בנק ישראל זימן את מנכ"לי הבנקים לשיחה דחופה על שוק הדיור

בבוקר יום שישי התקשרו נציגי הבנק המרכזי למנכ"לי הבנקים וזימנו אותם לשיחת וידאו דחופה שתתקיים הבוקר בהשתתפות נגיד בנק ישראל אמיר ירון והמפקח על הבנקים יאיר אבידן • על הפרק: שוק הדיור והמשכנתאות

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: דוברות בנק ישראל

בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל את סקירת מערכת הבנקאות למחצית הראשונה של שנת 2021, בה הוסבר כי בנק ישראל מוצא עלייה קלה בסיכון תיק האשראי לדיור של הבנקים, בעקבות העלייה בנטילת משכנתאות בשיעורי מימון גבוהים של 60%-75% מערך הנכס.

לגלובס נודע כי בבנק ישראל לא מסתפקים באזהרה שפורסמה בסקירה, וביום שישי האחרון יצרו קשר ישיר עם המנכ"לים של הבנקים הגדולים וזימנו אותם לשיחה דחופה על שוק הדיור והמשכנתאות שתתקיים הבוקר (א'). בשיחת הווידאו ישתתפו גם נגיד בנק ישראל אמיר ירון והמפקח על הבנקים, יאיר אבידן.

שוק הדיור בישראל ריכז פעילות ערה בשנה האחרונה, דבר שבא לידי ביטוי בגידול משמעותי בהיקפי העסקאות, בעליות מחירים וברכישת נכסים יקרים יותר בשיעורי מימון גבוהים. על פי הנתונים, היקף המשכנתאות באוגוסט שבר שיא והגיע ל-11.9 מיליארד שקל, כאשר במקביל, על פי בדיקה שערכה madlan, מחירי הדירות בתל אביב - במיוחד בפרויקטים חדשים בחלק מהשכונות - עולים בקצב מסחרר . כך למשל, בשכונת בבלי הם עלו ב-26%, ובלב העיר ב-25% בשנה האחרונה.

התייקרות זו הובילה לעלייה בגובה ההלוואה הממוצע ולעלייה במשקל ההלוואות שניתנו בשיעורי מימון גבוהים. גובה ההלוואה הממוצעת לדיור עומד השנה על 881 אלף שקל, עלייה של 13% לעומת נתוני 2020 .

בסקירה שפרסם בנק ישראל נתנה התייחסות גם לגורמים אשר מלבים את הצמיחה בשוק הדיור, בהם הורדת מס הרכישה על דירות להשקעה ביולי 2020; ההכרזה על סיום תוכנית מחיר למשתכן ירידת שיעור הריבית על המשכנתאות; שינוי טעמי רוכשים בעקבות משבר הקורונה, בצורה של חיפוש אחר דירות גדולות ומרווחות יותר; עלייה בחיסכון של משקי הבית בתקופת משבר הקורונה .

מנגד, מצד ההיצע מציינים בבנק ישראל את הירידה בהיקף התחלות הבנייה בהשוואה לשנים קודמות. כאשר מסתכלים על תל אביב לבדה, בעשור האחרון נוספו לעיר למעלה מ-30 אלף דירות, מה שהגדיל את מספרן בכמעט 20%. הכול נובע מעירוב ייחודי בנוף הישראלי של בנייה חדשה, בצוותא עם פינוי-בינוי ותמ"א 38. כ-7% מהבנייה בישראל היא בתל אביב, והביקוש לדיור בעיר גבוה.