קרן מרתון רכשה את מתחם קולנוע שרון בנתניה ב-40 מיליון שקל

הרוכשים מתכוונים לקדם במקום תב"ע שתכלול את שימור מבנה הקולנוע והוספת מגדלים ובהם שטחי מסחר, תעסוקה ומגורים • בית הקולנוע, שהוקם בשנת 1957, נסגר בשנת 1985 ומאז עמד נטוש

קולנוע שרון בנתניה / צילום: איל יצהר
קולנוע שרון בנתניה / צילום: איל יצהר

קרן מרתון יחד עם קבוצת איציק תשובה הודיעו היום (ד') שרכשו את מתחם קולנוע השרון בנתניה, בשטח של 2.4 דונם, ב-40 מיליון שקל. הרוכשים מתכוונים לקדם במקום תב"ע, שתכלול את שימור מבנה הקולנוע והוספת מגדלים ובהם שטחי מסחר, תעסוקה ומגורים. מדובר ברכישה של 100% ע"י קרן מרתון להשבחת נדל"ן, וההשבחה צפויה להיעשות בשיתוף קבוצת איציק תשובה.

מתחם קולנוע השרון ממוקם על גבעת כורכר ברחוב סמילנסקי, שכונתה בעבר "גבעת הנוטע", ובה הקימו ראשוני המתיישבים בנתניה את אוהליהם. על הגבעה התמקמה יחידת השמירה שהגנה על חלוצי היישוב, והמקום הפך לנקודת ציון באזור כולו.

בית הקולנוע הוקם בשנת 1957 ביוזמת היהלומן אהרון לנדה. אדריכלי המבנה היו חיים פנכל ושמואל (סם) ברקאי, שתיכננו מבנה בסגנון הבינלאומי, ובו כ-1,300 מקומות ישיבה, במה גדולה וחדרי איפור והלבשה משוכללים. המבנה היה לאחד מסמליה החשובים של העיר ובו נערכו גם מופעים וטקסים. גיורא גודיק, מבכירי המפיקים שפעלו בישראל באמצע המאה שעברה, בחר בקולנוע שרון להציג את המופעים שהפיק, וביניהם "קזבלן", "גבירתי הנאווה" ו"כנר על הגג".

בזכרונותיו כתב אהרון לנדה לנכדיו: "החלטתי בליבי לרכוש את הגבעה הזאת. ה'פרוספריטי' של תעשיית היהלומים משך לנתניה עובדים ואנשי יוזמה מכל הארץ. האוכלוסייה גדלה במהירות, וחסר היה בעיר אולם שיעניק לה צביון של עיר גדולה. כך נכנס לי ה'יתוש' להקים על גבעת 'הנוטע' אולם לתיאטרון וקולנוע ראוי לשמו. זה הפך למין 'דיבוק' הרעיון כבש אותי כליל. כאילו ביקשתי להוכיח מה מסוגל לתת לנתניה ה'מוסקובי' מחוסר-הכול, שבא אליה מכפר ויתקין לחפש יום עבודה. גמרתי אומר, שאם כבר להקים אולם לתיאטרון, אזי שיהיה זה משהו שאין דוגמתו בארץ. כך חיסלתי את עסקי היהלומים שלי והשקעתי את החסכונות שצברתי בהקמתו של בניין תיאטרון וקולנוע 'שרון'. מה שנתברר לי, לאחר שהשלמתי את המפעל... כי נתניה היתה קטנה עדיין לממדיו ולשכלוליו של אולם גדול ורפרזנטטיבי אשר כזה".

בית הקולנוע נסגר בשנת 1985 ומאז עמד נטוש. ב-1999 המבנה נשרף. בתחילת שנות ה-2000 ניסתה עיריית נתניה לרכוש את הבניין ולהפוך אותו למרכז תרבות עירוני, אך המשא ומתן עם בעלי הנכס לא צלח והבניין נותר נטוש.

לדברי איציק תשובה, בעלים קבוצת איציק תשובה: "כמי שנולד, גדל ומתגורר בנתניה, הפרויקט הזה ממש מרגש אותי ומעלה בי זכרונות ילדות. אני שמח וגאה שיש לי את ההזדמנות להקים פרויקט אשר ישלב התחדשות עירונית ושימור של המבנה המיתולגי. המתחם יהיה שוקק חיים ויחזיר את אירועי התרבות למרכז העיר".