מצטרפת לקדחת: פייבר רוכשת סטארט-אפ ישראלי ב-95 מיליון דולר

אחרי שצ'ק פוינט, ג'יי פרוג ואוטונומו יצאו לסבב קניות בשוק הסטארט-אפים הישראלי, פייבר מצטרפת לקדחת רכישות הטכנולוגיה: רוכשת את סטוק טאלנט, המספקת פתרון לניהול עבודה מול פרילנסרים • בתקופה האחרונה חברות הייטק ציבוריות שילמו קרוב למיליארד דולר על סטארט-אפים כחול-לבן

מיכה קאופמן / צילום: באדיבות Fiverr
מיכה קאופמן / צילום: באדיבות Fiverr

עוד רכישה של סטארט-אפ ישראלי על-ידי חברת טכנולוגיה ישראלית שנסחרת בוול סטריט: פייבר , שפיתחה ומפעילה זירת מסחר לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות, הודיעה על רכישת Stoke Talent בתמורה ל-95 מיליון דולר.

סטוק טאלנט פיתחה פלטפורמה המספקת פתרון כולל לעסקים לניהול עבודה מול פרילנסרים, הכוללת כלים לגיוס, קליטה, תשלום, מעקב אחר תקציבים וחשבוניות ועוד. לפי הודעתה של פייבר, עם הרכישה תוכל פייבר לספק ערך רב יותר לארגונים ועסקים גדולים ולשלב פרילנסרים בקלות וביעילות בתהליכי העבודה הקיימים שלהם.

סטוק הוקמה על-ידי שחר ארז (מנכ"ל) וחיליק פז (CTO), ומאפשרת לארגונים לשפט את תהליך הגיוס והניהול של פרילנסרים. פעילותה תימשך באופן עצמאי בתוך פייבר, והחברות יעבדו לפתח את הסינרגיה עם מוצרי ה-B2B של פייבר (מוצרים הפונים לעסקים). החברה הנרכשת מעסיקה כ-30 עובדים.

מנצלות את ההון שגייסו בהנפקה

ברכישה הנוכחית מצטרפת פייבר כאמור לטרנד של רכישות חברות סטארט-אפ מישראל על-ידי חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט. החברות הציבוריות מחזיקות לאחר הנפקתן בקופות מזומנים דשנות, לאחר שגייסו כסף רק לאחרונה, והן מנצלות את ההון שגוייס לביצוע רכישות שירחיבו את הפעילות שלהן ויאיצו את הצמיחה. מבדיקת גלובס עולה שבשמונה רכישות סטארט-אפים מישראל בחודשים האחרונים, הוציאו החברות הציבוריות סכום מצרפי המתקרב למיליארד דולר.

כך למשל JFrog , המספקת פתרונות לעדכוני תוכנה רציפים, הספיקה בשנה שלאחר ההנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק לרכוש שתי חברות מישראל: תחילה נרכשה Vdoo בתמורה לכ-300 מיליון דולר, ובהמשך נרכשה Upswift בסכום שלא דווח, אך הוערך בעשרות מיליוני דולרים.

צ'ק פוינט  הוותיקה, המספקת פתרונות אבטחת סייבר, ביצעה אף היא רכישה גדולה עבורה, כששילמה סכום של כ-234 מיליון דולר נטו עבור חברת עב-ענן (Avanan) שמספקת פתרונות אבטחה בתחום האימייל בענן.

לחברת האוטוטק אוטונומו , שהפכה לחברה ציבורית כשמוזגה בקיץ האחרון לחברת SPAC, היו לאחר המיזוג כ-250 מיליון דולר בקופה והיא הודיעה על רכישת ניורה בעסקה של 50 מיליון דולר. ניורה מספקת טכנולוגיה למתכנני ערים חכמות ומפעילי שירותי תחבורה. גם פריון , איירון סורס  ו-Wix  ביצעו לאחרונה רכישות של חברות מישראל.

מנכ"ל פייבר על סטוק טאלנט: "מוצר יפהפה שלקוחות מתים עליו"

ובחזרה לרכישה הנוכחית. בסוף הרבעון השני של השנה היו לפייבר בקופה מעל 700 מיליון דולר במזומנים והשקעות לטווח קצר וארוך כך שהיא תוכל לממן את הרכישה ממקורותיה העצמיים.

"פייבר פועלת מעל עשור להקל על המעבר מאופליין לאונליין בהקשר של תהליך המציאה של טאלנטים, אבל עדיין 95% מהפעילות בנושא זה בעולם היא אופליין", אומר היום מיכה קאופמן, מייסד ומנכ"ל פייבר.

"סטוק פיתחה פלטפורמה שמאפשרת לארגונים לעשות סטנדרטיזציה של התהליך מול פרילנסרים - החתמת החוזים, התשלום וכדומה - והופכת את העבודה מול פרילנסרים לעבודה פשוטה וקלה. לנו, כחברה שרוצה לכסות את כל פעילות הפרילנסרים בכל דרך, היה ברור שאנחנו צריכים להיכנס לתחום הזה. סטוק פיתחו מוצר יפהפה שלקוחות מתים עליו, והייתה גם כימיה בין הנהלות החברות מהשנייה הראשונה".

הרכישה מרחיבה את פעילות ה-B2B של פייבר?
"חד משמעית. אנחנו מדברים פה על ארגונים, כאלה שיש להם כבר צי קטן של פרילנסרים, כלומר ארגונים בגודל בינוני ומעלה. פייבר כל הזמן עולה up market, החברה התחילה היסטורית עם מיקרו-עסקים והיום היא עם כל דבר, עד אנטרפרייז. הפעילות שסטוק מביאה איתה לחלוטין תומכת בעלייה הזאת".

זו פעילות יותר רווחית?
 לא, היא פשוט פעילות מסוג אחר. היופי הוא שגם ארגונים שיש להם קבוצות של פרילנסרים קבועים, תמיד צריכים עוד טאלנט. החיבור בין החברות מאפשר לקחת טאלנט שיש על הפלטפורמה של פייבר ולחבר ללקוחות שצריכים עוד. הסינרגיות האלה יאפשרו לנו לגדול יותר".

גייסה עד כה 19.5 מיליון דולר

שחר ארז, מנכ"ל ומייסד משותף של סטוק, אומר כי השילוב בין החברות מייצר קטגוריה עסקית חדשה ויאפשר לרוץ מהר יותר קדימה. הוא מספר כי החברה גייסה עד היום 19.5 מיליון דולר - סבב סיד בוצע ב-2019 בו גויסו 4.5 מיליון דולר בהובלת TLV Partners וסבב A בוצע ברבעון השני של השנה הנוכחית, בו גויסו 15 מיליון דולר בהובלת באטרי.

לפי נתוני IVC, בין המשקיעים בחברה לא מעט משקיעים פרטיים, בהם גם אסף וונד מנכ"ל חברת הביטוח הדיגיטלי היפו . ארז לא חושף לפי איזה שווי בוצע הגיוס האחרון, ולדברי קאופמן, "מה שיפה זה שסטוק, כמו פייבר כשהייתה חברה פרטית, לא מדברת על ואלואציות. המספרים לא אומרים כלום. מה שחשוב זה ששתי החברות עשו עסקה מצוינת ותוצאות החיבור ייצרו משהו יותר גדול".

איך אתה מסביר את העובדה שיש לאחרונה לא מעט רכישות של סטארט-אפים מישראל על-ידי חברות ציבוריות ישראליות? זה הקירבה הפיזית, התרבות המשותפת?
 זה די ברור שמבחינת קירבה, אם ההנהלה היא בישראל אז נפגשים, וזה מקל על הלוגיסטיקה. אני לא חושב שיש פה איזשהו טרנד מיוחד. לנו זו הרכישה השישית, ורק השנייה בישראל. אני חושב שאם רואים עלייה כזאת זו רק עדות לעובדה שיש פה יזמות באיכות מאוד גבוהה בישראל, חברות חושבות גלובלי מהיום הראשון, ויש פה כבר יזמים מאוד מנוסים, הנהלות שמתפתחות בישראל ולא רק בנושאי פיתוח אלא גם בשיווק ומכירות".

יש עוד רכישות על הפרק?
"כשמסתכלים על הצמיחה של פייבר, רובה אורגנית, אבל אנחנו תמיד אופורטוניסטים לגבי אפיקים לא-אורגניים ומסתכלים על הזדמנויות לצמוח מהר יותר ברכישות".

פייבר נסחרת בנאסד"ק בשווי 6.3 מיליארד דולר. מאז השיא אליו הגיעה המניה בפברואר האחרון היא איבדה כ-46% מערכה, אך ביחס להנפקה שבוצעה לפני פחות משנתיים וחצי מנייתה זינקה ב-725%. לאחרונה דיווחה החברה כי בשל אפקט פוסט-קורונה, הצמיחה שלה השנה תהיה נמוכה מהתחזית המקורית, והיא תסיים את 2021 עם צמיחה של כ-50%, ולא של כ-60%.