הרווח של רוזן וטוכמאייר על חשבון אלוביץ': שווי "בית יורוקום" בר"ג שולש מאז רכישתו

חברת הנדל"ן ישראל קנדה סיכמה על מכירות נתחים מהזכויות בפרויקט משרדים ומסחר העומד להיבנות - למנורה מבטחים ולגורם נוסף • העסקה משקפת שווי של 400-450 מיליון שקל לקרקע, שאותה רכשה ישראל קנדה לפני זמן לא רב בכ-150 מיליון שקל בלבד

מגדל יורוקום / צילום: יח''צ
מגדל יורוקום / צילום: יח''צ

קצת יותר משנתיים מאז החלה חברת הנדל"ן ישראל קנדה  לרכוש (בשלבים) את בית יורוקום (כיום בית ישראל קנדה) שבמתחם הבורסה ברמת גן, וכבר בזמן הקרוב, עוד טרם תחילת הקמתו, הוא צפוי להניב לה "רווח מהותי מאוד", בעקבות שתי עסקאות להכנסת שותפים בו, בשווי של פי שלושה מערך הרכישה.

ישראל קנדה עדכנה על הסכם שנחתם למכירת 20% מחברה נכדה המחזיקה בנכס לידי קבוצת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים , תמורת 55 מיליון שקל, אחרי שבחודש אוגוסט חתמה על הסכם למכירת 9% ממניות אותה חברה תמורת כ-30 מיליון שקל.

לפי ישראל קנדה, התמורה ממנורה בגין המניות הנמכרות משקפת לקרקע שעליה מתוכנן לקום הפרויקט שווי של כ-390 מיליון שקל, והתמורה מהרוכשים האחרים משקפת לאותה קרקע שווי של כ-450 מיליון שקל, בעוד ששווייה בדוחותיה הכספיים למחצית 2021 עמד על כ-230 מיליון שקל בלבד. זאת, כשעל הקרקע קיימת הלוואה בנקאית בסכום של כ-110 מיליון שקל (נטו). הערכת החברה לגבי הרווח היא ראשונית, ואין ודאות לגביה.

 
  

עדות נוספת למחירי הנדל"ן הגואים

פרויקט בית ישראל קנדה (לשעבר בית יורוקום) צפוי לכלול, לפי תוכניותיה של ישראל קנדה ובכפוף לאישורים הנדרשים, מגדל בן 55 קומות למטרות מסחר ותעסוקה, בשטח כולל של כ-64 אלף מ"ר. כיום המבנה הקיים, הממוקם ברחוב דב פרידמן 2 ו-4 ברמת גן, כולל כ-2,000 מ"ר בנוי של שטחי משרדים, שמהם פעלה הנהלת קבוצת יורוקום כשהייתה בידי שאול אלוביץ'.

לאחר העסקאות האחרונות יעמוד חלקה של ישראל קנדה בשרשור סופי בחברת הפרויקט על כ-51%, והנתונים הכספיים שמציגה החברה לגביו בדוחותיה הכספיים מספקים עדות נוספת לטירוף מחירי הנדל"ן הגואים בישראל, גם בתחום המשרדים.

בדוחות סיכום המחצית הראשונה של השנה דיווחה ישראל קנדה על עליית ערך של יותר מ-50 מיליון שקל בגין הקרקע, "עקב קידום תוכנית להגדלת זכויות הבנייה... ועלייה בביקושים לשטחי משרדים/תעסוקה בסביבת הנכס ובאזורי הביקוש תל אביב/הרצליה".

זאת אחרי שבסיכום השנה שעברה רשמה החברה ירידת ערך של כ-5 מיליון שקל מהקרקע, בעיקר בגין תשלום מס רכישה ועלויות מימון, ושווייה הוערך בקרוב ל-180 מיליון שקל.

את כלל הזכויות בנכס המדובר רכשה ישראל קנדה במהלך השנים 2018-2020, תחילה מחברת יורוקום כחלק מהליכי כינוס נכסים לנכסי איש העסקים שאול אלוביץ', תמורת 66 מיליון שקל, ובהמשך מהבעלים הנוספים, תמורת כ-85 מיליון שקל.

ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: איל יצהר
 ברק רוזן ואסף טוכמאיר / צילום: איל יצהר

קפיצה של 340% מאז השפל אשתקד

ישראל קנדה, בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, פועלת בתחום הנדל"ן היזמי, ומקימה פרויקטים, יוזמת ומנהלת קבוצות רכישה, וכן פועלת בתחום הנדל"ן המניב והמלונאות, ועיקר פעילותה מתרכז בישראל.

מנייתה, כמו מרבית יתר מניות חברות הנדל"ן בבורסה, נהנית מהעדנה בענף, ומתחילת השנה היא טיפסה ביותר מ-50%, ובכך השלימה קפיצה של כ-340% מרמת השפל בשיא המשבר בשווקים במרץ 2020, לרמת שיא המשקפת לחברה שווי נוכחי של יותר מ-4 מיליארד שקל.

במקביל לפרויקט בית יורוקום פרסמה ישראל קנדה מצגת בקשר לפעילותה, שממנה עולה כי מאז חודש פברואר 2020 החברה הייתה מעורבת בעסקאות בהיקף עתק של כ-7 מיליארד שקל בתחומי הפעילות השונים, וכי היא צופה עלייה של מאות מיליוני שקלים בשנים הקרובות מנכסיה המניבים ומשכירויות שנתיות.