המלחמה על התקציב בארה"ב: ביידן מצמצם הוצאות בחיפוש אחר הסכמה

בנחישותו להגיע להסכמה עד סוף אוקטובר, הנשיא מוכן להתפשר על נושאים מרכזיים במדיניות הפנים שלו

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

כאשר הדדליין מתקרב, מעורבותו הגוברת של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשיחות על סדר העדיפויות הנרחב שלו בנושאים חברתיים מדגימה את הקו שבו הולך הנשיא, בין להיות מנהיג פרגמטי החותר להסכמה ולהישגים פוליטיים ממשיים, לבין רצונו לבצע שינויים ארוכי טווח, בעלי השפעה על אמריקה בטווח הרחוק.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה ביום ראשון שהיא אופטימית לגבי כך שמחוקקים יגיעו השבוע להסכמה לגבי מסגרת לחקיקה ויצביעו על חבילת תשתיות בעלות של טריליון דולר לפני שיפקע תוקפו של המימון הקיים לכבישים מהירים, דבר שצפוי לקרות ביום ראשון הקרוב. הממשל מקווה שיהיה לו הסכם ביד לפני שהנשיא יוצא למסע באירופה כחלק מהמסע, שיכלול בין היתר את פסגת האקלים הבינלאומית בסקוטלנד.

"אנחנו כמעט שם", אמרה פלוסי ב־CNN, וציינה שמחוקקים מנסים למצוא מקורות מימון לחבילה, כולל כנראה מס חדש על רווחים לא ממומשים של מיליארדרים.

ביום ראשון נפגש ביידן בביתו בדלאוור עם הסנאטור ג'ו מנצ'ין ממערב ווירג'יניה, ועם מנהיג הרוב בסנאט צ'אק שומר במאמץ לפתור כמה נושאים תלויים, כולל השאלה אם להרחיב את הטבות מדיקר.

ביידן הציע תחומים שבהם ניתן לקצץ או לצמצם את הצעת החוק, שמחירה 2 טריליון דולר, סכום שכבר קוצץ מסכום התחלתי של 3.5 טריליון דולר.

"הוא נתן לנו זמן לקבוע את העדיפויות שלנו, אבל אחד העקרונות שלו הוא להגיע לסיכום סופי", אמר חבר בית הנבחרים ריצ'י טורס, שציין כי בפגישה בשבוע שעבר בבית הלבן הודיע הנשיא שהגיע הזמן שהדיונים יסתיימו. "הוא העביר לנו תחושה של דחיפות".

ביידן, שהיה מוכר זמן רב כמתון, אימץ מדיניות יותר ליברלית בשנים האחרונות אבל עדיין נמצא פחות או יותר במרכז המפלגה הדמוקרטית, שבכללותה נעה שמאלה. בפגישות האחרונות בהן חתר לקונצנזוס, הוא הלך ברחבי החדר וביקש ממחוקקים לומר מה סדר העדיפויות שלהם - כך אמרו אנשים המכירים את השיחות. בחלק מהמקרים, ביידן, שהיה סנאטור כמעט 40 שנה וסגן נשיא עוד שמונה שנים, דיבר בטלפון עם מחוקקים בדרכו למגוריו בבית הלבן בסוף היום, כך מספרים עוזריו.

אבל הוא אמר גם שארה"ב חייבת להראות שהיא מקיימת את התחייבויותיה, מסר שהוא מקווה להעביר כשהוא נוסע לאירופה ביום חמישי לפסגה של קבוצת עשרים המדינות ברומא ולפסגת האקלים בסקוטלנד.

"לבנות את מעמד הביניים והמעמד העובד"

ההצעה, שהממשל שלו מכנה "לבנות שוב טוב יותר", היא עמוד השדרה של סדר העדיפויות, שביידן הציג בקמפיין לנשיאות ב־2020. עד לאחרונה, הוא נמנע מלתאר בפרוטרוט את תנאיו למשא ומתן. בשיחה עם CNN בחמישי, תיאר ביידן את תוכניותיו במושגים אידאליים, ואמר שמטרתו "לבנות את מעמד הביניים והמעמד העובד". אבל הוא גם הצביע על סדרת וויתורים שעשה בחיפוש אחר הסכמה.

לדבריו, ההצעה להעניק 12 שבועות של חופשה בתשלום להורים חדשים ולנותני שירות סיעודי צומצמה לארבעה שבועות בלבד. הוא אמר שהתוכנית להרחיב את מדיקר (Medicare) כדי לכלול כיסוי לרפואת שיניים וטיפולים בראייה ובשמיעה הייתה "קשה להשגה" בין היתר בגלל התנגדות של מנצ'ין ושל המחוקקת קירסטן סינמה מאריזונה, אך הוא דיבר גם על וואוצ'ר של 800 דולר לכיסוי טיפולי שיניים.

הוא אישר שתוכניתו ללימודים גבוהים ללא שכר לימוד - דבר שנמצא בעדיפות עליונה שלו ושל אשתו ג'יל ביידן שהיא ד"ר לחינוך - בוטלה בגלל היעדר תמיכה. מצד שני הוא מעוניין להגדיל את תשלומי המלגות ללימודים.

רפורמות גדולות נשארות בחוץ

מאחורי הקלעים, ביידן אמר למחוקקים ביום שלישי שההתנגדות של מנצ'ין לתוכנית אנרגיה נקייה - מרכיב מפתח בסעיפי שינוי האקלים של הצעת החוק - תביא לכך שבעצם יהיה צורך לבטל את התוכנית כולה. כמו כן הוא ציין שסינמה התנגדה להעלאת שיעור המס על עשירים ועל איגודים, משהו שהודה בו גם בראיון עם CNN.

ביידן עשה שש פגישות ושיחות טלפון לגבי ההצעה, לעתים קרובות עם מנצ'ין וסינמה, שנראים כמחוקקי־מפתח להגעה להסכם על הצעת החוק. השבוע הוא אכל ארוחת בוקר עם מנצ'ין, כך אמר אדם המכיר את הפגישה. "הדיונים האלה נראים כמו ניסיון להכניס את החוט לקוף המחט", אמרה לואיזה טרל, מנהלת הבית הלבן לענייני חקיקה.

בינתיים, בבית הנבחרים יש דמוקרטים שרוצים שביידן יעשה פחות פשרות עם שני הסנאטורים. "הם צריכים להמשיך לדחוף את הקונגרס הזה ואת העמיתים שלנו בסנאט", אמר חבר בית הנבחרים הדמוקרטי, סטיבן הורספורד, שדיבר עם סגנית הנשיא קמלה האריס על הנושא כשהייתה בלאס ווגאס ביום שני.

הורספורד מספר שהוא דחק בביידן להתנגד לדרישת מנצ'ין לכלול דרישה לתעסוקה ולהורדת רף ההכנסה ממנו אנשים מקבלים הטבות מס על ילדים, שעל פי ההצעה האחרונה יוארך במתכונת הקיימת שלו בעוד שנה במקום בעוד ארבע שנים. ביידן אמר בראיון ב־CNN שיתנגד לדרישה להוכחת תעסוקה כתנאי לקבלת הטבת המס.

אך הנשיא יצטרך לשכנע את שני המחוקקים הדמוקרטים מהמרכז, מנצ'ין וסינמה, כדי להשיג את הסכמתם. בינתיים בחזית עם המפלגה הרפובליקאית, מחוקקים רפובליקאים עיקשים בהתנגדותם לתוכנית וממשיכים להאשים את הנשיא בניסיון להשיג יותר־מדי וכן בכך שהדמוקרטים שגו כשהעבירו חבילת סיוע לקורונה בגובה 1.9 טריליון דולר מוקדם יותר השנה בלי תמיכה של המפלגה הרפובליקאית. הרפובליקאים טוענים שזה יצר סביבה פוליטית פחות נוחה להעביר בה הצעת חוק נוספת בעלות גבוהה.

"דחפו עוד 2 טריליון בהוצאות"

"בגלל שהם דחפו עוד הוצאות של 2 טריליון דולר, זה חימם יתר על המידה חלקים מהכלכלה וזה מקשה עליהם", אמר חבר בית הנבחרים פטריק מקהנרי מצפון קרולינה, הרפובליקאי הבכיר ביותר בוועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים.

הדמוקרטים רואים את הצעת החוק החברתית כחיונית לאסטרטגיה שלהם לבחירות האמצע ושיבחו את מעורבות הגדולה של ביידן בסבב האחרון של המשא ומתן. ועדיין, כמה דמוקרטים הביעו חשש שהם קבעו רף ציפיות גבוה מדי כשהעבירו החלטת תקציב בגובה 3.5 טריליון דולר מבלי לקבל קודם את הסכמת הקולות המרכזיים של הסנאטורים של המפלגה הדמוקרטית.

"אנחנו לא יורדים מ־6 טריליון דולר או מ־3.5 טריליון דולר - מעולם לא דיברנו על סכומים כאלה. זה עשה את הרושם שזה מה שרצינו ואנחנו יורדים מזה", אמר חבר בית הנבחרים סוט פיטרס (דמוקרט מקליפורניה). "מה שיש לנו כעת זה אפס. כל מה שנוסיף לזה הוא פלוס ויהווה הצלחה".

כשקווי המתאר של התוכנית התגלו בשבוע האחרון, היו כאלה שביטאו אכזבה לאחר שנראה היה שהיא עשויה לממן מגוון תוכניות לתקופה קצרה יותר. מחוקקים רבים אמרו שהם מוכנים לממן פחות תוכניות אך לתקופה ארוכה יותר.

לדוגמה, דמוקרטים רבים קיוו להפוך את הרחבת הסובסידיות של חוק הבריאות של אובמה לקבועה. כרגע הן אמורות להיות מוארכות בשלוש שנים. "אף אחד לא הולך לשים לב לסובסידיות של חוק הבריאות אם הן יעלו במעט או אם יפקעו תוך שנה או שנתיים", אמר הסנאטור כריס מרפי (דמוקרט מקונטיקט).

ביידן לא נכנס לסכסוכים פומביים

בפגישה מיום שלישי בין ביידן ודמוקרטים מתונים, המחוקקים הביעו חשש שהמשך קצר־מועד של תוכניות רבות מכין את הקרקע להרבה התנגשויות בתחומי מדיניות בעתיד, כך אמר חבר בית הנבחרים אמי ברה (דמוקרט מקליפורניה) שנכח בפגישה.

"הובעו חששות בחדר", אמר ברה. "זה כן מאפשר לנו לראות בשנתיים־שלוש הקרובות איזה תוכניות הן משפיעות, אבל תהיה לנו הרבה עבודה להאריך חלק מהתוכניות החשובות האלה".

דמוקרטים ליברלים בבית הנבחרים, שרצו לכלול מגוון גדול יותר של תוכניות לפרק זמן קצר יותר, אמרו שהם בטוחים שהציבור יתמוך בהן. חבר בית הנבחרים מארק פוקן מוויסקונסין, שנכח בפגישת המחוקקים הפרוגרסיביים עם ביידן ביום שלישי, שיבח את סגנון ניהול המשא ומתן של הנשיא.

"הוא פועל מאחורי הקלעים", אמר פוקן. "הוא מאוד יעיל, ולא נכנס לסכסוכים פומביים אלא אם הוא חייב, ואני חושב שבגלל זה הדברים מתקדמים ממש יפה לדעתי".