איתקה רכשה את חברת הנפט היפנית מרובני תמורת 140 מיליון דולר

עפ"י ההערכות, רכישת חברת מרובני אויל אנד גז עשויה להגדיל באופן מיידי את יכולת ההפקה של איתקה בטווח של 7,000-8,000 חביות נפט ביום • בתגובה להודעה עולה מניית קבוצת דלק בבורסה בת"א

אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה
אסדת קידוח של איתקה / צילום: אתר החברה

חברת הנפט איתקה, שבבעלותה המלאה של קבוצת דלק, חתמה על הסכם לרכישת מלוא מניותיה (100%) של חברת מרובני אויל אנד גז (Marubeni Oil and Gas) היפנית תמורת 140 מיליון דולר. הרכישה מיועדת להגדיל את בסיס הנכסים של איתקה בעתודות נכסי הנפט והגז בים הצפוני.

על-פי ההערכות, רכישת מרובני עשויה להגדיל באופן מיידי את יכולת ההפקה של איתקה בטווח של 7,000-8,000 חביות נפט ביום. לדברי קבוצת דלק, העסקה מהווה חלק מהאסטרטגיה של איתקה להרחיב ולפתח את תחום פעילותה בים הצפוני בבריטניה, וכן להגדיל את כושר הייצור ואת ביזור נכסיה, כחלק מההיערכות לביצוע מהלך הוני (הנפקה בבורסה של לונדון או הכנסת שותפים).

רכישת מרובני אויל אנד גז נעשית למעשה מבלי שאיתקה נדרשת להעביר תמורה כספית מיידית. כ-70 מיליון דולר ישולמו במועד השלמת העסקה בדרך של קיזוז מתוך המזומנים שהצטברו בחברה הנרכשת ( 100-120 מיליון דולר עד סוף 2021 לפי התחזית), וסכום נוסף של כ-70 מיליון דולר ישולם כתמורה נדחית בי-1 ביולי 2025.

בנוסף נקבעה בהסכם תמורה נוספת בסכום של עד 255 מיליון דולר, שמותנית בפיתוח עתידי של נכסי הנפט הנרכשים, הפקת נפט ראשונה מהם והכרזה על תגלית מסחרית (בהתאם לסוג של כל נכס). סכום נוסף של עד 30 מיליון דולר ישולם כתלות בהישארותם של מחירי הנפט בטווחים שנקבעו בהסכם.

במסגרת העסקה, איתקה תרכוש תשעה מאגרים מפיקים (כ-41% מהזכויות) באזור MonArb בים הצפוני. הרכישה עשויה לייצר לאיתקה EBITDAX (רווח תפעולי תזרימי לפני הוצאות אקספלורציה) נוסף של כ-250 מיליון דולר במצטבר לשנים 2021 ו-2022. בנוסף, למרובני יש הפסדי מס צבורים משמעותיים בסך של כ-1.6 מיליארד דולר.

עם השלמת העסקה, איתקה תיטול על עצמה את התחייבויות האטימה העתידיות של מרובני, המוערכות בכ-255 מיליון דולר (לאחר הטבות מס). המועד הקובע לרכישת מרובני הוא 1 בינואר 2021. להערכת איתקה, השלמת העסקה צפויה במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022 או במועד סמוך לכך, בכפוף לקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים והתקיימות תנאים נוספים שנקבעו בהסכם, כמקובל בעסקאות מסוג זה.

איתקה (Ithaca), זרוע הפעילות של קבוצת דלק בים הצפוני, עוסקת בחיפוש, הפקה ומכירה של נפט וגז, ומשמשת כמפעיל (Operator)בחלק מהנכסים בהם היא שותפה.

בתגובה להודעה עולה מניית קבוצת דלק  ב-2% ומשלימה זינוק של 163% מתחילת 2021 לשווי שוק של 4.8 מיליארד שקל.

איתקה היא מפיקת הנפט החמישית בגודלה בים הצפוני והמפעילה העצמאית השנייה בגודלה באזור מדף היבשת של בריטניה בים הצפוני, מבחינת כמות העתודות המוכחות והצפויות (2P). לפי דוח משאבים שהכין מעריך העתודות NSAI, נכון לסוף 2020 איתקה מחזיקה בעתודות נפט וגז מסוג P2 בהיקף של 195 מיליון חביות שווה-ערך לנפט (MBOE), וכן עתודות מסוג C2 בהיקף של 102 מיליון חביות שווה-ערך לנפט (MBOE).