כלכלת גוש האירו צומחת מהר מכלכלות ארה"ב וסין אבל עומדת בפני תקופה לא קלה

האזור השתקם במהירות הקיץ, אבל הפרעות בשרשרת האספקה כעת פוגעות בצמיחה

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל / צילום: יואב דודקביץ'

כלכלת גוש האירו צמחה במהירות בקיץ, מהר יותר מכלכלות ארה"ב וסין, במקביל להקלה על מגבלות התקהלות ותנועה ולקמפיין נרחב להתחסנות נגד קורונה, אבל צווארי בקבוק בשרשראות האספקה ועלייה במחירים צפויים לעכב את המשך הצמיחה בחודשים הקרובים.

התוצר המקומי הגולמי בגוש האירו, הכולל 19 מדינות, הייתה ברבעון השלישי בקצב שנתי מחושב של 9.1%, בערך כמו ברבעון הקודם, כך נמסר מסוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי ביום שישי.

מדובר בקצב צמיחה מהיר בהרבה מהקצב השנתי של 2% שרשמה כלכלת ארה"ב ובקצב של 1% שנרשם בסין בתקופה זו.

אירופה מטפסת החוצה מבור כלכלי עמוק יותר ועדיין לא השיגה את רמת התפוקה הכלכלית שהייתה לה לפני המגפה, שלא בדומה לכלכלות ארה"ב וסין שכבר עשו זאת.

בעוד שכלכלת ארה"ב צפויה להאיץ בחודשים הקרובים, אנליסטים אומרים שגוש האירו צפוי לפגר, בגלל הפגיעה בשרשראות אספקה ברחבי העולם שפוגעת בצמיחה במדינות רבות.

נתונים בהתאמה שנתית מודדים את הצמיחה לו הייתה ממשיכה באותו קצב במשך שנה שלמה. בהשוואה לרבעון השני של 2021, כלכלת גוש האירו צמחה ברבעון השלישי ב־2.2%.

גוש האירו, עם הכלכלות היצרניות הגדולות שלו כמו גרמניה ואיטליה, יותר תלוי במסחר בינלאומי מארה"ב, שתחום השירותים מהווה חלק גדול בכלכלתה.

כתוצאה מזה, הייצור בגוש האירו נותר חלש, כשמפעלים אירופאיים מתקשים למצוא אספקה וחומרי גלם. בינתיים, הדחיפה הראשונית מצריכה בקרב אירופאים שחזרו למסעדות ולאולמות הקולנוע וכן לנסיעות ברחבי היבשת מתחילה להישחק, כך אומרים בחברה Oxford Economics. כמה ממשלות החלו לאכוף מחדש מגבלות חברתיות בגלל שמזג האוויר הקר יותר גורם לעלייה בהדבקות בקורונה.

"אנו צריכים להיות מודעים לסיכונים שאנו עלולים להתמודד איתם בחודשים הבאים", אמר שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר לעיתונאים בשולי פגישת 20 המדינות ברומא. "הראשון מבין אלה הוא צווארי בקבוק, והסיכון למחסור בחומרי גלם, מעבדים וגם בשוק העבודה. אני חושב שזה הסיכון המרכזי לשיקום הכלכלי בחודשים הבאים".

צרפת ואיטליה היו המדינות עם הביצועים הטובים ביותר מתוך כלכלות גוש האירו הגדולות יותר ברבעון השלישי, בעוד שגרמניה וספרד נשרכו מאחור. הצמיחה בצרפת נתמכה על ידי זינוק חריף מחדש בהוצאת הצרכנים, במקביל להקלה במגבלות חברתיות, וזה הותיר את התוצר הכלכלי רק 0.1% מאחורי הכלכלה שלפני המגפה. בספרד, הצמיחה עוכבה בגלל דעיכה בצריכה במשקי בית והתוצר הכלכלי נותר כ־6% מתחת לרמה שהייתה לפני המגפה.

"השיקום בארה"ב כבר וודאי"

חברות מוצרי יוקרה צרפתיות הרוויחו מביקוש חזק ברחבי העולם. בלוראל (L’Oréal), המכירות צמחו ב־13% ברבעון השלישי בחישוב משנה לשנה והגיעו ל־8 מיליארד אירו, כ־9.4 מיליארד דולר, בעיקר הודות לצמיחה בצפון אמריקה וצפון אסיה.

"השיקום בארה"ב כבר וודאי, ובסין הייתה צמיחה רבעונית חזקה במשך שנתיים, למרות כמה תהפוכות בקיץ", אמר המנכ"ל ניקולא הירונימוס.

בקבוצת קמפארי האיטלקית, יצרנית המשקאות אפרול וקמפארי, דיווחו השבוע על צמיחה של 12.8% משנה לשנה במכירות אותם מוצרים ברבעון השלישי, במקביל לחזרת הלקוחות לברים ולמסעדות.

בגרמניה, לעומת זאת, התוצר הכלכלי צפוי להתעכב בשישה החודשים הקרובים, כשצווארי הבקבוק בתחום האספקה יכבידו על תחום הייצור הגדול במדינה.

"המצב הנוכחי אבסורדי: אף שיש הזמנות רבות, הייצור התעשייתי מצטמצם מאז תחילת השנה. הייצור חווה מיתון עקב צווארי הבקבוק", אמר טימו וולמרסהויזר, מנהל תחזיות כלכליות במכון המחקר הגרמני Ifo. הוא העריך שהתעשייה הגרמנית איבדה כמעט 40 מיליארד אירו עד היום בערך נוסף כתוצאה מצווארי בקבוק הקשורים לאספקה, או כ־1% מהתוצר הכלכלי השנתי של גרמניה.

תעשיית הרכב הגרמנית נפגעה קשה מהמחסור בשבבים, שהוביל כמה יצרנים גדולים לסגור מפעלים ולהוציא עובדים לחופש בשבועות האחרונים. בפולקסווגן אמרו ביום חמישי שמשלוחי כלי רכב הצטמקו ב־26% ברבעון השלישי בחישוב שנתי בגלל צווארי בקבוק בתחום האספקה ודיווחו על הפסד תפעולי של 184 מיליארד דולר בתקופה זו.

"להוציא את המחצית הראשונה המוצלחת של השנה, כבר אי אפשר היה לרכך את ההשפעה של המחסור בשבבים ברבעון השלישי שתוצאתה הייתה אובדן ייצור משמעותי ורמות מלאי נמוכות", אמר מנהל הכספים הראשי בפולקסווגן אלכסנדר סייטץ.

יצרנית הוואנים והבתים הניידים הגרמנית Knaus Tabbert הודיעה בספטמבר שהיא מורידה את תחזית המכירות ואת שולי הרווח שלה לשנת הכספים 2021 בגלל המחסור הגובר בחומרים לאורך שרשרת האספקה. החברה אמרה שתפסיק בייצור של בתים ניידים במפעלים בגרמניה ובהונגריה לפחות שבועיים לפני סוף השנה, ותקטין משמעותית את שעות העבודה, כך אמרו בחברה. החברה האשימה "עיכובים מתמשכים באספקת שאסי" בעיקר בגלל מחסור במעבדים.

מחירי האנרגיה הגבוהים גם הם מטילים עול על ההכנסה של משקי בית וחברות, בעוד שהמחסור בעובדים מיומנים וציוד מעכב את הייצור בתעשיות רבות.

העלייה בעלויות ומחסור ברחבי הכלכלה "מעכירים את התחזית לרבעונים הקרובים", כך אמרה נשיאת הבנק המרכזי של אירופה כריסטין לגארד במסיבת עיתונאים ביום שלישי. היא אמרה שהבנק ימשיך בסיוע הכספי הגדול שהוא נותן כדי לעודד את הצמיחה.

היינקן, יצרנית הבירה ההולנדית, הודיעה ביום רביעי שמכרה 5% פחות בירה ברבעון השלישי לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, בעת שמכירות באזור אסיה והאוקיינוס השקט ירדו בכ־37%. המנכ"ל דולף ון דן ברינק אמר שהוא מצפה שהרווחים בסוף השנה יהיו נמוכים מהרווחים של 2019.

הפרעות לייצור ולאספקה צפויות להמשיך לעכב את התרחבות אספקת הסחורות ולגרום למחיריהן של סחורות תעשייתיות להמשיך לעלות, כך אומרים אנליסטים.

יורגן אסר, מנהל כספים ראשי בקבוצת מוצרי המזון דנונה, אמר שהחברה חשה את הלחץ האינפלציוני בכל טווח הייצור.

"מה שהתחיל כאינפלציה מוגברת במחירי חומרים התפתח למגבלות נרחבות המשפיעות על שרשרת האספקה שלנו בחלקים רבים מהעולם", אמר.

ג'ובאני לגוראנו ברומא השתתף בהכנת הכתבה.