הופקדה תוכנית התחדשות עירונית בגבעת אולגה - 1,780 יח"ד במקום 352

התוכנית כוללת 2,300 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 6,700 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-6,400 מ"ר עבור מבני ציבור

תוכנית ותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים
תוכנית ותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל) החליטה היום על הפקדת תוכנית התחדשות עירונית במתכונת פינוי-בינוי בשכונת גבעת אולגה בחדרה (תמ"ל 2015). התוכנית ממוקמת על רצועה ארוכה שמקבילה לכביש החוף, כביש מס' 2 ושטחה הוא כ-66 דונם. התוכנית מציעה פינוי של 20 מבני מגורים משנות ה-70 של המאה שעברה, ובהם 352 יחידות דיור, לטובת הקמה של 1,780 יחידות דיור במבנים בגובה 4-35 קומות.

מתוך כלל יחידות הדיור, 300 יוקצו עבור דיור מיוחד (דיור מוגן, דיור להשכרה, מעונות סטודנטים) וכ-300 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית כוללת 2,300 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, 6,700 מ"ר עבור שטחי מסחר, 6,400 מ"ר עבור מבני ציבור ו-21 דונם שטחים פתוחים.

לב המתחם תוכנן כרחוב מרכזי, בו לא תותר כניסת כלי רכב, עם חזיתות מסחריות ומבני ציבור שיהווה טיילת עבור הולכי רגל ורוכבי אופניים. בקצה הרחוב, תוקם כיכר עירונית שתשמש לטובת כלל תושבי המתחם והאזור. כמו כן, התוכנית כוללת חיבורים לחוף אולגה, וזאת באמצעות הקמת צירי הליכה נוחים מלב השכונה החדשה.

מימוש התוכנית מתבסס על שימוש במגרשים פנויים, בהם יבנו בנייני המגורים הראשונים, באופן שיאפשר את התנעת התהליך במתווה של בינוי-פינוי-בינוי הדרגתי, כך שחלק מהדיירים ישוכנו במגורי הקבע ללא שלבי ביניים. יזמית התוכנית היא חברת שחף נדל"ן. התוכנית נערכה על ידי משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים.

יש לציין שהדוח החברתי שהוכן לקראת אישור הפרויקט מגלה שהאוכלוסייה שגרה במקום מורכבת מ-42% מעולים חדשים, ממזרח אירופה ואתיופיה. המשפחות קטנות יחסית, ויש אחוז גבוה יחסית של קשישים. הדוח מגלה שהדימוי העצמי של התושבים, בהקשר השכונה, הוא שלילי ושיש ציפייה רבה למימוש הפרויקט. יש לציין כי בהסכם ההתקשרות של היזם עם הדיירים סוכם כי כל יחידות דיור תקבל תוספת של 24 מ"ר, 12 מ"ר מרפסת וחניה.

מפת תוכנית ותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: מינהל התכנון
 מפת תוכנית ותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: מינהל התכנון

אדר' סיגי בארי, מתכננת הוותמ"ל במינהל התכנון, ציינה כי "קידום התוכנית הינו צעד מבורך שנולד מתוך תוכנית מתארית להתחדשות עירונית לעיר. בזכות כך, התוכנית מאפשרת את התחדשות וחיזוק של שכונת אולגה, במיקום אסטרטגי משמעותי לחדרה אשר תוביל להתפתחות כלל האזור, תוך חיזוק איכות המרחב הציבורי".