למרות החובות: אוורגרנד ממשיכה לעבוד על יותר מ-10 פרויקטי נדל"ן

ההצהרה מגיעה לאור החובות העמוקים של החברה, שמגיעים לגובה של 300 מיליארד דולר, ולאחר שבסופ"ש החברה כשלה בעסקת הצלה בסך 2.6 מיליארד דולר • בשבוע שעבר החברה הצליחה לשלם קופון בשווי 83.5 מיליון דולר, ובכך קנתה לעצמה עוד שבוע שבו תצטרך להיאבק עם משבר החוב שאליה נקלעה

משרדי אוורגרנד בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, hxdbzxy
משרדי אוורגרנד בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, hxdbzxy

 קבוצת אוורגרנד הסינית, קונצרן הנדל"ן הענק, מסרה היום (א') כי היא ממשיכה לעבוד על יותר מ-10 פרויקטים בשש ערים שונות. ההצהרה מגיעה לאור החובות העמוקים של החברה, שמגיעים לגובה של 300 מיליארד דולר, ולאחר שבסוף השבוע החברה כשלה בעסקת הצלה בסך 2.6 מיליארד דולר.

החברה לא הסגירה בכמה מתוך 1,300 מפרויקטי הנדל"ן שהיא אחראית עליהן ברחבי סין היא השהתה עבודה. 

בסוף אוגוסט מסרה החברה כי יש "כמה פרויקטים" שהושהו בשל עיכובים בתשלום לספקים וקבלנים, וכי היא נמצאת במשא-ומתן על המשך הבנייה. 

היום מסרה החברה כי חלק מהפרויקטים שהיא עובדת עליהם הגיעו לשלב עיצוב הפנים, בעוד שחלק נמצאים בסוף שלב הבנייה. החברה הוסיפה כי היא מתאמצת להבטיח את המשך הבנייה על-מנת להפיח ביטחון במניה שלה אצל שווקי סין. בחודש שעבר, החברה הבטיחה לקונים פוטנציאליים כי הבנייה תושלם בכל הבתים שהתחילה לבנות, וכי בניית אצטדיון הכדורגל בעיר גוואנג'ו (Guangzhou) ממשיכה כרגיל. 

בשבוע שעבר, החברה הצליחה לשלם קופון בשווי 83.5 מיליון דולר, ובכך קנתה לעצמה עוד שבוע שבו תצטרך להיאבק עם משבר החוב שאליה נקלעה ושמשפיע קשות על כלכלת סין. הצרות של החברה הדהדו בשוק הנדל"ן הסיני, המוערך ב-5 טריליון דולר ואחראי על-פי חישובים מסוימים לרבע מכלכלת המדינה.

המשבר שאליה נקלעה אוורגרנד נצפה באדיקות גם על-ידי שווקים אחרים ברחבי העולם, שמודאגים שהמשבר יתגלגל גם אליהם. 

חמקה מחדלות פירעון

כאמור, העדכונים לגבי הפרויקטים של החברה באו זמן קצר לאחר שאוורגרנד הפתיעה משקיעים בינלאומיים וחמקה מחדלות פירעון על-ידי תשלום של 83.5 מיליון דולר בתשלומי ריבית שאיחרה בהם על כ־2 מיליארד דולר באגרות חוב דולריות פתוחות, כך נכתב בכלי תקשורת סיני בבעלות המדינה. ביום שני, שני אנשי מקצוע בתעשיית הפיננסים אמרו כי לקוחותיהם שהחזיקו באג"ח של אוורגרנד קיבלו את התשלומים.

על-מנת להימנע מחדלות פירעון על חוב של קרוב ל־20 מיליארד דולר, אוורגרנד הייתה צריכה לבצע השבוע תשלומי קופון לפני שתקופת הגרייס של 30 יום פגה מתוקף. מחירי המניות ואגרות החוב שלה מצביעים על כך שמשקיעים בינלאומיים מצפים שהחברה בסופו של דבר תקרוס, והמבנה שלה ישתנה, אבל ההודעה על החזרת הפועלים לאתרי הבנייה מצביעה על כך שאוורגרנד עדיין מנסה לטפל בבעיות שלה.

"זה תואם את העדיפות של הממשלה להגן על זכויות רוכשי הדירות ולספק את הנכסים בזמן", אמר צ'ואניי ז'ו, אנליסט אשראי בחברה Lucror Analytics.

טינג לו, כלכלן סין המוביל ב־Nomura, אמר כי אוורגרנד רצתה גם להראות לשוק שהיא עדיין רוצה לכבד את החוב שלה.

בדיון בבעיות של אוורגרנד מוקדם יותר החודש, יי גאנג, מושל הבנק העממי של סין, אמר כי יש לכבד את זכויות נותני האשראי, וכי חשוב במיוחד להגן על האינטרסים של אנשים שכבר קנו דירות.

בשנים האחרונות הייתה אוורגרנד אחת מחברות הבניין הגדולות ביותר בסין על-פי מכירות עתידיות. רוכשים רבים נתנו תשלומים ראשוניים גדולים על דירות לא גמורות ומצפים לקבל את המפתחות אליהן בתוך כמה שנים. 

מכירות אנמיות במחלקת המכוניות החשמליות

מייסד אוורגרנד הוי קה יאן דיבר ביום שישי בפגישה של החברה על התחלה מחדש של פרויקטים, כך נכתב ב"סקיוריטיז טיימס", העיתון בבעלות המדינה שדיווח מוקדם יותר על תשלום הריביות על אגרות החוב. החברה תפסיק לרכוש אדמה ולמכור דירות לא גמורות, צוטט המייסד על-ידי העיתון, והיא תצמצם את מכירת הדירות השנתית לסכום של פחות מ־31.3 מיליארד דולר בתוך עשור, לעומת יותר מ־109 מיליארד דולר ב־2020.

הוי אמר גם כי אוורגרנד תעביר בהדרגה את ההתמקדות שלה מנכסי מקרקעין לייצור מכוניות חשמליות. זה עזר להניע זינוק של 11.4% במניות הרשומות בהונג קונג של חברת הבת China Evergrande New Energy Vehicle Group ביום שני.

החברה, שבעבר היו לה שאיפות להתחרות בטסלה, דיווחה בינתיים על מכירות אנמיות במחלקת המכוניות החשמליות שלה, ולאחרונה הודיעה גם כי חסרים לה מזומנים. מניותיה ירדו בינתיים השנה ב־87%, על פי FactSet.