הדולר צולל: האם זו הזדמנות השקעה?

התחזקות השקל מעלה את השאלה האם זה הזמן לקנות דולר ואירו ולחכות שהם יעלו • גלובס מסביר מה צריך לדעת, מה האלטרנטיבות, מה יכול להשפיע על השער ומתי כן כדאי להחזיק מט"ח

הדולר צולל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
הדולר צולל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

התחזקות השקל אל מול הדולר וגם האירו מעלה שאלה - האם זה אולי הזמן דווקא לקנות מט"ח, ולהרוויח כאשר השער שלו יעלה. האם מדובר בהשקעה מעניינית?

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

הנה מספר כללי אצבע לבחינת כדאיות ההשקעה:

1) ספקולטיביות ברמה גבוהה

השקעות במט"ח הן השקעות ברמת סיכון גבוהה. אין באמת דרך לדעת מה יהיה שער המט"ח בטווח הקצר, והתנודתיות שלו גבוהה. כך, שלפני השאלה הספציפית לגבי עיתוי רכישת המט"ח, צריך לראות האם בכלל זו השקעה שמתאימה לפרופיל הסיכון שלכם. למרות הירידות המשמעותיות לאחרונה, אף אחד לא יכול לדעת אם אנחנו בתחתית.

בחינה של הטווח הארוך מראה שהדולר, וגם האירו נחלשים מול השקל כבר תקופה ארוכה. הדולר היה נחלש אף יותר, אלמלא בנק ישראל היה מתערב ורוכש דולרים על מנת לייצבו, ולתמוך ביצואנים. אגב, מדיניות ההתערבות של בנק ישראל מבטיחה מצד שני ויסות מסויים של ההפסד למי שבוחר להשקיע בדולר, שכן בנק ישראל מרסן את הירידות.

2) מה האלטרנטיבות?

כסף שילך כעת לרכישת מט"ח לא יופנה להשקעות אחרות, כך שלפני שמזדרזים לקנות מט"ח, כדאי לבדוק האם ברמת הסיכון הזאת יש אלטרנטיבות, כמו שוק המניות, שצפי התשואה מהן גבוה יותר, ולכן ביחס הסיכון/סיכוי יהיו עדיפות.

3) מה יכול להשפיע על השער?

כמו בכל השקעה, על מנת להבין אותה לעומק, כדאי להבין מה הגורמים שמשפיעים על שער הדולר. ההיחלשות של הדולר נובעת ממצב כלכלי לא פשוט אליו נקלעה ארה"ב, שהדפיסה כסף רב על מנת להתמודד עם נגיף הקורונה, והעלתה את תקרת החוב בצורה ניכרת. כמובן כאשר מדברים על שער הדולר מול השקל, צריך גם לבחון האם יש גורמים שיתמכו בהחלשות השקל. כעת נראה שהמשק הישראלי יוצא ממשבר הקורונה בצורה טובה יותר מהמשק האמריקאי, כך שיש סיבות ריאליות לכך שהשקל מתחזק.

4) שימו לב אנחנו בתהליך אינפלציוני

נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון לפני שבוחרים להשקיע בדולר הוא שהדפסת הכספים המסיבית בתקופת הקורונה, ביחד עם פגיעה בשרשראות האספקה סביב העולם, מובילה לכך שאנחנו בתהליך אינפלציוני - כלומר, המחירים עולים, וכוח הקנייה של הדולר, ומטבעות אחרים, יורד. בתקופה זו, כלל לא בטוח, שהשקעה במט"ח היא ההשקעה המיטבית.

5) מתי בכל זאת כדאי להחזיק מט"ח?

מתי כן כדאי להחזיק מט"ח? אם אתם צפויים להוצאה דולרית גבוהה בקרוב: טסים לחו"ל או צפויים לבצע רכישה דולרית.