תחבורה עבור מפעילות תחבורה ציבורית (אוטובוסים, חברות פרטיות, רכבות קלות ועוד)

היסטוריה: את הפיילוט הראשוני ביצעו שני מייסדיה מול חברת קווים בתכנון מערכי החברה. ב־2014 הוקמה אופטיבס

עובדים: כ־250 עובדים, מרביתם פועלים ממשרדי החברה בתל אביב, ועשרות עובדים נוספים במשרדים בלונדון, ניו יורק, סן פרנסיסקו, וסאו פאולו

עוד משהו: החברה מספקת בחינם קורקינטים/אופניים חשמליים לעובדיה כדי שיוכלו להגיע מהבית או כדי שיסייעו לעשות את ה־Last Mile אחרי שימוש בתח"צ

כלכלי: גייסה עד היום 160 מיליון דולר, בשלושה סבבים

עמוס חג'אג'
אישי: 39, נשוי + 3
תפקיד: מנכ"ל ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: מהנדס תוכנה וחוקר אלגוריתמים במיקרוסופט ובסימנס

איתן ינובסקי
אישי: 39, נשוי + 2
תפקיד: סמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד-שותף, אופטיבס
בעבר: ראש צוות ב-gigaspaces ומפתח באפלייד מטריאלס

ניסים חג'אג'
אישי: 67, נשוי + 3
תפקיד: סמנכ"ל כספים, קווים
בעבר: מנהל מחלקות כלכליות וביקורת במשרדי רו"ח