פדרל ריזרב | פרשנות

מהלך בין הטיפות: פאוול ענה על הציפיות והשוק אהב את זה. מאוד

עקב בצד אגודל הבנק האמריקאי החל בנסיגה מהמדיניות האולטרה מרחיבה, ובאותה נשימה הצליח להפריד בין המהלך הצפוי של צמצום רכישות האג"ח לבין הציפיות להעלאת ריבית • עיקר השאלה נוגעת להגדרה של "זמני" בכל הקשור לאינפלציה

בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי
בורסת וול סטריט בניו יורק / צילום: תמר מצפי

הבנק המרכזי האמריקאי  לקח הערב באופן רשמי  צעד לאחור מהמדיניות המוניטרית האולטרה מרחיבה, נוכח ההודעה על צמצום תוכנית רכישות האג"ח החודשיות, אך באותה נשימה הצליח להפריד בין צמצום הרכישות לבין העלאת הריבית בארה"ב.

אם בימים האחרונים חלק מגופי ההשקעות הקדימו את הציפייה להעלאת ריבית בארה"ב כצעד מרסן לאינפלציה, מסלול בו חלק מהבנקים המרכזיים כבר החלו לצעוד, אזי פאוול אומר כי שאלת העלאת הריבית כלל איננה עומדת על הפרק. המשקיעים אהבו את זה. שוקי המניות מטפסים לשיא כל הזמנים ועקום התשואות הרים ראש, מה שמסיר במעט מהחששות לסדקים בצמיחה.

הפד צופה כי שיבושי האספקה יימשכו אל תוך שנת 2022, כך שהסבירות להעלאה של הריבית ביוני כפי שהשוק תמחר ירדה מהפרק, שכן אם הפד מודע לכך שלחצי האינפלציה ייממשכו "עמוק" אל תוך השנה הבאה, אין טעם לדבר על העלאת הריבית.

בנוגע לסיכוני האינפלציה הפד לקח צעד אחורה בהצהרה. בלט לשינוי נוסח הודעת הריבית שם הוחלף הביטוי: "גורמים זמניים", ל"צפויים להיות זמניים". על כך אמר פאוול כי בכך הפד רצה להראות אי ודאות בנוגע לאינפלציה. מצד שני, פאוול צופה הקלות בצווארי הבקבוק ב-2022 ותולה את האינפלציה ככזו שמונעת מגורמים זמניים.

אם בישיבה הקודמת נחשפו חילוקי דעות בקרב חברי ועדת השוק הפתוח של הפד באם האינפלציה מונעת מגורמים זמניים (טרנזיטורים), הפד גם עכשיו מעריך כי האינפלציה נובעת מהשלכות משבר הקורונה ופתיחת הכלכלה. פאוול התייחס לחריגה מיעד האינפלציה שעלתה מעל 5%, ואמר כי עליות המחירים שנרשמו בכמה סקטורים נובעים מפתיחת הכלכלה והשלכות הקורונה, וחזר על כך שהגורמים הללו שהביאו לעליית מחירים הינם זמניים. להערכתו, האינפלציה צפויה לחזור אל היעד של הפד של 2%, אך עולה השאלה האם הזמני יהפוך להיות קבוע, או כפי שפאוול אמר: "טרנזיטורי היא מילה שלאנשים יש הגדרות שונות עבורה".