במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, יוקצו 9.4 מיליארד שקל לחינוך

התוכנית שיציגו בממשלה השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון מציבה כיעד להכין את בוגרי מערכת החינוך בחברה הערבית להשתלבות בחברה הישראלית ותקדם את המוביליות החברתית

יפעת שאשא ביטון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יפעת שאשא ביטון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

במסגרת תוכנית החומש החדשה לחברה הערבית שתובא לאישור הממשלה בשבוע הבא, סיכמו המשרד לשוויון חברתי ומשרד החינוך על הקצאת 9.4 מיליארד שקל לתוכנית החינוך, פי שניים וחצי מבתוכנית החומש הקודמת. מטרת התוכנית העיקרית, ו-40% מכלל תוכנית החומש שהיקפה 25 מיליארד.

התוכנית שיציגו בממשלה השרה לשוויון חברתי מירב כהן ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון מציבה כיעד להכין את בוגרי מערכת החינוך בחברה הערבית להשתלבות בחברה הישראלית ותקדם את המוביליות החברתית, תוך שמירה על מורשתה, זהותה וערכיה של החברה הערבית. על פי ההסכמות, תקודם תוכנית כוללת לצמצום פערים דרך שיפור האוריינות השפתית, פיתוח תכנים חינוכיים מותאמים, קידום החינוך הבלתי פורמאלי, צמצום שיעורי הנשירה ועוד.

בין השאר היא נועדה להאצה בבינוי כיתות לימוד ביישובים הערביים בתקציב של 2.4 מיליארד שקל. במסגרת התוכנית, ייבנו 3,500 כיתות לימוד חדשות וגני ילדים נוספים ביישובים הערביים במטרה להביא לצמצום פערים בתחום התשתיות הפיזיות של מערכת החינוך, לרבות מנגנונים להסרת חסמים לבינוי.

בנוסף, הוחלט על יישום מנגנון התקצוב הדיפרנציאלי. כיום, קיים פער משמעותי בהשקעה בין תלמיד תיכון בחברה הערבית לחברה היהודית. על פי המתווה שיגובש בחודשים הקרובים, יינקטו צעדים שיביאו לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במערכת החינוך הערבית בהשקעה של כ-7 אלף ש"ח בשנה לתלמיד. במסגרת התוכנית, יוקצו 2 מיליארד שקל לצמצום פערים בחטיבה העליונה, וכ-4 מיליארד שקל במנגנון תקצוב דיפרנציאלי לצמצום פערים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.

היעדים שהוצבו בתוכנית כוללים צמצום הפער בשיעור הזכאים לבגרות מכלל בני 18, בשיעור של לפחות 50%, וכן בצמצום הפער בשיעור הזכאים לתעודת בגרות איכותית העומדת בתנאי הסף ללימודים אקדמיים בשיעור של לפחות 50%. כמו כן יתמקדו יעדי התוכנית בעלייה משמעותית בציוני התלמידים דוברי הערבית במבחני הפיז"ה לשנת 2025, שתצביע על צמצום הפער בין דוברי העברית ודוברי הערבית בלפחות 30%, ביחס לנתוני פיז"ה בשנת 2018.

על מנת לשפר את איכות ומקצועיות ההון האנושי הקיים והעתידי במוסדות החינוך ביישובי התוכנית, תתמקד התוכנית בהעלאת איכות צוותי ההוראה הקיימים; העלאת איכות המתקבלים והלומדים להוראה במוסדות והעלאת איכות המתקבלים לעבודה בהוראה במערכת החינוך הערבית. אל צעדים אלו יצטרפו גם צעדים להעצמת ההון האנושי ושיפור הידע והיכולות המקצועיות והניהוליות של עובדי מחלקות החינוך והנוער ברשויות, באמצעות תוכניות לליווי מקצועי ואסטרטגי ופיתוח תוכניות להצמחת עתודות מקצועיות וניהוליות במחלקות החינוך והנוער.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן הדגישה כי העיקרון המנחה של תוכנית החומש לחברה הערבית הוא צמצום פערים בכל תחומי החיים. כיוון שהכל מתחיל בחינוך. "כיוון ששליטה בעברית היא תנאי בסיסי להשתלבות בהשכלה גבוהה ובתעסוקה איכותית. לאורך השנים, למרות שהושקעו תקציבים בנושא של הוראת העברית, התוצאות לא היו מספקות. לכן במסגרת התוכנית לא רק הסתפקנו בהקצאת משאבים אלא גם עמדנו על שינוי השיטה: שינוי אופן שיבוץ המורים והכשרתם, פיתוח תכנים שמותאמים לתרבות הערבית וגם תכוניות שיקטינו את הנשירה מהלימודים. אם נצליח לצמצם פערים בין מערכות החינוך ולבצע קפיצת מדרגה בהישגים בחברה הערבית, יהיו לזה השלכות אסטרטגיות וארוכות טווח למשק הישראלי כולו."

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון: "חיזוק מערכת החינוך בחברה הערבית והשקעה בה הינם מפתח לצמצום הפערים בחברה הישראלית, להשתלבות מיטבית ולשמירת החוסן שלנו כמדינה. זו השקעה שתרומתה חשובה לחברה כולה. התקציבים אשר יושקעו במערכת החינוך ביישובים הערביים יקנו לתלמידיה כלים ומיומנויות אשר יחזקו את הקהילה, את הכלכלה ואת איכות החיים בהם ויתרמו לשילובם בחברה הישראלית כולה"

יו"ר רע"מ, ויו״ר הועדה לענייני החברה הערבית חה"כ מנסור עבאס: "החינוך הוא מנוף מרכזי בהתפתחות כל חברה במיוחד החברה הערבית שסובלת ממשברים רבים בתחומים שונים. בתוכנית החומש לחינוך יש בשורות רבות גם לתלמידים וגם למורים ולהורים. יש בשורה גם בהתקדמות משמעותית בצמצום פערים בין התלמידים הערבים והיהודיים. שיתוף הפעולה הביא לגיבוש תוכנית החינוך כחלק ממהלך רחב יותר שאנחנו מובילים להעצמת החברה הערבית דרך שותפות פוליטית ברמת הקמת ממשלה וקואליציה" .