למרות התשואות הגבוהות בבורסה - ההשקעה בנדל"ן מועדפת ע"י הציבור בישראל

סקר של רשות ני"ע מגלה כי יותר מ-60% מהנשאלים מעדיפים לקנות דירה בסכום גדול שיגיע לידיהם, לעומת 3% בלבד שישימו את כולו בשוק ההון • עוד עולה כי רק כ-3% מהמשקיעים נחשפו לשוק ההון בעת לימודיהם בתיכון • 60% מהמשקיעים בשוק עושים זאת רק בישראל

אתר בנייה / צילום: שלומי יוסף
אתר בנייה / צילום: שלומי יוסף

מדדים מובילים בשוקי ההון בישראל ובעולם רשמו מתחילת השנה תשואות גבוהות מ-20%. כך לדוגמה, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה ב-23.4%, ומדד S&P 500 זינק מינואר ב-22.6%. ברשות ני"ע ניסו להבין מדוע חלקים רבים מהציבור לא מנצלים את העליות בשווקים.

מסקר שבוצע בקרב 500 איש שלא משקיעים בשוק ההון ו-500 איש שכן משקיעים, עולה כי יותר משני שלישים מהציבור שאינו משקיע בשוק ההון (70%) חושבים שהשקעה כזו מחייבת הבנה מעמיקה בעולם הפיננסי. בתשובה לשאלה בה ניתן היה לסמן יותר מתשובה אחת מדוע הם אינם משקיעים בבורסה, 56% השיבו כי אינם מבינים בשוק הון - יותר מאלה שהשיבו כי הם מפחדים להפסיד את הכסף (46%) ומאלה שענו כי אין להם כסף פנוי להשקעה (44%).

היעדר חינוך פיננסי 

את התשובות הממחישות כי הציבור מעריך שהוא אינו מבין מספיק בשוק ההון אפשר לתלות בין היתר בהיעדר חינוך פיננסי בישראל. סיבה זו זוכה לחיזוק בקרב המשיבים בסקר, כאשר רק 3% מהמשקיעים בשוק ההון השיבו כי נחשפו כתלמידי בתיכון לשוק ההון, כלומר על ידי גורם מוסמך.

לעומתם, מבין מי שאינו משקיע בשוק ההון, 4% ציינו כי נחשפו לשוק בלימודיהם בתיכון. על-פי הסקר, את המידע צובר הציבור משיחות עם חברים או באמצעות האינטרנט, כשליש מהמשיבים לכל אפשרות.

נקודה נוספת העולה מהסקר שנערך לקראת שבוע המשקיעים הבינלאומי WIW2021 היא כי רק ל-19% מהמשיבים יש תוכנית פיננסית מסודרת לשנים הבאות. זאת לעומת 42% שענו כי יש להם "בערך" תוכנית ו-39% שהשיבו כי אין להם תוכנית פיננסית עתידית כלל.

שבוע המשקיעים הבינלאומי נועד להעלות את המודעות לחשיבות החינוך הפיננסי ורשות ניירות ערך שותפה לקמפיין, שמוביל ארגון IOSCO, הפורום הבכיר ביותר לשיתוף פעולה בין רשויות דומות בעולם, יחד עם כ-100 רשויות מפקחות.

הנדל"ן עדיין מועדף 

הסקר בדק גם את אופן ההשקעה של מי שכן משקיע בשוק ההון, וממנו עולה כי כ-60% משקיעים רק בישראל, ואילו 10% מעדיפים לשים את כספם רק בשווקים בחו"ל. 30% משקיעים הן בשוק ההון הישראלי והן בשוק בחו"ל.

למרות הגאות בשוקי ההון הציבור עדיין רואה בנדל"ן השקעה המועדפת. בתשובה לשאלה "אם היית צריך לבחור באופציה אחת, מה היית מעדיף.ה לעשות בסכום כסף גדול שצברת/שקיבלת?", 61% השיבו כי היו משתמשים בכולו לרכישת דירה. זאת לעומת 25% שהיו מעדיפים להפקיד חלק בבנק או בשוק ההון ולהשתמש ביתר לרכישות מיידיות ו-3% בלבד שהיו משקיעים את כולו בשוק ההון. 10% אגב, מעדיפים עדיין את הפקדונות הבטוחים יותר בבנקים.

ומהבנקים לצד השני של ההשקעות - הנכסים הדיגיטליים. 57% מהמשיבים סבורים שהשקעה במטבעות דיגיטליים מסוכנת יותר מהשקעה במוצרים אחרים, לעומת 19% בלבד שסבורים שהיא בטוחה יותר. בפילוח על-פי גילים אפשר לראות כי 88% מבני 65 ומעלה ציינו כי עולם הקריפטו מסוכן יותר להשקעה, לעומת 47% מבני 18 עד 29. מהסקר עולה עוד כי נשים מאמינות יותר במטבעות הדיגיטליים - 53% מהמשיבות רואות בהם כפחות מסוכנים או מסוכנים באותה המידה כמוצרים אחרים, לעומת 38% מהגברים.