קולות בממשלה קוראים לאפשר לבזק להתמודד במכרזי תמרוץ

כיום בזק מנועה מלהשתתף במכרזי התמרוץ • בעקבות המבוי הסתום בשיחות סביב פתרון בעיות תשתיות התקשורת במגזר הערבי, חלק מהגורמים המעורבים קוראים לבחון מחדש את הסוגיה ואולי לאפשר לבזק להתמודד במכרזים כדי לצמצם את הבעיה

פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock
פריסת סיבים אופטיים / צילום: Shutterstock

האם ייתכן שינוי במתווה הסיבים האופטיים שיאפשר לבזק להתמודד על פריסת סיבים אופטיים במכרזי התמרוץ? בעקבות המבוי הסתום אליו הגיעו משרדי הממשלה העוסקים בנושא תשתיות התקשורת במגזר הערבי, נשמעים קולות הקוראים לבחון מחדש את עמדת המדינה האוסרת על בזק להשתתף במכרזי התמרוץ, וזאת על-מנת לאפשר לה לפרוס באזורים שהיא ויתרה עליהם בשל היותם בלתי כלכליים.

אם זה יקרה, מדובר בשינוי מהותי מאד במתווה, וייתכן כי יידרש לו אפילו תיקון חקיקה, היות שהמתווה עבר כחוק.

כפי שנחשף בגלובס, בשבועות האחרונים התגלתה מחלוקת מהותית בין משרדי הממשלה סביב הנושא של פריסת תשתיות במגזר הערבי. חברי הכנסת הערביים דורשים למצוא פתרון שישווה בין קצב הפריסה של סיבים אופטיים במגזר הערבי לקצב הפריסה במגזר היהודי, וזאת על רקע העובדה שבזק ויתרה על פריסה בחלקים ניכרים בחברה הערבית בצפון, הבדואית בדרום וכן במזרח ירושלים.

מניתוח של הסירוב של בזק לפרוס באזורים אלה התברר לחלק מהגורמים העוסקים בנושא כי אילו בזק הייתה יכולה להתמודד במכרזי התמרוץ לפריסה באזורים אלה, ייתכן כי החברה הייתה פורסת בהם ובכך מצמצמת עוד יותר את הבעיה. בזק ויתרה על 480 אלף משקי בית המהווים 16-18% ממשקי הבית, שכעת מנסים למצוא להם פתרון.

הפתרון של משרד התקשורת, הקורא להלוואות בסך 400 מיליון שקל להאצת הפריסה במגזר הערבי, נתקל בהתנגדות חריפה של משרד האוצר, שמסרב לכך בכל תוקף. באוצר דורשים להמתין עד שיתברר מה יקרה עם המכרזים ולהקים צוות בין-משרדי שיתמודד עם הבעיות הנקודתיות שמונעות פריסת סיבים בחברה הערבית, וזאת במקום לשפוך מאות שקלים שרק ייצרו נזקים בשל התערבות הממשלה בשווקים פרטיים תחרותיים.

כאמור, בעקבות המבוי הסתום, נשמעו קולות הקוראים לבחון מחדש את התנגדות המדינה לכך שבזק תתמודד במכרזי התמרוץ.

במסגרת המדיניות נקבע כי בזק לא תוכל לפרוס באזור תמרוץ רשת סיבים עד למעבר של חמש שנים מיום ההכרזה על הזוכה בהליך התחרותי בו הוקצה אזור התמרוץ. הסיבות לכך הן שתמרוץ פריסה נדרש במקומות בהם אין כדאיות כלכלית לפריסה לשיטתה של בזק, ובבחירת אזורי הפריסה בזק למעשה מוותרת על הפריסה באזורי התמרוץ. בבחירה זו בזק מצהירה כי אין לה כדאיות כלכלית לפריסה באזורים אלה.

בנוסף, מכיוון שהשלמת הפריסה באזורי התמרוץ תיעשה תוך השתתפות במימון מטעם קרן ייעודית, מתן אפשרות לבזק לפרוס באזורי תמרוץ פוגעת ביכולתן של המתחרות לתמחר נכונה את הצעתן בהליך התחרותי, הנשענת על תחזיות בדבר עלויות הפריסה ועל שיעור החדירה. פריסה מקבילה של בזק משמעה פגיעה בכדאיות הפריסה באזור, הגדלת היקף הכספים שיוקצה בהליך התחרותי והתארכות פרק הזמן הנדרש להשלמת הפריסה בכל הארץ.

כעת, כאמור, האיסור על בזק להתמודד מגיע לבחינה מחודשת, אחרי שהחברה כבר הצהירה על האזורים שבהם היא לא תפרוס, ולכן יש הטוענים כי במקרה שיהיו אזורים שלא יהיה בהם ביקוש במכרזים, צריך לשקול את השתתפות בזק במכרזים הללו.