"גיימר בנשמתו": נועם לניר מסביר מדוע הפך לבעל מניות ויו"ר בחברת באפ טכנולוגיות

שנה לאחר שנפרד מעסקיו הבורסאיים, חזר לניר להשקיע בחברה המפתחת פלטפורמת מועדון לקוחות לעולם הגיימינג, שמנייתה מתאפיינת בתנודתיות מאז שהונפקה לפני כשלושה חודשים: "הם בנו פלטפורמה יוצאת מהכלל לגיימרים"

הפלטפורמה שפיתחה באפ / צילום: מתוך המצגת
הפלטפורמה שפיתחה באפ / צילום: מתוך המצגת

אחרי שנפרד מהחזקותיו בבורסה המקומית בשנה שעברה, יזם הטכנולוגיה נועם לניר חוזר לתפקיד פעיל, הפעם כיו"ר חברת באפ טכנולוגיות , העוסקת בפיתוח פלטפורמת מועדון לקוחות לעולם הגיימינג, אשר בה הוא גם מחזיק כ-10% מההון.

את באפ, שהנפיקה את מניותיה בתל אביב לפני כשלושה חודשים, הקימו בשנת 2018 המנכ"ל עילי דה בר, אופיר שרעפי (סמנכ"ל תפעול) ואופיר גרטנר (סמנכ"ל פעילות עסקית). החברה גייסה בהנפקה כ-30 מיליון שקל לפי שווי חברה שנע סביב כ-100 מיליון שקל "לפני הכסף". בתקופה הקצרה שחלפה מאז היא כבר הספיקה להכפיל את שווייה ויותר, אך בשבוע האחרון השתנתה המגמה לירידות חדות, ובסך הכול מציגה החברה תשואה חיובית של כ-85% מאז ההנפקה, לשווי של כ-220 מיליון שקל.

בתשובה לפניית גלובס מסר לניר כי "כשעילי דה בר השתחרר משירותו כטייס בצבא לפני כ-17 שנה, הוא עבד אצלי בחברת אמפייר (מתחום שיווק אתרי אינטרנט העוסקים בהימורים, א' ל'), ומאז הוא למד הרבה.

נועם לניר, יו''ר באפ טכנולוגיות / צילום: דור מלכה
 נועם לניר, יו''ר באפ טכנולוגיות / צילום: דור מלכה

"הוא גיימר בנשמתו וכך גם שני השותפים שלו בבאפ, שגם הם טייסים. יחד השלושה בנו פלטפורמה יוצאת מהכלל לגיימרים, שעליה ניתן לייצר ורטיקלים שונים ומגוונים. אני מאמין ביכולות שלהם ונרגש לקחת חלק בפעילות ולהיות חלק מהצוות".

לזינוק במניית באפ נלווה שיפור בהכנסות החברה, אולם אלה עדיין לא משמעותיות. ממצגת שפרסמה באפ בימים האחרונים עולה, כי בסיכום הרבעון השלישי של השנה הכנסותיה חצו רף של 1 מיליון דולר, אחרי שהכנסותיה במחצית הראשונה של 2021 עמדו על כ-750 אלף דולר בלבד. נוסף על כך הנתונים שצירפה באפ למצגת מעידים על עלייה במספר המשתמשים הממוצע שלה. החברה עדיין איננה רווחית: הפסדיה בסיכום מחצית השנה הגיעו לכ-900 אלף דולר, אחרי שבשנתיים הקודמות (2019-2020) ההפסדים הסתכמו בכ-700 אלף דולר.

באפ, כאמור, עוסקת בפיתוח פלטפורמת מועדון לקוחות לעולם הגיימינג, ולניר, שלקח חלק משמעותי בהנפקת המניות הראשונית (IPO) שביצעה, עם השקעה של יותר מ-10 מיליון שקל, נהנה גם הוא מעליית ערך המניה, כך שכיום החזקותיו שוות כבר יותר מ-20 מיליון שקל. כל אחד משלושת יזמיה של באפ - דה בר, שרעפי וגרנטר - מחזיק כיום בכ-15% ממניותיה, בשווי שוק נוכחי של כ-35 מיליון שקל כל אחד.

 
  

נוסף על לניר, ככל הידוע משקיע נוסף שלקח חלק בהנפקת באפ הוא יואב חרל"פ, ממשפחת יבואני הרכב הוותיקה כלמוביל, וכן ככל הידוע לקחו חלק בהנפקה גם הקרנות כלירמרק וספרה.

בהתייחסות לעסקיה, באפ מסבירה כי היא בפלטפורמת מועדון הלקוחות שלה החברה מטמיעה רעיונות "מתחום הביג דאטה, למידת מכונה (Machine Learning) ובינה מלאכותית, המהווים בסיס טכנולוגי לתוכנית נאמנות (Loyalty program), אשר הוקמה ומופעלת על ידיה ואשר מיועדת, באופן בלעדי, לכלל קהילת השחקנים במשחקי וידיאו".

לפי הסבריה, אותה פלטפורמה משמשת להפקת הכנסות מפרסום, "שאותן מפיקה החברה בהתאם לחשיפת הגיימרים לאותן פרסומות".

נפרד ממהחזקות במרחק גדול מהשיא

לניר נפרד משתי החזקותיו המרכזיות בבורסה בשנה שעברה, עם מכירת השליטה בחברת בבילון (כיום אברא), וזמן קצר לאחר מכן בחברת אפליי (כיום אירודרום), בעת שהשתיים כבר היו רחוקות מרחק ניכר משיאן. לניר (54) כיהן כיו"ר בבילון בין השנים 2008-2020 וכיו"ר אפליי בין השנים 2013-2020.

בבילון החלה בפעילות לפני 24 שנה (1997), תחילה עם תוכנת תרגום שפיתחה, ובהמשך, תחת שליטתו של לניר, נהנתה מצמיחה אדירה, אחרי שעיקר פעילותה הוסט לתחום השיווק והפרסום באיטרנט והפצת תוכנות ומוצרים של מפרסמים שונים. פעילות זו הובילה אותה לתוצאות כספיות חזקות ולשווי שיא שהגיע ל-2 מיליארד שקל במהלך שנת 2012.

ואולם, הפסקת שיתוף פעולה שהיה לבבילון עם ענקית האינטרנט גוגל לקראת סוף שנת 2013, ושינוי בפעילות מול יאהו, שהגיע זמן לא רב לאחר מכן, פגעו באופן משמעותי בפעילות, כיווצו דרמטית את הכנסותיה והובילו לירידה של עשרות אחוזים בערכה, שממנה לא התאוששה.

את השליטה בבבילון מכר לניר בתחילת שנת 2020, בעיקר לקרן אלפא של גבי דישי ומיכאל וייס, תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים, וכשהמניה רחוקה בכ-90% מרמת השיא שקבעה ב-2012.

כיום החברה, תחת השם אברא טכנולוגיות מידע, עוסקת בפיתוח והטמעת טכנולוגיות לניהול מידע ארגוני, וכן בהשקעות פיננסיות ונסחרת בבורסה בשווי של כ-320 מיליון שקל. יו"ר החברה הוא אריק פינטו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים.

מיזוג פעילות בתחום הכטב"מ

את השליטה באפליי מכר לניר במאי 2020 בדרך של מיזוג פעילות חדשה לתוכה בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מ), באמצעות הקצאת מניות, כשהיא רחוקה כ-90% מרמת השיא שלה ומבלי שפעילותה הצליחה להתרומם.

לאחר שהשתלט לניר על אפליי, בשנת 2013, החברה התמקדה בתחום פיתוח והפצת אפליקציות ברשתות הסלולר. בהמשך הייתה אפליי חלק ממיזם חברת קיבו (Kibo) שבמסגרתו פיתחה והפיצה אפליקציית מקלדת חכמה ממוקדת, שלשותפות בה נכנסו בין היתר סוכן הכדורגלנים הבינלאומי פיני זהבי וכדורגלן העל כריסטיאנו רונאלדו, אולם אותו מיזם לא הצליח לייצר הכנסות משמעותיות ורווחים, עד שגווע.

כיום החברה, תחת השם אירודרום, מספקת שירותי תפעול, תחזוקה והדרכה של כטב"מים, בראשות המנכ"ל רועי דגני, ונסחרת בבורסה בשווי של כ-170 מיליון שקל.

הפסדים משמעותיים מתחום הנדל"ן

לניר נכנס לעולם האינטרנט לקראות סוף שנות ה-90 של המאה הקודמת באמצעות חברה שהתמחתה בשיווק באינטרנט, עם התמקדות בעולם ההימורים - אמפייר אונליין, שבשנת 2005 הונפקה בבורסה המשנית בלונדון לפי שווי של מיליארד דולר, אגב הסבת אקזיט ענקי ליזמים ולניר בראשם.

ההמשך היה עליז פחות. בתוך זמן קצר נאלצה אמפייר למכור את פעילות ההימורים שלה, בעקבות שינויי רגולציה, שינתה את שמה לליוורמור השקעות ופנתה לעסקים בתחום הנדל"ן בחו"ל. בתחום זה נחלה החברה כישלון חרוץ, בעיקר עקב השקעתה בחברת אטלס נכסים שפעלה במזרח אירופה ונפגעה מהמשבר העולמי הקודם (ב-2008), מה שהסב לו הפסדים משמעותיים וגרר אותו גם לסכסוך עם שותפיו בחברה - רוני יצחקי ורפי ברבר.