האינפלציה מאיימת על ארה"ב, ועשירי העולם מזהירים מההשפעות המיידיות על המשק האמריקאי

מדד המחירים של ארה"ב לחודש ספטמבר מציג את האיום החדש על המשק האמריקאי – האינפלציה • גם וורן באפט, אלון מאסק וג'ק דורסי מזהירים מהשפעות החריגות של עליית המחירים על העולם הפיננסי ועל החברה כולה, ומאשימים את הבנק המרכזי

אלון מאסק. צופה "לחץ אינפלציוני חזק ומאיים" / צילום: Associated Press, Jae C. Hong
אלון מאסק. צופה "לחץ אינפלציוני חזק ומאיים" / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

בשבוע שעבר פורסם מדד המחירים בארה"ב לחודש ספטמבר, עם הנתונים על שיעורי אינפלציה שלא נראו כמותם ב-30 השנים האחרונות (4.4%). נתוני המחירים עולים בקנה אחד עם אזהרותיהם של עשירי העולם מפני אינפלציה, ביניהם וורן באפט, אלון מאסק וג'ק דורסי, המתארים אותה כתוצאה של האפקט הכלכלי של מגפת הקורונה.

המיליארדרים יודעי הדבר מאשימים את הממשל האמריקאי ואת הבנק המרכזי בארה"ב במדיניות כלכלית שגויה במהלך מגפת הקורונה, שהזרימה אל המשק האמריקאי טריליוני דולרים; ובתוך כך, מהצד השני, לא הציגו מדיניות ריבית מרסנת וכן איחרה לעצור את ההזרמה גם כשכבר דעכה המגפה.

וורן באפט השמיע את דעתו על האינפלציה המתמשכת כבר בחודש מאי, במהלך אסיפת בעלי המניות של קבוצת הענק שלו, ברקשייר האת'וואיי. הוא דיבר על העלויות של גורמי הייצור, שרק עולות, והזהיר מפני נזקי האינפלציה על המשק, כשתיאר אותה כמו "זחל רעב שזולל את המזומן של התאגידים מבפנים", מדלל כך את התשואות של המשקיעים ומביא לשחיקה שלהם.

גם אלון מאסק, מנכ"ל טסלה ו-SpaceX והאיש העשיר בעולם, אומנם לא התנבא לטווח הארוך' אבל ציין לאחרונה כי התחזית שלו בקשר לטווח הקצר היא של לחץ אינפלציוני חזק ומאיים.

ג'ק דורסי, מייסד ומנכ"ל טוויטר, התנסח בצורה החריפה ביותר בקשר לאיום האינפלציה, וצייץ לאחרונה אזהרה חמורה מפני "היפר-אינפלציה שהולכת לשנות הכuל. זה קורה", הוא הכריז.

ביל אקמן, משקיע, יזם ומיליארדר אמריקאי, התמקד באזהרה שלו בתחומי התיירות, המסעדנות, הקמעונאות והנדל"ן. אקמן התייחס אל מחירי הבתים הגואים וכן אל העלאת המשכורות של עובדי המסעדנות והמלונאות, שנועדו להחזיר עובדים אחרי תקופת הקורונה, כגורם לעליית מחירים שתתגלגל אל הצרכן.

מיליארדרים נוספים מדגישים את נושא עליית המשכורות של עובדים, הנובעת לא רק מהצורך לשפר את תנאי העבודה כדי להחזיר אנשים לעבודה, אלא גם מההשפעה הפסיכולוגית של עליית המחירים הכללית. בנוסף, כאמור, רבים תולים את המצב בהתנהלות ממסדית שגויה במהלך המגפה, למשל פול טיודור ג'ונס, ממובילי שוק הגידור האמריקאי, מגדיר את האינפלציה כאיום מספר אחת על החברה כולה, ומצביע במפורשות על הפדרל ריזרב כמי שהאכיל את המפלצת האינפלציונית לאורך ימי המגפה.