האיטי הפכה לבת ערובה של כנופיות חמושות שהשתלטו על מסוף הדלק

הכנופיה החזקה ביותר במדינה חסמה את הגישה לטרמינל הדלק המרכזי בהאיטי • בתמורה לשחרור המסוף מנהיג הכנופיה, שוטר לשעבר, דורש שראש הממשלה יתפטר וכן שהמדינה תעביר לידיהם 50 מיליון דולר

מנהיג קואליציית G9, ג'ימי שריזייה, בפורט־או־פרנס, בחודש שעבר / צילום: Associated Press, Joseph Odely
מנהיג קואליציית G9, ג'ימי שריזייה, בפורט־או־פרנס, בחודש שעבר / צילום: Associated Press, Joseph Odely

המיליציות בהאיטי העלו את הקצב החטיפות של אנשים בחודשים האחרונים, כולל קבוצה של 17 מיסיונרים אמריקאים וקנדיים ומשפחותיהם שכרגע מוחזקים עד לקבלת כופר. כעת אחת הכנופיות מנסה דבר חדש: להחזיק מדינה שלמה כשבויה.

מאז יום ראשון שעבר, הכנופיה הגדולה ביותר בהאיטי חסמה גישה לטרמינל הדלק הגדול ביותר במדינה, המספק 70% מהדלק ברחבי האיטי, מה שגרם למחסור חמור בדלק בבירה ובערים אחרות, כך אומרים פקידי ממשלה, מנהיגי איגודי עובדים וחברים בכנופיה.

ג'ימי שריזייה, שוטר בגמלאות שעומד בראש קואליציית G9 כפי שמכונה איגוד של קבוצות עברייניות, אמר שאנשיו ימנעו הפצת דלק מהטרמינל עד שהממשלה תמסור לידיהם 50 מיליון דולר וכן שראש הממשלה אריאל הנרי יפרוש מתפקידו. "אריאל הנרי יתפטר בשמונה, ובשמונה וחמישה האזור ישוחרר ומשאיות הדלק יוכלו למלא את המכלים", אמר שריזיה. "הקרב שלנו הוא קרב פוליטי. אנחנו מיליציה פוליטית חמושה".

בנאום שהועבר בטלוויזיה ביום שישי, אמר רה"מ הנרי, שהממשלה עובדת לפתור את המחסור בדלק, אך מבלי לספק פרטים נוספים באשר לאופן שבו היא מנסה לפתור את הבעיה. הוא אמר שממשלתו לא תקיים משא ומתן עם מיליציות. "תקשיבו לי טוב: האנשים האלה שהפכו את כל העם בהאיטי לבני ערובה ומטילים אימה על האוכלוסייה, הם אויבי העם", הוא אמר.

אופנוענים ממתינים מחוץ לתחנת דלק בעיר הבירה בהאיטי, השבוע / צילום: Associated Press, Matias Delacroix
 אופנוענים ממתינים מחוץ לתחנת דלק בעיר הבירה בהאיטי, השבוע / צילום: Associated Press, Matias Delacroix

השוטרים עשו יד אחת עם הכנופיות

חסימת טרמינל הדלק על ידי המיליציה החמושות היא רק הסימן האחרון לפריעת החוק המתפשטת במדינה הענייה שממוקמת באיים הקריביים. ארגוני זכויות אדם אומרים שהכנופיות שולטות בקרוב לשני שלישים מהבירה, סוחטות חברות וחוטפות קורבנות עבור כופר. בכמה מקרים, הן חמושות טוב יותר מהמשטרה ומספר החברים בהן גדול ממספר השוטרים, כך אומרים פקידים בהאיטי.

"כבר כמה זמן, המדינה מתמודדת עם בעיית ביטחון שגדלה יותר ויותר מיום ליום", אומר ראש הממשלה, אריאל הנרי. "למרבה הצער, גילינו שאפילו חלק מהשוטרים עשו יד אחד עם הכנופיות... המדינה איבדה את כוחה להפעיל סמכות".

הכנופיות חוטפות גם מספר הולך וגדל של זרים. המיסיונרים שנחטפו על ידי כנופיה המכנה עצמה 400 Mawozo - מילה קריאולית שניתן לתרגם פחות או יותר ל"400 פרחחים עירוניים". הם דורשים 17 מיליון דולר בעבור שחרורם תוך שהם מאיימים להרוג את השבויים, שביניהם גם חמישה ילדים מגיל 8 חודשים ומעלה.

תחושת חוסר הביטחון גוברת

בהתפתחות שרק מוסיפה לתחושת הכאוס, נהגים ועובדים בענף התחבורה יצאו לשביתה כדי להפגין על חוסר הביטחון והמחסור בדלק, וחסמו רחובות בצמיגים בוערים. השביתה בוטלה ביום רביעי, לאחר שנמשכה שבוע.

המחסור בדלק וחוסר הביטחון הגובר גרמו לעובדי מערכת הבריאות להפסיק לחסן נגד קורונה במדינה שבה פחות מאחוז מהאוכלוסייה קיבלו מנה אחת של החיסון, כך אמר ז'אן וויליאם פאפה, מנהל GHESKIO, מרכז רפואי בהאיטי.

מיליציית G9 חסמה גישה לפאתי טרמינל הדלק בוארו (Varreux) מאז יום ראשון. התושבים דיווחו על מקרי ירי רבים באזור. הכאוס החמיר עד כדי כך שכששר הפנים והמשפטים של האיטי ביקר בטרמינל ביום רביעי כשהוא לבוש קסדה ואפוד חסין לכדורים, הוא נאלץ לברוח במהירות מהמקום לאחר שחברי המיליציה שמו לב שהוא נמצא במקום.

"אין דלק בהאיטי בימים אלה", אמר ז'אק אנדרסון דרוש, ראש הפדרציה של איגודי עובדים בענף התחבורה, והוסיף ש"המשטרה לא יכולה להיכנס לכל מקום כך שהקבוצות החמושות עושות מה שמתחשק להן".

בינתיים החוצפה והתעוזה הגוברות של הכנופיות מפחידות ומאיימות על התושבים. "נראה שלמנהיגי הכנופיות אין גבולות. המשטרה לא מספיק מצוידת על מנת להילחם באיום של הקבוצות המאורגנות היטב והמצוידות היטב האלה", אמר תומא ללים, כלכלן במכון המדעים, הטכנולוגיה ולימודים בהאיטי. "היכולת של המדינה לחדש את הסדר והביטחון במדינה בלי תמיכה טכנית ופיננסית של הקהילייה הבינלאומית מוטלת בספק רב".

ארה"ב מסייעת בכסף ואימונים

בכירים בהאיטי הודו שהם נאבקים להכיל את הפורענות הגוברת, אבל לא הציגו תוכנית למלחמה נגד הכנופיות ולשחזור הסדר. ארה"ב מסייעת למשטרה באימונים, משכורות, יכולות וטכנולוגיה. מאז שהחל המשבר השנה, ארה"ב העבירה עוד 50 מיליון דולר למשטרה בנוסף ל־10 מיליון דולר שהיא נותנת כל שנה, כך אמר שר הפנים והמשפטים.

האיטי, שהיא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, תקועה במשבר פוליטי וביטחוני מאז יולי, כשהנשיא ג'ובנל מואיז נהרג ברצח שעדיין לא נפתר. ממשלתו של הנרי, בתורה, שנכנסה לתפקיד בעיקר כדי לפקח על קיומן של בחירות חדשות, היא חלשה.

האיטי פירקה את צבאה ב־1995 לאחר הפיכה צבאית. המדינה ייסדה מחדש את הצבא ב־2017, אבל בתפקיד סמלי בעיקר; יש בו רק 500 חיילים על פי נתוני האו"ם. המשטרה במדינה אחראית על הביטחון אבל יש בה פחות מ־15 אלף שוטרים. לעומת זאת, בכל אחת מ־200 הכנופיות הפועלות בהאיטי יש בין 100 ל־200 חברים או אפילו יותר, אומר גדעון ז'אן, מנהל המרכז לניתוח ומחקר זכויות אדם, עמותה מקומית.

חסימת טרמינל הדלק והדרישה מראש הממשלה להתפטר הן תצוגה חסרת תקדים של כוח מצדו של שריזיה, שהואשם באלימות קיצונית. על פי משרד האוצר של ארה"ב, הוא תכנן והשתתף בהתקפה מ־2018 על תושבי לה סאלין, שכונת עוני, שרבים מתושביה היו יעד לפגיעה בגלל הקשרים שלהם לכאורה עם כנופיות אחרות. כ־71 אנשים נהרגו, יותר מ־400 בתים הושמדו ולפחות שבע נשים נאנסו על ידי הכנופיות האלימות.

הסיוע הזר אחראי ל־15% מהתקציב

הכנופיות התעצמו תחת נשיאותו של מואיז. עוזר קרוב של הנשיא המנוח הואשם על ידי משרד האוצר האמריקאי בכך שתכנן את הטבח בשכונת לה סאלין.

"הכנופיות האלה, בתמיכת כמה פוליטיקאים בהאיטי, מדכאות התנגדות פוליטית בשכונות של עיר הבירה פורט-או־פרנס שידוע שמשתתפות בהפגנות נגד הממשלה", מסרו במשרד האוצר האמריקאי ב־2020, שהכריז על סנקציות נגד מפירי זכויות אדם בהאיטי ומדינות אחרות.

המצב של כספי הציבור במדינה נותר גרוע מאוד. ההכנסות ממסים מהוות רק 5.6% מהתוצר המקומי הגולמי, אחד מהשיעורים הנמוכים ביותר באמריקה הלטינית, על פי התקציב של האיטי. הסיוע הזר המחויב ל־2021 - בעיקר מארה"ב, האו"ם והבנק לפיתוח בין־אמריקאי - היה אחראי לכמעט 15% מתקציב של 1.9 מיליארד דולר.

בינתיים מהגרים מהאיטי שלחו 3.3 מיליארד דולר בתשלומים לתוך המדינה בשנה שעברה, יותר מחצי מהתוצר שלה, כך אמר ללים, ורוב הכסף הגיע מארה"ב, קנדה וצרפת. "העברות מחוץ למדינה של אזרחי האיטי הן הגורם החשוב ביותר שמחזיק את המדינה בחיים", אמר.