ביום ראשון: השרים צפויים להכריז על העלאת מס הרכישה על משקיעי נדל"ן

שקד, אלקין וליברמן יכריזו ככל הנראה בתחילת שבוע הבא על התוכנית שלהם להתמודדות עם העלייה החדה במחירי הדירות, ויוציאו לפועל מהלך בזק להעלאת מס הרכישה ההתחלתי על רוכשי דירה שנייה, מ-5% ל-8% • עוד על הפרק: עידוד התחדשות עירונית בפריפריה והכבדה על משכירי דירות לטווח קצר

חקיקת בזק צפוי להעלות את מס הרכישה ההתחלתי על רוכשי דירה שנייה / צילום: Shutterstock
חקיקת בזק צפוי להעלות את מס הרכישה ההתחלתי על רוכשי דירה שנייה / צילום: Shutterstock

בתחילת השבוע הבא, צפויים להכריז השרים זאב אלקין ואביגדור ליברמן והשרה איילת שקד על העלאת מס הרכישה על משקיעי נדל"ן. ככל הנראה, המתווה יהיה זהה למתווה שיזם שר האוצר לשעבר משה כחלון, אשר שונה על ידי הבא אחריו, ישראל כ"ץ. כך, במקום מס התחלתי של 5% ממחיר הדירה, ישלם משקיע מס שמתחיל ב-8% מהמחיר. המהלך צפוי לעבור בחקיקת בזק, כדי למנוע התנפלות שתגרור העלאת מחירים בשוק. בתקופת כחלון, המהלך בוצע בהוראת שעה לתקופה של חמש שנים.

 
  

עם זאת, המהלך לא צפוי להפתיע יותר מדי. לפני כחודשיים התייחסו באוצר לסוגיית המשקיעים הקטנים. הכלכלנית הראשית, שירה גרינברג, אף ציינה במפורש כי המשקיעים הם אלו שמובילים בחודשים האחרונים את הרכישות בשוק ובעצם גורמים לזוגות הצעירים לשלם יותר. מבקרי הצעד הזה טוענים, ובצדק מסוים, כי מי שייפגע מהמהלך הם שוכרי הדירות, מאחר שהיצע הדירות להשכרה ייפגע מכך.

הנתונים מלמדים כי המשקיעים לא צריכים לקבל הודעות רשמיות מהממשלה. בחודשים האחרונים מספר המשקיעים שרכשו דירות עלה בקצב מהיר, ומנתוני בנק ישראל עלה כי בחודש אוגוסט נרשם שיא של עשור לפחות במספר משקיעים שקיבלו משכנתאות לרכישת דירות.

מתכננים צעדים נוספים להורדת מחירי הדיור

העלאת מס הרכישה היא צעד אחד מבין שלל צעדים שצפויים השרים להציג כדי להתמודד עם משבר הדיור החריף. רק מתחילת השנה, המחירים עלו בממוצע ב-9.2%, והצפי שעד סוף השנה נראה עלייה דו-ספרתית. בין המהלכים הנוספים שעומדים על הפרק גם הגבלות חדשות על משכירי דירות לטווח קצר (Airbnb), כך שמי שיפרסם שיש לו יותר ממאה לינות בשנה ישלם מס תיירות, שהוא מס כפול. זאת כדי לחזק את המלונאים בארץ וכן לשחרר יחידות דיור באזור המרכז וירושלים למכירה ולדיור ולא לטובת תיירות.

צעד נוסף שהוזכר כאופציה הוא מתן תמריצים לעידוד התחדשות עירונית בפריפריה. בעוד שבמרכז הארץ ניתנת "קרקע משלימה", בפריפריה נדרשים תמריצים אחרים. במשרד השיכון מבקשים לתעדף פרויקטים כאלה בצפון בשל הבנייה הוותיקה והחשש מירי טילים. בהיעדר קרקע משלימה מבקשים השרים לתמרץ את הקבלנים על ידי כסף על פרויקטים להתחדשות שיבוא ממשרדי הביטחון, האוצר ושיקום שכונות במשרד השיכון. אפשרות אחרת היא מתן קרקע משלימה צולבת ליזמים בצפון, כלומר יבנו בפרויקטים להתחדשות עירונית בצפון אבל יקבלו תוספת קרקע במרכז הארץ.