בציר טוב: תרומת יינות ביתן הובילה את אלקטרה צריכה לסכם רבעון עם צמיחה בהכנסות וברווח התפעולי

למרות שחיקה ברווחי פעילות הליבה שלה בתחום יבוא ושיווק מוצרי חשמל, איחוד פעילות רשת קמעונאות המזון בדוחותיה הביא לטיפוס של כ-110% בהכנסת אמ"צ ל-1.55 מיליארד שקל ברבעון השלישי

צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי
צביקה שווימר, מנכ''ל אלקטרה מוצרי צריכה / צילום: תמר מצפי

איחוד פעילות רשת קמעונאות המזון יינות ביתן בדוחות חברת אלקטרה מוצרי צריכה   (אמ"צ) סייע לה לסכם את הרבעון השלישי של השנה בכיוון חיובי - משורת ההכנסות ועד הרווח התפעולי. זאת, למרות שחיקה ברווחי פעילות הליבה שלה, של יבוא ושיווק מוצרי חשמל והפעלת רשתות למכירת מוצרי חשמל.

בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני של אמ"צ צנח ב-75%, ל-55 מיליון שקל, אחרי שבשנה שעברה היא נהנתה מרווחי עתק של כ-200 מיליון שקל ממכירת חברת גולן טלקום, וסיכמה את שנת 2020 כולה עם רווח נקי מרשים של כ-285 מיליון שקל.

בנטרול השפעת מכירת גולן טלקום, הרווח הנקי של אמ"צ מפעילויות נמשכות לרבעון השלישי השנה, קפץ כמעט ב-50%, ל-61 מיליון שקל, בתמיכת איחוד תוצאות יינות ביתן.

יינות ביתן סניף הרצליה / צילום: איל יצהר
 יינות ביתן סניף הרצליה / צילום: איל יצהר

בסיכום רבעוני הציגה אמ"צ הכנסות של 760 מיליון שקל מפעילותה של יינות ביתן - מה שהוביל לטיפוס של כ-110% בסך הכנסותיה הרבעוניות של אמ"צ, שהגיעו ל-1.55 מיליארד שקל, ובהמשך לכך הציגה החברה גם שיפור ברווח הגולמי והתפעולי ובשיעורם מהמכירות. הרווח התפעולי שהציגה פעילות יינות ביתן בסיכום רבעוני עמדה על כ-31 מיליון שקל.

מדוחות פרופורמה שמציגה אמ"צ עולה, כי סגירת ומכירת סניפים מרשת יינות ביתן שבוצעו בשנה שעברה שחקה את הרווח הגולמי הרבעוני של יינות ביתן בכ-6% ל-243 מיליון שקל, אולם אותן סגירות ומכירות סייעו לשיפור שיעור הרווח הגולמי מהמכירות, ולהגדלת ההכנסות החד-פעמיות. 

 
  

רכישת רשת המזון הושלמה במאי 2021

אמ"צ, בראשות המנכ"ל צביקה שווימר, השלימה את רכישת השליטה ברשת המזון יינות ביתן מידי בני הזוג נחום ונורית ביתן בחודש מאי האחרון, יחד עם קבוצת הביטוח הפניקס, כך שיחד החזקותיהן מגיעות לכ-50% מהרשת.

רכישתה על-ידי אמ"צ בהשקעה של כ-200 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות חדשות ורכישת מניות קיימות (מידי משפחת ביתן), נוסף על הלוואה של 50 מיליון שקל שהעמידה ליינות ביתן, בוצעה לאחר שיינות ביתן נקלעה לקשיים פיננסיים.

יינות ביתן מפעילה כיום כ-150 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ תחת המותגים מגה, יינות ביתן ושוק מהדרין, ומעסיקה כ-3,800 עובדים, נוסף לכ-750 עובדים שהיא שוכרת דרך חברות כוח-אדם.

"עיתוי חגי תשרי השפיע על המכירות"

מפילוח פעילויות אמ"צ למגזרים עולה, כי הכנסות הרבעון השלישי מיבוא ושיווק מוצרי חשמל נשחקו בכ-9%, ל-320 מיליון שקל, בעוד הכנסות פעילות קמעונאות החשמל שלה, באמצעות הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק עלו בשיעור דומה (כ-8%) ל-471 מיליון שקל.

זאת בעוד הרווח התפעולי הרבעוני משני תחומי הפעילות ירד, בטווח של כ-8%-13%, ועמד על כ-32 מיליון שקל בתחום היבוא והשיווק של מוצרי חשמל ועל כ-25 מיליון שקל בזרוע קמעונאות מוצרי החשמל.

בחברה שבשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, מייחסים את השחיקה בהכנסות פעילות היבוא והשיווק של מוצרי חשמל למכירת חברה בצרפת שעסקה בתחום המזגנים בחו"ל, ובוצעה בתחילת הרבעון השני של השנה, ומציינים כי בנטרול השפעה זו, מחזור המכירות הרבעוני נותר ללא שינוי.

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי
 מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד בעלי חברת אלקו / צילום: ישראל הדרי

בעניין פעילות רשתות החשמל מציינים באמ"צ, כי השיפור בהכנסות "נבע מפתיחת סניפים חדשים ומכניסתה של החברה להפעלת חנות בדיוטי פרי ברבעון השני", כשהנתונים שהחברה מציגה מעידים על ירידה של כ-13% במכירות של חנויות זהות, "בעיקר מעיתוי חגי תשרי שחלו השנה בחודש ספטמבר, במהלכו היו מעט ימי מכירה ביחס לאשתקד".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים שלה השנה אמ"צ מציגה כיוון חיובי בכל מגזרי הפעילות שלה. בתקופה זו, הכנסותיה טיפסו בכ-70%, ל-3.15 מיליארד שקל, בעוד הרווח הנקי נשחק כמעט ב-50% ל-149 מיליון שקל אחרי השפעת מכירת גולן טלקום אשתקד, ובניטרולה הרווח הנקי מפעילויות נמשכות הוכפל והגיע ל-159 מיליון שקל.

מניית אלקטרה מוצרי צריכה  טיפסה בכ-45% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של כ-3.5 מיליארד שקל.