גל רביעי באירופה: שיא של כל הזמנים במספר מקרי הקורונה החדשים בגרמניה

גרמניה רשמה ביממה האחרונה את מספר חולי הקורונה החדשים הגבוה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה, קרוב ל-34 אלף בני אדם • הגל הנוכחי מכה גם במדינות שכנות, ובעיקר בחלק הצפוני של אירופה, שבו מזג האוויר התקרר משמעותית בחודש האחרון • הולנד, בלגיה, דנמרק ואוסטריה רושמות כולן זינוק במספר מקרי הקורונה

אנשים עומדים בתור לקבלת חיסון בברלין, אתמול / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
אנשים עומדים בתור לקבלת חיסון בברלין, אתמול / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

גרמניה רשמה ביממה האחרונה את מספר חולי הקורונה החדשים הגבוה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה, קרוב ל-34 אלף בני אדם. המספר הגבוה נובע בין השאר מהצטברות דיווחים לגבי יום שני האחרון, שהיה חג לאומי בחלק ממדינות המחוז בגרמניה, אך הוא ממחיש את הגל הרביעי שחווה המדינה כעת. מספר מקרי הקורונה בגרמניה עלה ב-40% בשבוע האחרון, והרשויות עדיין לא נקטו צעדים ממשיים נגד התפשטות המגיפה.

הגל הנוכחי מכה גם במדינות שכנות, ובעיקר בחלק הצפוני של אירופה, שבו מזג האוויר התקרר משמעותית בחודש האחרון. הולנד, בלגיה, דנמרק ואוסטריה רושמות כולן זינוק במספר מקרי הקורונה בשבועות האחרונים. הולנד החזירה השבוע את חובת חבישת המסכות בחללים סגורים רבים, והרחיבה את הצורך בשימוש ב"תו ירוק" בבתי עסק ובילוי.

בגרמניה, המועצה המייעצת לממשלה בנושאי החיסונים עדיין אינה ממליצה לחסן בחיסוני בוסטר את כל האוכלוסייה, ושר הבריאות קרא לחסן קודם את בני 70 ומעלה ומי שסובלים מדיכוי המערכת החיסונית. הממשלה שוקלת לפתוח מחדש את מרכזי החיסון ההמוניים שנפתחו בתחילת השנה, כדי לאפשר זריקות חיסון שלישיות לחלק גדול מהאוכלוסייה, אולם אין תוכניות קונקרטיות בשלב זה. נכון לעכשיו, משרד הבריאות הגרמני אמר כי הבעיה העיקרית היא במי שכלל אינם מחוסנים, והוא קורא להם להתחסן.

העומס על בתי החולים ומערכות הבריאות הולך וגובר

ברוב מדינות צפון אירופה, השבוע הנוכחי הוא החמישי ברציפות שבו מספרי החולים החדשים עולים. עם זאת, הרשויות בגרמניה ובמדינות אחרות מבדילות בין הגל הנוכחי לגל הקודם, שהיה כרוך בסגר ובהגבלות על החיים הציבוריים, ומציינות את המספר הנמוך עדיין של קורבנות מהמחלה, לעומת המצב בחורף. עם זאת, העומס על בתי החולים ומערכות הבריאות הולך וגובר.

המצב חמור יותר במדינות מרכז ומזרח אירופה, שבהן שיעור החיסון נמוך משמעותית. גם במדינות הבלטיות ישנה התפרצות משמעותית, ושיעורי תחלואה הדומים לאלו שנרשמו בישראל בקיץ האחרון - קרוב ל-1,000 מקרים ל-100 אלף תושבים לשבוע. אסטוניה, ליטא ולטביה ניצבות בראש טבלת התחלואה האירופית.

בבריטניה ירד מספר החולים החדשים בשבוע האחרון, אחרי שהגיע לשיא של כ-50 אלף בני אדם ביום. הממשלה בבריטניה דיווחה כי רכשה מאות אלפי כדורים נגד קורונה - התרופה molnupiravir של חברת "מרק" שהניסוי בה הופסק בגלל התוצאות הטובות מהצפוי לגבי הגנה ממוות ותחלואה קשה במחלה. היום (ה') הודיעה הממשלה בבריטניה כי מאשרת את הטיפול הזה לשימוש. ה-FDA והרשות האירופית לתרופות עדיין דנות באישור התרופה.