משבר בגבול בלארוס-פולין: מבקשי המקלט צועקים "גרמניה, גרמניה"

גל הפליטים הנוכחי - שכרגע "תקוע" בשטח בלארוס בתנאי מחיה קשים של טמפרטורות מתחת לאפס, רטיבות ומחסור במים ובמזון - נובע מהחלטת מינסק "להשתמש" במבקשי המקלט כבנשק מול האיחוד האירופי

מחנה פליטים בגבול בלארוס-פולין / צילום: Reuters, HANDOUT
מחנה פליטים בגבול בלארוס-פולין / צילום: Reuters, HANDOUT

סצנות דרמטיות נרשמו ביממה האחרונה בגבול בלארוס-פולין, כאשר אלפי מבקשי מקלט ניסו לחצות את הגבול לפולין אך נחסמו על-ידי כוחות המשטרה המקומיים. גם המשטרה הבלארוסית מונעת מהם, לפי הדיווחים, לחזור למינסק, ומבקשי המקלט התארגנו לשהייה במחנות מאולתרים על הגבול. הממשלה בוורשה שלחה תגבור של אלפי שוטרים וכוחות ביטחון לגבול עם בלארוס והקימה גדרות תיל אד-הוק, אותם ניסו מבקשי המקלט לפרוץ בעזרת שימוש בעצים שכרתו.

גל הפליטים הנוכחי - שכרגע "תקוע" בשטח בלארוס בתנאי מחיה קשים של טמפרטורות מתחת לאפס, רטיבות ומחסור במים ובמזון - נובע מהחלטת מינסק "להשתמש" במבקשי המקלט כבנשק מול האיחוד האירופי. אחרי שהאיחוד הטיל סנקציות כלכליות ותעופתיות על בלארוס, החלה ממשלת בלארוס לאפשר לרבבות בני אדם מסוריה, עיראק, איראן, אפגניסטן ואפריקה להגיע לשטחה בטיסות, כאשר הם משלמים אלפי דולרים בעבור ויזות פיקטיביות. רשתות של מבריחי אדם מבטיחות להם מעבר קל לאירופה, ומשפחות משלמות יותר מ-15 אלף דולר בעבור המעבר האפשרי, לפי הדיווחים.

מתחילת הקיץ, אלפי בני אדם כבר עברו בהצלחה דרך הגבולות הפרוצים עד לאחרונה בין בלארוס לבין ליטא ופולין, אולם כעת הרשויות שולחות תגבור למקום ומנסות למנוע בכל מחיר את כניסת מבקשי המקלט. דעת הקהל בליטא ובפולין אינה ידידותית לקבלת מבקשי מקלט, ובכמה מקרים כוחות הביטחון תועדו כשהם "דוחפים" חזרה את מבקשי המקלט לשטח בלארוס, ממנו הגיעו. גם הכוחות הבלארוסים מונעים מהם לחזור, מה שגורם להם להישאר באזור הגבול ולהתחנן לעזרה בינלאומית.

בימים האחרונים החמיר המצב. מספר הטיסות המביאות את המהגרים הפוטנציאליים למינסק הוכפל, לעומת המצב בחודשים האחרונים, וכוחות ביטחון מבלארוס תועדו כשהם מלווים אותם בדרכם מערבה באופן מרוכז. הפולנים הקימו גדרות תיל לאורך חלק מהגבול, ואלפי מבקשי מקלט מצטברים בצד הבלארוסי. תמונות שפורסמו אתמול (ב') מציגות אותם מנסים לפרוץ את הגדר, בעוד כוחות הביטחון הפולנים מרססים עליהם גז מדמיע ומנסים להרתיע אותם, בין היתר על-ידי שימוש במסוקים. 

מבקשי המקלט תועדו אתמול כשהם צועקים "גרמניה, גרמניה", ואחד מהם צולם כשהוא אומר "אנחנו לא רוצים להישאר בפולין, כולם כאן רוצים לעבור לגרמניה, מדוע הפולנים לא נותנים לנו לעבור?".

במהלך הלילה מבקשי המקלט, רבים מהם כורדים מצפון עיראק, הקימו מדורות וישנו באוהלים. הטמפרטורה בלילה נעה סביב אפס מעלות. קטעי וידאו שפורסמו מתעדים יריות הנשמעות לעתים משני צדי הגבול. לפי הערכות הרשויות בפולין, יש כ-3,000-4,000 מבקשי מקלט כעת באזור הגבול, ועוד רבבות נוספים בשטח בלארוס.

התמונות הדרמטיות נפוצו במהרה בתקשורת הגרמנית, והממשלה הנוכחית - הנמצאת בסוף כהונתה על רקע הבחירות שהתקיימו בספטמבר וממשלה חדשה שאמורה לקום בחודשים הקרובים - נמצאת בלחץ להגיב למשבר ההומניטרי המתפתח במהירות בגבול המזרחי של האיחוד האירופי. 

ב-2015 החליטה גרמניה להשעות את אמנת דבלין, שמחייבת את המדינה הראשונה באיחוד האירופי שאליה נכנסו הפליטים להיות אחראית להם, מה שיצר זרם של יותר ממיליון פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים שנכנסו דרך יוון ו"הנתיב הבלקני" לגרמניה ולמדינות מערב אירופה.

כעת הדילמה דומה. פוליטיקאים גרמנים כבר קראו לקבל את הפליטים מהצד הבלארוסי בגרמניה ובמדינות אחרות, כדי למנוע הידרדרות של המצב או מוות אפשרי של מבקשי המקלט, ביניהם משפחות וילדים רבים. ארגוני זכויות אדם דיווחו כי יותר מעשרה מבקשי מקלט מתו כתוצאה מהתנאים הקשים בחודשים האחרונים. שר הפנים הגרמני קרא "לסייע לפולין" ולשלוח לאזור כוחות של "פרונטקס", סוכנות שמירת הגבולות של האיחוד האירופי. הוא הביע תמיכה בהחלטת הפולנים להקים גדר במקום.

ההבדל העיקרי לעומת המצב ב-2015 הוא שהפעם מדובר בגבול פיזי, והרשויות בפולין נחושות למנוע מעבר לשטחן, בניגוד לגבול הימי בין טורקיה לאיי יוון הסמוכים אליה, אותו ניתן היה לחצות ללא אפשרות חסימה. חוקי האיחוד האירופי ואמנות בינלאומיות מחייבים את המדינות לבחון בקשות מקלט של פליטים אפשריים מהרגע שהם נכנסו לשטח המדינה.

האיחוד האירופי איים בעבר להחריף את הסנקציות על המשטר הסמכותני של אלכסנדר לוקאשנקו, העומד בראש הממשלה בבלארוס ב-17 השנים האחרונות ומדכא ביד חזקה את האופוזיציה במדינה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהיא זו שקיבלה את ההחלטה ב-2015 "לפתוח את הגבולות" במטרה למנוע אסון הומניטרי, טרם התבטאה בנושא, ששב להעסיק אותה בשלהי כהונתה, רגע לפני שהיא פורשת מתפקיד הקנצלרית.