ותודה לשקל החזק: ישראלים נהנים מהוזלה בתיירות ובנדל”ן באירופה, שמתייקרים בשל האינפלציה

שער האירו מול השקל צלל בקרוב ל-10% בשנה האחרונה, אך מנגד האינפלציה באיחוד האירופי נמצאת בשיא של 13 שנה

שדרת Friedrichstrasse בברלין. מחירי הנדל”ן בחלק ממדינות מערב אירופה רשמו בשנה האחרונה עלייה בשיעורים שלא נרשמו כבר עשורים / צילום: Associated Press, Michael Sohn
שדרת Friedrichstrasse בברלין. מחירי הנדל”ן בחלק ממדינות מערב אירופה רשמו בשנה האחרונה עלייה בשיעורים שלא נרשמו כבר עשורים / צילום: Associated Press, Michael Sohn

השקל התחזק לא רק מול הדולר, גם מחיר האירו נמצא בשפל של יותר מ-20 שנה. ההשפעות הן מיידיות: התיירות באירופה הופכת לזולה יותר בעבור הישראלים, או לפחות מי מהם שמרהיבים עוז לטייל במדינות גוש האירו, למרות החורף המתקרב ושיעורי הקורונה המזנקים. שער האירו מול השקל צלל בקרוב ל-10% בשנה האחרונה, מה שאמור להוזיל משמעותית את ההוצאות המרכזיות: הטיסות, הלינה, התחבורה והמזון.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אבל מול ההשפעה של השער הגבוה של השקל בנקודת הזמן הנוכחית, ישנה השפעה מקזזת הנובעת מהעובדה שאירופה מתמודדת עם אינפלציה שגורמת להעלאת מחירים. מדד המחירים בגוש האירו זינק בחודש האחרון ל-4.1% (הערכה שנתית) בהשוואה למצב לפני כשנה. ההתייקרויות העיקריות הן בתחום האנרגיה (שעשוי להשפיע על מחירי שכירת רכב ודלק, למשל) ומחירי המזון, לצד העלייה במחירי שירותים וסחורות. בעבור הישראלים, ה"מילקי" בברלין אולי זול יותר בגלל צניחת שער האירו, אבל בעבור הגרמנים הוא קצת יקר יותר ממה שהיה לפני כשנה.

אותה תופעה באה לידי ביטוי במוצרים יקרים בהרבה - בתים ודירות. מחירי הנדל"ן בחלק ממדינות מערב אירופה רשמו בשנה האחרונה עלייה בשיעורים שלא נרשמו כבר עשורים, אבל משקיעים ישראלים יכולים ליהנות מצניחת ערך האירו אם ברצונם לקנות נכסים בגוש. זאת, אם הם מעריכים תיקון עתידי של האירו או המשך מגמת עליית מחירי הנדל"ן ביבשת. ב-3.57 שקל (נכון למסחר ביום חמישי) האירו נמצא בשפל של 21 שנה לעומת השקל הישראלי. בהשוואה למצב לפני שנה, המטבע איבד כ-9.9% משוויו מול השקל. בעבור רוב מי שרכשו נכסי נדל"ן ונסמכים על תשואה חודשית המתקבלת משכירות, הרי שהכנסותיהם צנחו בשנה האחרונה בשיעור זהה. גם "מימוש" ומכירה של הנכס בנקודת הזמן הנוכחית יתבטאו בהכנסה שקלית נמוכה יותר.

למעשה, האינפלציה באיחוד האירופי נמצאת בשיא של 13 שנה, ובגרמניה - הכלכלה הגדולה ביתר באיחוד - בשיא של שלושה עשורים. זהו אחד מהנושאים העומדים בראש סדר היום, כאשר תשומת הלב ניתנת בעיקר לשחיקת החסכונות במדינות צפון אירופה (הולנד, גרמניה) ולזינוק של עשרות אחוזים בעלויות בתחום האנרגיה (חימום, דלק, הוצאות תעשייה). בצרפת, למשל, כבר חילקה הממשלה 100 אירו למשקי בית במעמד סוציו-אקונומי נמוך כדי להתמודד עם עליית מחירי האנרגיה. באיטליה ובספרד הממשלות מתכוננות להוזיל את יוקר המחיה בעזרת סובסידיות של מיליארדים.

למרות החשש ביבשת, הבנק המרכזי האירופי נחשב לסמן יוני מבחינת הערכות האינפלציה. נשיאת הבנק כריסטין לגארד ובעלי התפקידים המרכזיים בו שבים ומבהירים כי הם רואים בה תופעה "חולפת" וכי "מאוד בלתי סביר" שיבצעו העלאת ריבית אפילו במהלך שנת 2022 כדי להתמודד אתה. סוגיית המטבע, לעומת זאת, אינה מרכזית על סדר היום של אירופה. האירו נחלש רק במעט (1.9% בשנה האחרונה) מול הדולר.