תחנת הכוח הגדולה בישראל שמופעלת בגז יוצאת למכירה

אחרי שחברת החשמל מכרה שתי תחנות כוח (רמת חובב ואלון תבור) בתמורה כוללת של 6.15 מיליארד שקל, ואחרי שהליך מכירה של תחנת כוח שלישית (חגית) עומד להסתיים, מעמידה כעת חברת חשמל את תחנת הכוח אשכול למכירה • מנכ"ל החברה: "בסיום הליכי המכירה חברת החשמל כבר לא תהיה מונופול בייצור חשמל"

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

אחרי שסיימה למכור שתי תחנות כוח, וכשברקע הליך למכירת תחנת כוח שלישית, חברת החשמל מוציאה לדרך גם את המכרז למכירת תחנת הכוח בגדולה ביותר שמופעלת בגז טבעי - תחנת אשכול. מדובר בתחנה עם יכולת מותקנת של כ-1683 מגה וואט. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב) וכן יחידות ותיקות.

מכירת התחנות הן חלק מהרפורמה בחברת החשמל, שנחתמה בסוף העשור הקודם, כאשר בין היתר הוחלט על כך שחברת החשמל תפסיק להוות מונופול בייצור החשמל. לאור החלטה זו נכנסה החברה להליך של מכירת תחנות כוח שברשותה, כאשר עד היום נמכרו שתי תחנות כוח. מדובר בתחנת רמת חובב שנמכרה בכ-4.25 מיליארד שקל לשיכון ובינוי ואדלטק. בעסקה אחרת נמכרה תחנת אלון תבור בכ-1.9 מיליארד שקל לקבוצת MRC . ככל הנראה שעד סוף השנה הנוכחית גם תוכרז הזוכה במכרז למכירת תחנת הכוח חגית.

ההכרזה על המהלך החלה היום עם "טיזר" ששלח מנכ"ל החברה, עופר בלוך, למשקיעים פוטנציאליים ובו הוא הסביר בין היתר כי "עם סיום הליך מכירת 4 התחנות, חברת החשמל תפסיק להיות מונופול, מרבית החשמל בישראל ייוצר על ידי השוק הפרטי, נתח הייצור של חברת החשמל במשק ירד לכ-40%".

עופר בלוך - מנכ''ל חברת חשמל / צילום: יונתן סמייה
 עופר בלוך - מנכ''ל חברת חשמל / צילום: יונתן סמייה

כן טען בלוך כי "מדובר באחת ההשקעות האטרקטיביות ביותר שמוצעות היום במשק האנרגיה. לא בכדי מכונה אשכול "הבוננזה של התחנות". מכירת התחנות לשוק הפרטי היא אחד העוגנים המרכזיים בפיתוח התחרות במשק החשמל ובנוסף, הן תורמות ישירות לירידת תעריף החשמל על ידי החזרת ההון לציבור, ואני מאמין גדול בפוטנציאל ההכנסה ממכירת אשכול למשקיעים ובתועלת המשקית של המהלך".